Totaal aantal pageviews

maandag 15 juli 2019

IK ...


groep 1-2


De kleuters gaan zich voor bereiden voor groep 3.
De eerste woordjes uit leeskern 1: IK, MAAN, ROOS
zijn de laatste 3 weken van het schooljaar 
het thema waar mee gewerkt wordt.


De juf van groep 3 komt op visite bij de kleuters 
en de kinderen gaan op visite bij groep 3.
Ze spelen deze weken in de pauze op het plein van groep 3.


Het eerste woordje is IK.
Met groep 3 is deze opdracht al eens gedaan 
maar hoe tekenen kleuters zichzelf?

 

Sommige scholen laten de kinderen 
heel regelmatig een tekening van zichzelf maken.
Op de school waar ik deze les doe gebeurt dat niet.


 

De meeste kinderen hebben een grote spiegel thuis.
Ze doen ook kunstjes voor de spiegel
of trekken gekke gezichten.
Het verhaaltje is hetzelfde de opdracht ook.


Er waren heel veel leuke tekeningen.



Het woordje IK mag er bij geschreven worden:





De kinderen knutselden eerder een handspiegel met de juf.


In de tekeningen kwam het spiegeltje terug:




De jongste kleuters maakten mooie koppoters:





Dit lieve schattige meisje maakte de onderste tekening:

















woensdag 10 juli 2019

Gelukssteentje


groep 1-2-3

Het verhaal gaat over een kind die zich buiten verveeld
en uit verveling tegen een steentje trapt.


Elke keer als het steentje stil komt te liggen ligt het vlakbij een schat:
Een mooie veer, een schelp, een stukje glas, een slakkenhuis...
Kinderen kunnen zich nog verwonderen om zulke schatten.

 
Ik schreef al eerder over het gelukssteentje als afscheidskadootje.
Aan het einde van het jaar krijgen de kinderen een gelukssteentje van me.
Dat steentje moeten ze nog wel voor zichzelf maken.

 
Mijn bedoeling is dat ze oog krijgen voor de schatten
die ze in hun leven kunnen tegen komen.


De meeste kinderen vinden een gelukssteentje wel spannend.

 
We gaan het steentje met potlood versieren.
Potlood is beter zichtbaar dan viltstift.


In de eerste 1-2 groep kwamen de kleuters niet verder
dan de steen gewoon in één kleur inkleuren.

 
In de tweede kleutergroep heb ik daarom de gouden potloden gegeven.
Zo konden ze een 'gouden gelukssteen' maken.

 
Er waren maar twee stenen met meer versiering:



In groep 3 is deze opdracht ook gegeven.
Daar maakten de kinderen iets meer van de gelukssteentjes:


Om wat meer structuur te geven aan het tekenen op de stenen
heb ik het over gelukssymbolen:
Een hartje, een hoefijzer, een regenboog, een klavertje 4
een bloem, een beschermengeltje...
Dan wordt er in deze klas 3 toch ineens leuke stenen gemaakt:



een hart en een bloem:


Een lieveheersbeestje:


een soort beschermengeltje:


Thomas de trein:


Een minion:


Het werkje neemt niet veel tijd in beslag
en er mag een tweede steentje gemaakt worden.


Er worden steentjes gemaakt voor een broertje of zusje:



Hier vind je meer ideeën met stenen.




vrijdag 5 juli 2019

Zo trots als een pauw 2





groep 3

Eerder schreef ik al over deze les:


Toen had ik geen foto's van de afzonderlijke veren 
wel één van het groepswerk.


De opdracht is dit jaar weer gegeven.
Kinderen in groep 3 maken in een jaar tijd 
een reuze stap in hun ontwikkeling.
Ze leren lezen, rekenen en schrijven.
Allemaal nieuwe dingen die ze de rest van hun leven
 heel goed kunnen gebruiken.

 
De kinderen hebben het afgelopen jaar hun best gedaan 
en daarom krijgen ze een veer/ een pluim van de juf.

 
Die veer moeten ze nog wel even voor zichzelf maken


De veren kunnen 'gelezen' worden.
Het is dan handig als je iets van de kinderen weet.

 
Ik weet eigenlijk niets/niet veel van de kinderen
maar de volgende veer geeft door het vele zwart wel een heftig signaal af:


Of deze met de rode nerf:


Bij de volgende veer is er een groot verschil in de linker en rechterkant 
en een hele dunne nerf.
Dat kan een reden zijn om verder te vragen.


Sommige kinderen hebben meerdere veren gemaakt.
De eerste veer is opgeprikt.
De 2de veer mocht meegenomen worden naar huis.

We zijn zo trots als een pauw:


De groepswerkstukken zagen er geweldig uit: