Totaal aantal pageviews

vrijdag 1 juni 2018

Jip en Janneke gaan met de trein


groep 1-2

Jip heeft een nieuwe pet.
Het is de pet van een stationschef
Hij heeft ook een fluitje en een spiegelei.


Jip en Janneke zetten stoelen achter elkaar. 
Ze spelen dat Janneke de dame is die met de trein gaat.
Ze heeft een koffertje 
en ze heeft hard gerend om de trein te halen.


Na een tijdje wil Janneke ook chef zijn
maar kunnen meisjes wel stationschef zijn?
Jip denkt van niet, moeder denkt van wel...
en dan worden de rollen omgedraaid.
Ze rijden helemaal naar den Haag en naar Parijs.


We gaan Jip en Janneke weer inkleuren met zwart.
De kinderen moeten bedenken wat ze wit en wat ze zwart laten.


Daarna gaan we de dwarsliggers onder de rails tekenen.
Het is een opdracht die al een keer eerder voorbij kwam.
Hoe regelmatiger de kinderen de streepjes trekken hoe beter.



Werk van de jongste kinderen



Er mag wat bijgetekend worden
Een boom en de trein:


De trein en ?


de zon en nog een huisdier:


Huizen:


een trein:




maandag 28 mei 2018

Jip en Janneke gaan vliegen


groep 1-2

Jip en Janneke spelen met een grote doos.
Het is de doos van de nieuwe stofzuiger.
De doos is zo groot dat ze er allebei in kunnen zitten.


Ze zetten de kapstok ook in de doos.
Nu hebben ze een helikopter.
Ze vliegen naar Parijs.


Maar plotseling wil Janneke terug, 
ze is haar kind vergeten.
Jip laat de helikopter weer dalen
 en Janneke haalt snel poppejans en haar hoed.
Ze spelen de hele middag met de doos.
Ze vliegen naar Parijs en weer terug.


De kinderen zitten leuk te luisteren, 
ze willen ook wel naar Parijs:
naar Disneyland om precies te zijn.


We gaan Jip en Janneke weer inkleuren met alleen zwart.



Daarna gaan we wolken tekenen.
Jip en Janneke zitten immers met hun helikopter hoog in de lucht.


We trekken de wolken om die al op het blaadje staan,
dan zit de vorm al een beetje in je handen,
en daarna mogen de kinderen meer wolken tekenen:


Wolken met een zonnetje:


en met Takkie en Siepie:





donderdag 24 mei 2018

Jip en Janneke plukken bloemen



groep 1-2

Jip en Janneke plukken bloemen.
Janneke plukt madeliefjes en Jip gele bloemen.
Het zijn rozen volgens hem
maar Janneke denkt dat het paardenbloemen zijn.


In zijn ijver stapt Jip in de sloot en Janneke haalt hem eruit
Zijn sokken en schoenen zijn helemaal groen van het slootwater.


De kinderen zitten geboeid te luisteren naar het verhaaltje.
Maar mogen ze zelf zo dicht bij de sloot spelen? 
En is het slim van Janneke om Jip zelf uit de sloot te halen?


We gaan Jip en Janneke weer inkleuren met alleen zwart.
Ik had in eerste instantie bedacht om voor deze opdracht alle kleuren te gebruiken
omdat dat ongewoon is voor Jip en Janneke.
maar juist de beperking in kleur is een uitdaging voor de kleuters.


Als Jip en Janneke ingekleurd zijn
 mogen er bloemen bij getekend worden:




En Takkie hoort er natuurlijk ook bij:






zondag 20 mei 2018

Jip en Janneke



groep 1-2

20 mei is de geboortedag van Annie MG Smidt.
 Querido zorgt voor lessuggesties over deze schrijfster
en dat is een hele goede reden ;) 
om te gaan werken met Jip en Janneke.


De hele naoorlogse generatie is opgegroeid 
met de boeken en verhalen van Annie MG Smidt.


Annie MG Smidt was schrijfster en werkte voor Het Parool.
Ze verzon in eerste instantie de verhalen van Jip en Janneke zelf
maar later verwerkte ze er ook de belevenissen van haar zoontje Flip in.
De verhalen verschenen als een serie in Het Parool.


Fiep Westendorp werkte ook voor Het Parool. 
Zij heeft Jip en Janneke getekend.
De tekeningen en de verhalen horen onlosmakelijke bij elkaar.
Ze tekende Jip en Janneke in zwart-wit zodat de tekeningen en de tekst 
in één keer gedrukt konden worden.
Later gaf ze toe dat ze het zichzelf niet gemakkelijk had gemaakt.


Jip en Janneke wonen naast elkaar.
Op een dag zien ze elkaar door een gat in de heg.
Vanaf die tijd zijn ze onafscheidelijk.
Ze beleven een heleboel avonturen


We gaan vandaag tekenen met alleen een zwart potlood.
Op het blaadje staan de gezichten van Jip en Janneke.


De kinderen gaan het lijf van Jip en Janneke tekenen.
Ze moeten gaan bedenken wat ze wit laten 
en wat ze zwart in willen kleuren.



Ook de jongste kinderen kregen wat op papier:




In mijn verhaal gaan Jip en Janneke bloemen plukken
en daardoor verschenen er ook bloemen in de tekening