Totaal aantal pageviews

zondag 23 oktober 2016

De spin die het te druk had met het weven van een web.


Groep 1-2
Vandaag gaan we het web weven van de spin.
Een algemeen verhaaltje over spinnen wordt hergebruikt
De tekeningopdracht past bij dit boek.


Eric Carle legt in zijn boek uit hoe de spin zijn web weeft.
Op het papier staat al het 'raam' en de 'spaken' van het web.
De kinderen gaan het web weven.
Ze tekenen strakke rechte lijnen tussen de spaken.
Ze hechten de draad aan de spaken net zoals de spin zou doen.


Er mogen bromvliegen in het web getekend worden:




Onze spin is druk met het weven van zijn web
De verschillende boerderijdieren komen bij hem kijken.
Ze willen spelen met de spin.
Dat mag natuurlijk getekend worden.
Hier komt het schaap even om het hoekje kijken:


Opvallende tekeningen:








zaterdag 22 oktober 2016

De spin die het te druk had


Afbeeldingsresultaat voor de spin die het te druk had
groep 1-2


De les gaat over de spin die het te druk had.
We maken een extra lesje bij dit boek.
De oorspronkelijke opdracht 
waarin gespiegeld wordt is behoorlijk pittig 
en ik wilde kijken voor een andere opdracht.



Omdat spinnen bijzondere ogen hebben
gaan we cirkels rond de ogen trekken.
We tekenen 5x de cirkel in de ogen.
We beginnen bij de stip en gaan in de richting van de pijl.
Het is een oefening voor de letter O en het cijfer 0


Daarna gaan we de spin met kleine rondjes inkleuren.
Dat ging verrassend goed in deze klas
maar er is ook veel aandacht aan besteed door de leerkracht.
De kinderen krijgen mindfulness lessen
en in de tekenles kunnen we daaraan refereren.


Er mag natuurlijk wat bij getekend worden.


Een regenboogspin:









donderdag 20 oktober 2016

De spin die het te druk had


Groep 1-2

We gaan werken uit een boek van Eric Carle:
De spin die het te druk had.
Het is weer een prachtig boek 
van deze bekende schrijver en illustrator.


Een spin weeft zijn web bij een boerderij.
De boerderijdieren komen één voor één langs.
Ze willen spelen met de spin 
maar de spin heeft het te druk.
Hij heeft het te druk met het weven van zijn web.



Het boek is al voorgelezen door de juf.
De kinderen kunnen nog veel terug halen.
Ze weten nog wat de dieren samen met de spin willen doen.


We gaan vandaag spiegelen.
Er staat op het blaadje een halve spin.
De kinderen tekenen de andere helft.
Het is een pittige opdracht.
Ik ben benieuwd wat de kinderen ervan maken.



De resultaten zijn beter dan verwacht.
Het spiegelen hoeft en kan niet perfect zijn (natuurlijk).
Wel zien we wat de kinderen kunnen.
Er zijn een paar kinderen die ons verrassen.



De tekening mag worden afgemaakt met
een spinnenweb, een paddenstoel, 
kabouters en andere herfst dingen.


 

 


Een paar tekeningen van erg jonge kunstenaars:



Deze tekening is erg mooi ingekleurd:






maandag 17 oktober 2016

Breien


Afbeeldingsresultaat voor oma breit
groep 1-2

We gaan vandaag breien op papier.
Om de les te beginnen heb ik een breiwerkje meegenomen.
Ik zit ijverig te breien als de kinderen binnen komen.



Ik heb vroeger nog handwerkles gehad op school.
Wij hadden 1x in de week handwerken.
Breien, haken en borduren leerden we thuis en op school.



Er zijn nog steeds moeders en oma's die breien,
 blijkt uit de antwoorden.
De kinderen vinden het wel intressant.
Vooral de breistokjes vinden ze wel wat.



Op het blaadje staat een oma met breinaalden in haar hand.
Ze heeft al een flinke sjaal gebreid.
De opdracht wordt:
Teken het gezicht en de haren van de oma.





De hokjes van de sjaal mogen zo ingekleurd worden
 dat er een patroontje ontstaat.
Dat gebeurd maar 2x.



Of de kinderen hebben de opdracht niet goed begrepen
of ik heb hem niet goed uitgelegd
of het is gewoon te lastig voor ze.
Ze kennen wél allemaal de kralenplanken 
waarmee ze patroontjes namaken.



Toch wordt er wel serieus 'gebreid'.
Er worden prachtige sjaals gemaakt:









Er horen franjes aan de sjaal:




Variaties op het inkleuren van de sjaal:



Hier zijn kleinkinderen getekend bij de oma:




vrijdag 14 oktober 2016

Selfies



Afbeeldingsresultaat voor Opa en oma selfie
groep 1-2-3

Vroeger waren er geen computers, tablets en zeker geen mobieltjes.
Er hing bij ons thuis een grote zwarte telefoon in de gang.
Die telefoon deelden we met de buren 
die regelmatig bij ons kwamen bellen.
Het is niet meer voor te stellen hoe het toen was.


Tegenwoordig hebben we allemaal een mobieltje.
Ook de kinderen hebben vaak al een afgeschreven mobieltje
voor spelletjes en filmpjes.


Je kan telefoneren met je mobieltje 
maar je kan er ook foto's mee maken.
Selfies zijn een nieuw fenomeen
en wie had ooit kunnen denken 
dat de selfiestick een onmisbaar attribuut zou worden???


Op internet kwam ik ergens dit idee tegen als plakwerkje.
Wij maken natuurlijk een tekening.
Wil je een 'oude' foto nemen van de kinderen
 dan is dit een leuke app.


Op het blaadje staat een mobieltje.
We gaan een selfie maken 
van onszelf als oude opa's en oma's.


Wordt je later een oude opa met een kaal hoofd:


met een brilletje en een snor of een baard?



of een omaatje met een knot en een permanentje
 een stok en een handtas?


 

 Bij de kleuters kwam het ouder worden er niet altijd uit.
Er waren wel mooie koppoters:



Groep 3 maakt er meer van.
Opa,s met een kale hoofden en baarden:





2 oude oma's:



En een aantal feestelijke selfies:






De  mobieltjes mogen worden gepimpt en ingekleurd: