Totaal aantal pageviews

maandag 11 oktober 2021

kinderboekenweek 2021 Wat wil je worden?

 


Het thema van de kinderboekenweek is:
Wat wil je later worden?
Er wordt gewerkt uit het boek:
Het boek is gemaakt door Quentin Greban


Het boek begint met een klassefoto in een fotoalbum.
Op de foto staan pups van verschillende hondenrassen.
Iedere hond verteld op een eigen pagina 
waarom hij/zij welk beroep kiest.
Iedereen weet wel wat hij wil worden behalve Juliette.
Zij weet het nog niet... of toch wel?


Het boek is goed getekend 
en het thema is orgineel uitgewerkt.


De kleuteruniversiteit heeft een lespakket over dit boek.
Hun les begint met een magische glazenbol.
In de glazenbol kan je zien 
wat voor beroep je later krijgt.
Als ik er naar vraag weten de kinderen 
wel wat ze later willen worden.


De tekenopdracht is de magische glazen bol.
We tekenen de bol 10x linksom om.
Het is een oefening voor de letter O en het cijfer 0.
De oefening sluit aan bij de natuurlijke tekenontwikkeling van de kinderen.

politieagent

Onder de glazenbol zien we links een paar streepjes in de voet
en die streepjes gaan we afmaken.
Streepjes tekenen is een oefening
 voor de op en neerhalen van de letters.
.

Daarna mogen de kinderen 
in de bol tekenen wat ze willen worden.
Diverse meisjes wilden danseres worden.


Hoe teken je jezelf als meester?
... met een stropdas ;)


Verschillende  meisjes wilden zuster worden.



Een brandweerman met een machine die water geeft: 


Een politieman die ook voetbalt:


De kinderen hebben goed zitten tekenen.
We hebben de magische bol nog uitgeknipt
als een extra oefening voor de motoriek.



Daarna mag het uitgeknipte deel 
op een nieuw gekleurd vel geplakt worden.
En dan ziet het geheel er zo uit:



Nog twee balletdanseressen




maandag 4 oktober 2021

Dierendag

 


Het is maandag 4 oktober 
en op 4 oktober is het natuurlijk dierendag!
De dag dat we onze huisdieren extra verwennen.

Ik ben sinds 1,5 jaar weer op school (ivm corona)
De meeste kinderen zijn nieuw voor me
en hebben nog niet met mij getekend.
We beginnen met een les over Dikke Dik.


Dikkie Dik is de rode kater van Jet Boeke
Hij heeft echt bestaan.
Dikkie Dik beleeft avonturen 
en hij doet soms domme dingen.
Hij speelt  in mijn verhaal met een bolletje wol.
Dikkie Dik maakt de bol wol in de war
en wij gaan hem helpen om de bol wol weer netjes te maken.
We werken deze keer niet in een spiraal 
maar we gaan rondjes draaien.


Als de tekenontwikkeling normaal verloopt 
zouden de kinderen met 4 jaar
een cirkel moeten kunnen tekenen.
De tekenles sluit aan bij de natuurlijke tekenontwikkeling.


Ik let extra goed op de pengreep


Wat gaan we doen?
We gaan Dikkie Dik inkleuren 
het liefst met kleine rondjes:


en we gaan het bolletje wol weer opdraaien.
Begin vanuit het midden met draaien.

Een paar voorbeelden:






De kinderen mogen natuurlijk ook andere kleuren gebruiken:




Er mag wat bijgetekend worden,
hier zie je in de cirkel bij de staart van Dikkie Dik een muis:


Het vierkant is een mand voor Dikkie Dik:


En hier is een krabpaal getekend links 
en onder een bak met brokjes:


De tekenaar wilde de bol wol niet inkleuren op mijn manier
want dat vond hij niet mooi.
Hij heeft de opdracht wel gemaakt op een nieuw blaadje.
Zie hieronder:


Hier is een bak met brokjes bij getekend:


en een mand met een andere kat:







donderdag 30 september 2021

Voorlezen


 

De kinderboekenweek komt er aan.
Het doel van de kinderboekenweek is 
kinderen in contact brengen met boeken,
 het lezen bevorderen en de woordenschat vergroten.


Zolang kinderen zelf nog niet kunnen lezen is
voorlezen belangrijk: thuis en in de klas.
Maar ook als ze al wel kunnen lezen 
vinden kinderen het vaak heerlijk om voorgelezen te worden.
is vaak een goed moment om tot rust te komen
en het geeft ook de gelegenheid om samen de dag door te nemen.


Voorlezen heeft naast het vergroten van de woordenschat 
Er blijkt zelfs dat niet alleen de woordenschat vooruit gaat 
door voorlezen maar ook het rekenkundig inzicht.


Goed voorlezen is een kunst.
Naast het 'gewone' voorlezen 
is er ook nog het interactief voorlezen.


Bij de kleuters worden veel prentenboeken gebruikt.
Prentenboeken bestaan vnl. uit illustraties en bevatten weinig tekst.
Er zijn veel prachtige prentenboeken
die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
Kinderen kunnen het verhaal volgen zonder zelf te kunnen lezen.


Naast prentenboeken zijn er ook voorleesboeken.
Een voorleesboek bevat meerdere hoofdstukken
met een doorlopend verhaal.
Een voorleesboek lees je niet in 1x uit.
Je pakt elke dag een stukje uit het boek.
Waar waren we gebleven, wat was er ook weer gebeurd?
Dat vraagt betrokkenheid van de kinderen
en is gelijk een beetje geheugentraining.

De boeken van Dagmar Stam.
Het groteboek voor Kerstmis" van Anne Takens.


Er zijn ook boeken met verhalen.
Ieder hoofdstuk is een ander verhaal.
Zoals bij Jip en Janneke en Floddertje.
Je kan de diverse soorten boeken apart inzetten.
bv iedere dag een kort los verhaaltje 
en iedere dag een stukje uit het vervolg verhaal.


Naast of ipv het voorlezen kun je ook verhalen vertellen.
Laat de kinderen een aantal woorden opgeven
en maak daar een spannend verhaal van
of je haakt in op iets dat die dag gebeurd is.


en ga er ook zo lang mogelijk mee door;)

Hier vind je de top 10 van voorleesboeken van juf Shanna.







zaterdag 25 september 2021

Timmerhoek in de klas


Werken in de timmerhoek is fantastisch voor de kinderen.
Het is een hoek die wel aandacht behoeft wat betreft veiligheid

Een goede timmerhoek is van stevig materiaal
Hij kan tegen een stootje.


Spijkers, schroeven en moeren 
handboortjes, ijzerzaagjes, 
hamers, schroevendraaiers,
 schuurpapier, een sleutel-set 
en een bankschroef mogen zeker niet ontbreken.


Voor de 'veiligheid' gebruik je werkhelmen 
veiligheidsbrillen en een oranje hesje.
Dat is lekker stoer én zo zie je in één oog opslag 
 welke kinderen bij de timmerhoek werken.
Introduceer 'de knijper' of de spijkerhouder bij het timmeren.
Geef instructie over het gebruik van de gereedschappen
dan valt het aantal 'gewonden' heel erg mee..



Voor kinderen die het allemaal nog een beetje eng vinden 
kan je een verse boomstronk neerzetten
waar al spijkers gedeeltelijk ingeslagen zijn.
De kinderen mogen de spijkers er verder in slaan.
Zo kunnen ze (buiten) oefenen met spijkers en hamers.
Leg er een nijptang bij of gebruik een klauwhamer
dan kunnen ze de spijkers er ook weer uithalen.


Wordt het lawaai je te veel
 leg dan een stuk vloerbedekking of een mat op het werkblad

Misschien zijn er wel vrijwilligers die met de kinderen willen knutselen?
Of is er een ouder die regelmatig het hout aanvult?
Is die er niet dan kan je vaak bij een bouwmarkt wel resthout krijgen.


Vurenhout is zacht hout en geschikt voor de timmerhoek.
Je kan naast spijkers en schroeven 
ook (bier)doppen, kurken/elastiek/ stukjes stof 
ijslolliestokjes, knopen, bierviltjes, wol, wasco, pijpenragers, kralen, 
rietjes, bloemen van een hawai-ketting, gebruiken in de timmerhoek.
Kortom alles wat de fantasie prikkelt is bruikbaar.




Er zijn meer mogelijkheden voor technische lessen:










Voor ieder onderwerp is wel een lesje te bedenken,
zeker als je draadfiguren wil maken:
Herfst:

Egeltjes


Kerst:




thema Bouwen:






Voor Vaderdag een stropdas van hout:









Voorjaar:


Letters:


Onderwater:


Of combineer hout met elastiekjes:


Voor de gevorderde timmerman of vrouw een knikkerbaan:






Een gewone boot:















Tot slot is er natuurlijk een Timmerdiploma:


Stoer Hout levert complete timmer pakketten 
voor bv kinderfeestjes.