Totaal aantal pageviews

maandag 28 september 2020

Aanvragen tekenopdrachten

 

Af en toe krijg ik de vraag 
of de oorspronkelijke tekeningen opgestuurd kunnen worden.
Dat kan en is gratis! 
Vul het contactformulier helemaal onderaan de blog in 
dan komt de vraag vanzelf bij mij terecht
en krijg je zo snel mogelijk antwoord.
Geef duidelijk aan welke les je wilt ontvangen met een linkje.


"Hoe meer kinderen tekenen, hoe beter"


vrijdag 25 september 2020

De krijtjes staken 2

groep 2

De krijtjes staken is een boek over kleur en emoties.
Vandaag gaan we de secundaire kleuren bespreken:
De kleuren die je kan mengen.
Hoe goed dat mengen lukt 
hangt ook af van de kwaliteit van de kleurpotloden.
Schoolpotloden zijn redelijk goed maar niet super.
Je kan 2 misschien 3 lagen over elkaar heen zetten 
maar dan mag je niet te hard drukken op het potlood.
Een paar kinderen kwamen er redelijk goed uit:


Op het blaadje staan 5 krijtjes 
en in de krijtjes staan de kleuren weer aangegeven
met een gekleurde stip.


Met geel en blauw gaan we groen maken
rood en blauw wordt paars.
 geel en rood wordt oranje
wit en rood wordt roze
en zwart en wit wordt grijs.


In één van de klassen stonden de kleuren niet vooraf aangegeven.
(Foutje van mij met kopiëren)
en gingen de kinderen hun eigen gang wat betreft het kleurgebruik.
Ze hebben niet gemengd 
en de focus lag meer op het netjes inkleuren.



De krijtjes kregen weer handen en voeten en gezichten.
Er waren weer veel regenbogen.
Hieronder zijn 2 extra krijtjes getekend:







maandag 21 september 2020

De krijtjes staken 1


krijtjes1

groep 2

                                     "De krijtjes staken, is een boek dat raakt."                                                                  Het boek is uitgeroepen tot het beste kinderboek van Amazon in 2013                                        en is het debuut van schrijver Drew Daywalt (filmmaker)                       

Author Q&A: Drew Daywalt | Scholastic

                                          De illustraties zijn van Oliver Jeffers.                                           HIj won met 'De krijtjes staken!' een Zilveren Griffel in 2015

Oliver Jeffers: Before my son, I wrote my children's books for myself

                                            In het boek staken de krijtjes                                                                               net op het moment dat Teun een tekening wil maken.                                                        Ipv krijtjes is vind hij in zijn doosje briefjes.                                                 De briefjes zijn geschreven door de krijtjes. 

 krijtjes2

                                  Het ene krijtje wordt te weinig gebruikt, het andere te veel,                                                              er wordt ruzie gemaakt over welke kleur de zon is...                                                      Het komt erop neer dat de krijtjes een gelijke behandeling eisen.                                                Het is toch oneerlijk dat zwart alleen de lijnen mag tekenen,                                                                 maar nooit eens gebruikt wordt om iets in te kleuren?!                                              Zo leren kinderen op een grappige manier rekening te houden met anderen.

                             Het boek is geschikt om het schooljaar mee te beginnen                            en om de kleuren aan te bieden.

De eerste tekenles gaat over de primaire kleuren.
Dat is natuurlijk een lastig begrip voor de kleuters.
De primaire kleuren moet je kopen: je kan ze niet zelf mengen.
De primaire kleuren zijn geel, blauw en rood.


De krijtjes op het blaadje hebben een gekleurde stip 
zodat er geen geharrewar is over de kleur.
Ik wil vandaag dat de focus ligt op netjes inkleuren
en de primaire kleuren.

.

Als de krijtjes zijn ingekleurd 
dan mogen er handjes en voetjes getekend worden
en gezichtjes...


Achteraf had ik meer aandacht kunnen besteden aan de emoties.
Hoe teken je blij, bedroeft, en boos?
Er was 1 tekening met boze krijtjes.


De meeste krijtjes waren toch wel vrolijk.



De tekening werd afgemaakt met de regenboog,
de grond en de lucht met de zon.











woensdag 16 september 2020

En toen



We lopen al op de feiten vooruit.
Het thema van de kinderboekenweek 2020 is: En toen?
We gaan die week terug in de tijd 
en laten de geschiedenis herleven.
Je kan het hebben over dinosauriers,
ridders, de tijd van opa en oma.

Natuurlijk is er nog meer te vertellen over het verleden
maar dit zijn een paar thema's die voor kleuters 
interessant kunnen zijn.

zondag 13 september 2020

Prinsjesdag en de gouden weken.



Prinsjesdag blijkt een prima afsluiting voor de Gouden Weken.
Samen zijn de klassenafspraken bedacht 
en is er een mooie (gouden) lijst bij gemaakt. 
Iedereen heeft zijn/haar “handtekening” eronder gezet. 


Vandaag worden alle afspraken aan de ouders voorgedragen door de juf/ koningin. 
Natuurlijk worden er kroontjes gemaakt en de gouden koets 
en wordt er gefilosofeerd over wat we zouden doen als we zelf koning(in) waren.



Vandaag is in de troonrede gepresenteerd 
hoe de klas dit schooljaar wordt geregeerd.
Onze zelfbedachte klassenregels zijn voorgedragen aan de ouders. 

"Landgenoten,

Ik kijk weer uit naar dit schooljaar 

waarin wij veel van en met elkaar zullen leren. 

Een jaar waarin een ieder weer met veel plezier naar school toe gaat.

Hoogachtend,

Koningin juf ....."



donderdag 10 september 2020

Groepsgevoel


Afbeeldingsresultaat voor de gouden weken

 Het groepsgevoel is belangrijk in een nieuwe klas.
 Gezelligheid, warmte, veiligheid staan voorop.
 Vanuit een fijn groepsgevoel ontstaan er de mooiste dingen.
Niet alleen in het spel maar ook in de kring,
tijdens spellessen, gymlessen ed.



Om het groepsgevoel te laten groeien
Kan je voor de groep een fotoboek maken
 Ieder kind neemt een stuk of zes foto's mee
( foto's met daarop mensen/ dingen die belangrijk voor het kind zijn).
en die worden in een Multi- map geplakt.
Deze map krijgt een plekje in de klas
en de kinderen kunnen er in bladeren,
erover vertellen of lekker wegdromen.
Op deze manier leren de kinderen elkaar steeds beter kennen
en kruipen ook de stillere kinderen wat makkelijker uit hun schulp.