Totaal aantal pageviews

dinsdag 1 september 2020

De gouden weken



De eerste schooldag is het begin van een nieuwe schooljaar
met een nieuwe leerkracht en een nieuwe groep.
Wil je een klas waarin de sfeer veilig en goed is 
houd dan het volgende in de gaten.

De eerste 6 weken van het nieuwe schooljaar
 zijn belangrijk voor de groepsvorming.
Als je als leerkracht weet hoe groepsvorming werkt 
en hoe je het kan beïnvloeden 
dan kan je in die paar weken 
een hechte groep smeden van je nieuwe klas.

Afbeeldingsresultaat voor groepsvorming basisonderwijs

Als je de groepsvorming goed begeleid 
dan heb je daar het hele jaar plezier van. 
Een groep vormt zich in vijf fases. 
De ene groep doorloopt deze fases sneller dan de andere.

Forming (oriënteren)
Leerlingen leren elkaar kennen.
De groep zoekt naar veiligheid en structuur.
Storming (presenteren)
De verhoudingen tussen de leerlingen worden duidelijk. 
Wie is er leider en wie is er volger?
Norming (normeren)
De regels, waarden, normen van de groep worden bepaald. 
Iedereen krijgt een eigen taak in de samenwerking.
Performing (presteren)
De groep wordt een team en is klaar voor samenwerking. 
Er zijn ongeschreven regels waar iedereen zich aan houdt.
Reforming (evalueren)
Het einde van het jaar of een periode is in zicht. 
Dit afscheid geeft weer een nieuwe groepsdynamiek. 
bv de afsluiting in groep acht.


Afbeeldingsresultaat voor groepsvorming basisonderwijs

De rol van de leraar is belangrijk:
Geef meer complimenten dan negatieve kritiek.
Gebruik coöperatieve werkvormen.
Ken je leerlingen: naam, gezinssituatie, hobby’s, talenten en meer.
Laat de leerlingen jou kennen.

Doe iedere dag een groepsvormende activiteit.

Maak samen groepsregels: hoe willen we in de groep met elkaar omgaan?
Geef complimenten klassikaal en bestraf één op één.
Zorg dat je persoonlijk contact maakt met alle ouders van je klas.
Neem de tijd om schoolregels en klassenregels uit te leggen.
Wat wordt ermee bedoeld en wat willen we ermee bereiken?
Zorg voor een goede overdracht voor de eerste dag van het nieuwe schooljaar.

Inspiratie voor groepsvormende activiteiten
 35 energizers of vijf minutenspelletjes voor tussendoor. 
Om het schooljaar mee te starten en af te sluiten.
Beweeg spelletjes voor buiten. 
Of de dramales 

Er is een boek over geschreven.

Afbeeldingsresultaat voor de gouden weken basisonderwijs

Op internet kwam ik dit spel tegen.
Iedere morgen ligt er bij één kind een rode dobbelsteen in de la. 
Dit kind is de hele dag de kanjer. 
Hij/zij geeft complimenten, is behulpzaam, zorgzaam
 én geeft het goede voorbeeld. 
Maar... niemand weet wie het is. 

De bedoeling is om elkaar op het verkeerde been te zetten 
door zelf ook een kanjer te zijn.
 Aan het eind van de dag raden de kinderen
 wie ze denken dat het is en mag de echte kanjer opstaan. 
Het is een leuke manier om sociale vaardigheden te oefenen. 





zondag 30 augustus 2020

NIKS


groep 1-2

In de vakantie hoef je even helemaal NIKS.
Lekker lang uitslapen en tutten,
een beetje hangen en je misschien ook wel vervelen.
Dat is op zich helemaal net erg.


Ik gebruik het lesje van wolkje voor het thema NIKS.
Een wolkje verveelt zich en maakt allerlei figuren in de lucht.


Op aarde ligt een jongen in het gras niks te doen.
Hij ziet in de wolken allerlei verschillende figuren.
Hij ziet een vliegende draak, een schaapje én de letter N.



We tekenen allemaal kleine rondjes 
en gaan 'wandelen' over het papier.
Het is een oefening uit het mandala tekenen
om weer op te starten met tekenen.
Je begint ergens en je gaat een vorm opbouwen vanuit het midden.


We maken eerst de letter N in de lucht.
De letter staat met stippels aangegeven.
Dat lukt heel aardig in groep 2.
Groep 1 moet ik helpen.


Ik doe voor hoe je een wolkendraak kan tekenen met de rondjes
In de tekeningen verschijnen veel wolkendraken:




De kinderen hebben leuk gewerkt over NIKS ;)






dinsdag 25 augustus 2020

Gras krassen


groep 1-2

Verveel je je een keer in de vakantie
ga dan eens op een mooie zomerdag
lekker op je rug in het gras liggen.
Je ruikt het gras, je hoort de bijen zoemen.
Je voelt de zon lekker warm op je huid...
Het gras is heel dichtbij...


Stel je voor... dat je een kaboutertje bent.
Je klimt in een grasspriet.
De grasspriet buigt een beetje door.
Boven in de grasspriet kijk je uit over het wuivende gras.


Dit is een tekenopdracht uit het mandala tekenen.
Het is een opdracht om op te starten en
om op gang te komen met tekenen.
De opdracht is heel geschikt om direct na de zomervakantie
 te doen met een jonge groep 1 en 2.


We gaan met een groen potlood in een cirkel gras krassen.
We krassen heen en weer de hele cirkel vol.
Er is lekker gekrast 


Als we klaar zijn met krassen
dan kijken we goed of we ergens
een piepklein puntmutsje kunnen ontdekken.

Het is eigenlijk de bedoeling
dat in de vorm van de krassen
een kaboutertje gevonden wordt.
Dat lukte niet helemaal maar...


er verschenen toch wél echte kabouters in de tekening.
Voor de kabouter gebruikten we andere kleurtjes.

 

De tekening mag worden afgemaakt 
met bloemen en hartjes en vlinders ed




donderdag 20 augustus 2020

Vakantie foto's


 groep 1-2

In de vakantie kan je lekker uitslapen
je kan op je gemak eten en je zelf aankleden.
Je hoeft even helemaal niets.

 
Misschien ga je ook nog weg in de vakantie.
Misschien ga je zwemmen, naar de film, of naar een speeltuin.

 
Als je een dagje weg gaat maken papa of mama vaak foto's.
De foto's zijn leuk voor later...


Op het papier staan 3 lege fotolijstjes.
De opdracht is: teken wat je gedaan hebt in de vakantie.


  
Ik was benieuwd of de kleuters de opdracht zouden kunnen maken.


 Ik had vooral tekeningen met krabbels en strepen verwacht:


Die waren er natuurlijk wel


maar de resultaten waren leuker dan ik had bedacht.


Er waren zwembad "foto's"...


met schattige koppoters.


Een "foto" van de ballenbak:


en een speeltuin "foto" met een trampoline: