Totaal aantal pageviews

vrijdag 13 september 2019

Agent en boef 2


Gerelateerde afbeelding
groep 1-2

Agent en boef leven samen in de gevangenis.
Het ziet er huiselijk en gezellig uit.
Er is een duidelijke rolverdeling:
agent moet zorgen dat boef in de gevangenis blijft 
en boef probeert te ontsnappen.
Dat lukt elke keer op een originele en spannende manier.


In het gesprekje wat we hebben vooraf aan het tekenen
 zien we dat de politie veel spullen gebruikt:
De politieauto, de politiemotor, de politieboot en helicopter.
Er zijn politiehonden én paarden
en de politie zien we soms op een scooter of fiets.



De politie moet natuurlijk boeven vangen
 maar ze doen nog meer...
ze kijken of ons fietslampje brand in het donker 
dat we niet te hard rijden en
dat we niet door een rood stoplicht rijden.



 De politie heeft veel verschillende taken.
Ze letten op onze veiligheid en of we ons aan de regels houden.
Dat laatste is het aanknopingspunt voor de lessen
want de schoolregels worden aan het begin van het jaar aangeleerd.



Op het blaadje staat een weg met een politieauto.
We gaan de strepen op de weg tekenen
Streepjes tekenen is nog best lastig voor de kleuters.
Ze tekenen een streepjes en slaan een stukje over
en dat vraagt nog behoorlijk wat potlood beheersing.


De politieauto mag worden ingekleurd.


Daarna mag er wat bij getekend worden,
bv een agent:



Huizen:



Stoplichten:




Een agent met een (motor) fiets en 2 politieboten:


2 Politiehelikopters in de lucht:










zondag 8 september 2019

Agent en Boef 1


Afbeeldingsresultaat voor Agent en Boef het grote verzamelboek
groep 1-2

We gaan werken uit het boek: Agent en boef .
Het is een geschikt boek voor het begin van het schooljaar.
Boef haalt streken uit en dat gaat tegen alle regels in.
Regels zijn nu eenmaal nodig (ook op school).
Agent en boef is een boek van Tjibbe Veldkamp

Afbeeldingsresultaat voor Tjibbe Veldkamp

De kleuteruniversiteit introduceert het thema
met rommel op het bureau 
of op een andere plek waar het de kinderen opvalt.
Hoe komt die rommel daar?
Hebben de kinderen dat gedaan?
Weten de kinderen wie het dan wel gedaan heeft?

Er is wat aan de hand, dat is duidelijk...maar wat...?



De tekenles is op maandagochtend 
en ik 'open' dus elk nieuw thema met een tekenopdracht.
 Hoe doe ik dat deze keer zonder de clou weg te geven?



Ik stuur het bestand met de tekenopdracht op en de juffen printen het uit.
Ze maken van de blaadjes luchtige proppen en dat wordt 'de rommel'.
Ik kom wat eerder in de klas want ik ben mijn blaadjes kwijt...
het lijkt wel of ze gestolen zijn...
Hebben de kinderen iets gezien?



Het leeft al heel snel onder de kinderen dat er een boef in school is.
Er worden allerlei plannen bedacht om de boef te vangen
met plakband en touwen.



Eén van de kinderen komt op het idee om 112 te bellen
en het is een goed idee om daar wat extra aandacht aan te besteden.




Behalve in Duckstad 
zien echte boeven er verrassend onopvallend en gewoon uit
Ik hoop dat de juffen er een lesje aan wagen
 dat kinderen niet zomaar met vreemden mee mogen gaan
en wat ze kunnen doen om zich te weren.



We gaan een 'compositietekening' maken van de boef.
Bovenaan het blad staat het woord "Gezocht".
De letters mogen met kleine rondjes worden ingekleurd:



Daarna gaan we 10x linksom het gezicht tekenen.
het is een oefening voor de letter o en het cijfer 0.
Cirkels tekenen hoort in de normale tekenontwikkeling van kinderen



Daarna gaan we tekening afmaken.
De vragen zijn:
Hoe ziet een boef eruit?
Kijkt hij gemeen?
Heeft hij speciale kleren aan?



Er waren boeven met boevenpakken en littekens:



Boeven met zakken gestolen geld:



Boeven met agenten:





Een boef in de gevangenis:


 Politieauto's:


Werk van de jongste kinderen:














woensdag 4 september 2019

Je rugzak


Groep 1-2

Als je naar school gaat dan neem je een rugzak mee.
In je rugzak zit eten en drinken,
misschien ook nog een knuffel en droge kleren.


Als je op straat een steen met een gat vindt dan stop je die in je rugzak.
Een glanzende veer of een slakkenhuis mogen er ook bij.
Je verzamelt allemaal mooie dingen in je rugzak.

 

 
  
Thuis leg je al je schatten af en toe op je bed, je poetst ze op en kijkt er naar.
Maar soms verzamel je ook dingen die zwaar zijn en niet zo mooi.


Af en toe moet je eens in je rugzak kijken 
en alle zware spullen weg gooien.


We gaan de cirkel die op de rugzak staat 10x linksom omtrekken.
Deze opdracht is bekent.


Daarna mogen de kinderen tekenen wat er in de rugzak zit
en/of ze mogen de rugzak versieren.


 Gelukkig waren de meeste rugzakken licht en vrolijk
op één na:


Dit ventje heeft al heel wat meegemaakt in zijn jonge leventje.

Nog een paar mooie rugzakken:

N