Totaal aantal pageviews

vrijdag 8 november 2019

Twee vechtende eekhoorntjes 2


groep 1-2

Eduard en Reinier de twee eekhoorns
hebben hun zinnen gezet op dezelfde dennenappel.
De dennenappel valt naar beneden als ze er samen naar toe rennen.


De dennenappel stuitert de berg af
op de neus van beer en blijft even balanceren op een stukje kale rots
maar dan valt de dennenappel in het water
 en uil gaat er uiteindelijk mee vandoor.


De twee eekhoorns zitten inmiddels 
allebei op een eigen boomstam in de rivier
en ze drijven af naar de waterval.
Als dat maar goed gaat...


Boven de twee tegenstanders staat de luie 8
 om het parcours aan te geven
dat de dennenappel en de dieren hebben afgelegd.
We gaan 100 -1000 x de luie 8 tekenen.


Daarna gaan we de boze dieren inkleuren met kleine rondjes:


En mag er iets bijgetekend worden.
Er mogen natuurlijk meer eekhoorns bij in een boom:


Er waren twee opvallende tekeningen.
Horror eekhoorns met bloed, schrammen en littekens.
We hebben net Halloween achter de rug 
en misschien heeft dat indruk gemaakt?:


De luie 8 is hier wel heel vaak getekend: 


Nog een paar tekeningen van jonge kunstenaars:






zondag 3 november 2019

Twee vechtende eekhoorntjes 1


groep 1-2

 wordt gebruikt na de herfstvakantie.


Het boek gaat over twee eenhoorntjes.
De ene eekhoorn is een flierefluiter hij denkt niet aan morgen
en zeker niet aan de naderende winter...
De andere eekhoorn is wel bezig met zijn wintervoorraad
maar ja... wanneer heb je genoeg?


Het avontuur begint als de beide eekhoorntjes
de laatste dennenappel willen hebben.
Het boek gaat over samen delen en vriendschap
en natuurlijk ook over de herfst.


Op de tekening staat die laatste dennenappel.
De dennenappel zit nog vast aan de tak.
We gaan de dennenappel verder af maken met zaadjes.
Het is een werkje met driehoekige vormen.
Driehoekige vormen kunnen de kinderen pas met 6 jaar tekenen.
Het is dus geen big deal als de kleuters dat nog niet kunnen.


Daarna gaan we meer dennennaalden aan de boom tekenen.
Het zijn rechte streepjes die samen komen in een punt.
De eerste klas waar de opdracht gemaakt werd
 bakte er niet zo veel van 
Zou de opdracht te moeilijk zijn?


In de volgende klassen werd het resultaat wat beter.
Streepjes tekenen vinden de kinderen nog best lastig 
en dit hebben we nooit eerder zo gedaan.



Natuurlijk hoort er een eekhoorntje in de boom.





Hier hangen meer beukennootjes in de boom:



Nog een leuk eekhoorntje



maandag 28 oktober 2019

3 André het kleine astronautje op zoek naar Laika


groep 3

 Andre en valentina én ruimte-muis
hebben Laika gevonden en ze willen landen op de maan.
Op de maan staan hun vrienden de ruimte-mannetjes
al klaar met een groot zeil om de raketten op te vangen.
De ontvangst is allerhartelijkst 
en er wordt een groot feest gevierd op de goede afloop.


We gaan vandaag tekenen op zwart papier.
Waarom zwart papier?
Omdat het donker is in de ruimte en als uitdaging 
want tekenen op zwart papier vraagt ander keuzes
 voor de kleur de we gebruiken.
Ik heb extra witte en gouden potloden bij me.
De kinderen zijn erg geconcentreerd bezig
en maken werk van de tekeningen.


Op het papier staat de maan op de voorgrond
en in de verte zien we de aarde.


We gaan 10 rondjes tekenen rond de aarde 
Het is een oefening voor de letter O en het cijfer 0.
We tekenen linksom.
Die 10 rondjes rond de aarde kunnen met wat fantasie
doorgaan voor de dampkring.
De aarde mag worden ingekleurd.
Op het digibord zoeken we een foto op van de aarde in de ruimte
en dan zien we het land en het water en de wolken
als blauwe, groene en witte vlekken.


Op de maan gaan we een raket tekenen:
en de ruimte mannetjes 


We laten zien dat het feest is met vlaggetjes en ballonnen.




De maan als gatenkaas:


Er zijn veel sterren in de ruimte:




Er hangen een heleboel ballonnen in de lucht:




vrijdag 25 oktober 2019

2 André het kleine astronautje op zoek naar Laika


groep 3

Laika is per ongeluk met de raket de ruimte ingevlogen.
Andre en valentina én ruimte-muis gaan hem zoeken.


Hoe pakken ze het aan?
Ze maken van oude spullen van buurman Kaptijn
een prachtige raket.
Opa help bij de lancering.


Maar de ruimte is zo groot, waar kunnen ze zoeken?
Het boek geeft de gelegenheid de planeten te benoemen
en er iets over te vertellen.
Ik laat ook een animatie zien 
over de manier waarop de planeten om de zon draaien.
Of de kinderen dat goed begrijpen is de vraag
maar het is wel mooi gezicht.


Op het blaadje zijn zo,n beetje de verhoudingen te zien 
tussen de zon en de planeten.
De planeten draaien in een eigen baan om de zon.


We gaan de zon inkleuren vanuit de kern.
Het is een oefening uit het mandala tekenen.
we doen hem een enkele keer vaker.
Het is een oefening om controle te krijgen over je potlood..
 We gaan vanuit een centraal punt links om, rondjes gaat draaien, 
dan gaan we langzaam het rondje vergroten.
Er mag geen wit te zien zijn in de zon.


Als de zon en de planeten zijn ingekleurd
mag er natuurlijk een zelfgemaakt raket bij getekend worden
en van alles uit de ruimte. 






Met kometen en een zwart gat.


En weer een vriendelijk marsmannetje: