Totaal aantal pageviews

zaterdag 13 september 2014

De heksendans


groep 1-2

Slimme Lotje leert een heleboel op de heksenschool.
Ze leert niet alleen de cijfers en de letters die wij ook leren.
Ze leert ook hoe ze haar uil en haar zwarte kat moet verzorgen
en ze leert hoe ze de veren van een vuurvogel moet bewaren.
Ze leert ook de heksendans.



Met volle maan gaan de heksen naar een open plek in het bos.
Ze staan in een kring en ze dansen in het rond.
Ze maken de kring steeds kleiner en kleiner. 
 Gelukkig houd Lotje van dansen.



In de klas zitten een paar meisjes die ook van dansen houden.
Ze doen een dansje voor in de klas.



We willen de heksendans oefenen.
Omdat we niet genoeg ruimte hebben gaan we naar het gymlokaal.
Daar doen we de heksendans.

 

We dansen in het rond 
en gaan in een spiraal naar binnen.
en naar buiten.
Dat valt nog niet mee..



We gaan op papier de spiraal tekenen.
Het is een oefening die niet zoveel voorkomt.
 We maken de spiraal 20x:


 
De tekening mag worden afgemaakt 
met heksen:

 

Een paar mooie koppoters:

 

  
  
Met bloemen:

 


 Hartjes en plusjes:



Er is heel stil en goed gewerkt.
Een paar kinderen kwamen in de juiste mood.

 

dinsdag 9 september 2014

Slimme Lotje gaat naar school


groep 1-2

Slimme Lotje heeft het vreemde koffertje zelf open gekregen
 én ze heeft de weg naar de heksenschool gevonden.

 

Ze vliegt op haar bezemsteel naar school.
De deuren van de school zijn 
groot en zwaar én dicht. 


Dan gaat eindelijk de deur van de school open.
 Lotje stapt over de drempel.
Het is een belangrijke stap.


We hebben deze opdracht al eerder gedaan.
Het verhaaltje is deze keer aangepast aan het boek wat we behandelen.


 De kinderen hebben goed getekend.
Slimme Lotje zien we op veel tekeningen
met kat en bezem in de deuropening.







En er zijn een paar kinderen 
die het koffertje tekenen in de deuropening:





donderdag 4 september 2014

Slimme Lotje vind de routekaart


groep 1-2

Slimme Lotje heeft het koffertje open gekregen.
In het koffertje zit een brief.
Een brief met een uitnodiging voor de heksenschool.
Lotje mag naar school!!!


 In de brief staat hoe ze moet reizen:
Ga langs het heksenziekenhuis en het heksenstation 
over de berg met de 3 bomen 
naar de heksenschool.

 

Wij gaan vandaag de route kaart maken.


We gaan stippelen: we zetten kleine streepjes.
Stippelen vinden de kinderen vaak nog best moeilijk.

We stippelen de route uit naar de heksenschool.
De plaatjes mogen worden ingekleurd
en de school mag (ergens) worden getekend.



Een paar tekeningen met een mooie school:



 Lotje zelf  hoort natuurlijk ook op de tekening:






maandag 1 september 2014

Slimme Lotje


groep 1-2

Het nieuwe schooljaar is begonnen.
We beginnen het jaar met een boek van Slimme Lotje.
Het is een boekje van Lieve Beaten

 

Slimme Lotje is een jong heksje.
Als ze 's nachts wakker wordt staat er onverwacht 
een vreemd koffertje voor haar deur.
Wat zou er in het koffertje zitten
en hoe krijgt Slimme Lotje het koffertje open?
Dat zijn de grote vragen in het boekje. 


Tijdens deze tekenles houden we ons bezig 
met de mogelijke inhoud van het koffertje.
Wat zou er in het vreemde koffertje kunnen zitten?

 

Zit er misschien een heksenbezem in of een glazen bol?
Zit er een zwarte kat in of een dikke pad?
Zit er een toverspreukenboek in of een flesje toverdrank?
Zit er een tand in van een vuurspuwende draak?
Of zit er misschien een doosje spinnenpootjes in en een zakje elfenhaar? 


De juf heeft het boek al voorgelezen 
dus de kinderen weten al wat er in het koffertje zit.
Dat is een beetje jammer 
want ze laten hun fantasie niet meer de vrije loop.

 

Op het blaadje staat het mysterieuze koffertje.
Op het koffertje staat een cirkel en die gaan we 10x linksom omtrekken.
Het is een oefening voor de letter O en het cijfer 0.
Ook is het een oefening die aansluit 
bij de natuurlijke tekenontwikkeling van kinderen.



 
Daarna mag de inhoud van het koffertje getekend worden.
Wat zit er allemaal in een heksenkoffertje?

 

 

Zit er een heksenbezem in de koffer of een heksenhoed? 
Zitten er dikke spinnen in en een toverstok? 
Het kan en mag allemaal...


Sommige kinderen maakten van de cirkel het gezicht van Slimme Lotje.