Totaal aantal pageviews

woensdag 12 maart 2014

De clown

groep 3

Clowns zijn in een circus de gangmakers.
Er is vaak een domme clown en een slimme clown.
Alles gaat altijd fout bij de domme clown
en op het laatst worden de rollen omgedraaid.


De helft van de kinderen is wel eens naar een circus geweest.
Het kerstcircus in Ahoy is hier favoriet.


We gaan vandaag het gezicht een clown maken.
Het is een beetje knutselen en tekenen door elkaar.
De kinderen vinden dat altijd erg spannend.


Het idee komt bij Tekenen en zo vandaan.
We doen de opdracht een beetje eenvoudiger. 


De kinderen krijgen een half wit vel
daar knippen ze de hoekjes af.
Dat is nog lastig voor ze.


Op het witte blaadje tekenen we een clowns gezicht. 


Het witte blaadje plakken we op een gekleurd vel
en daarna maken we haar, een clownshoedje en een strik.
De kinderen maken de tekening af zoals ze willen.








zondag 9 maart 2014

Ballonnen clown


groep 3

 Deze opdracht is al een beetje voorbereid met oud een nieuw.


Vorig jaar bij leeskern 8 hebben we een poging gedaan 
om sierletters te maken van de naam.
Daar kwamen de kinderen niet (goed) uit.
Het frustreerde iedereen en de resultaten vielen tegen.


Vandaag gaan we het nog een keer proberen.
Het lukte deze keer beter dan vorig jaar.


In het inleidende verhaaltje maakt een clown dieren van ballonnen 
om het publiek voor de circusvoorstelling te vermaken.


Op het blaadje staat de clown al getekend en hij mag worden ingekleurd.
Daarna gaan de kinderen de letters van hun naam opblazen.
Als je een lange naam hebt moet je wel een beetje opletten:


Een paar kinderen kwamen er niet zelf uit 
maar bij de rest lukte de opdracht heel aardig.
Hieronder werd zelfs het woord Clown opgeblazen:



Met versierde letters:



Met publiek op de tribune:


De achtergrond helemaal ingekleurd:


Met een koorddanser op de achtergrond:





En hartjes ballonnen:


Aan 2 tekeningen tegelijk bezig:






donderdag 6 maart 2014

Goochelen


 groep 3 

Vandaag geeft een goochelaar een voorstelling
in mijn verhaal.

 

Het verhaal is hetzelfde als in deze blog.
De opdracht is anders.


Ik neem me elke keer voor 
om een goocheltrucje in te studeren
 als binnenkomer...
 maar het komt er niet van.

 

Gelukkig vinden de kinderen het wél leuk 
om voor de klas hun kunsten te laten zien.
Er is in elke klas wel iemand te vinden die kan goochelen.


In mijn verhaal tovert de goochelaar van alles uit zijn hoge hoed.
Hij haalt er een konijntje uit, bloemen en sjaaltjes.

 

Op het papier staat al een hoge hoed.
Er staan ook magische sterretjes bij.

De opdracht is:
Tover uit de hoed
 iets voor jezelf wat je graag wilt en teken dat
of teken iets uit het verhaal.


Er komt van alles uit de hoge hoed.
Bloemen:


 geld:





een computer:


een tablet:


Een konijn:

 

Een ridder:


Een dinosaurus:


Een roze knuffelbeest:

 




vrijdag 21 februari 2014

Hier ben ik



In het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam
is van 18 januari tot 23 maart 2014 de tentoonstelling:
Hier ben ik van Anneke Hilhorst te zien.


Voor dit project vroeg Hilhorst 50 kinderen
 tussen de 3 en 15 jaar om een zelfportret te tekenen.
Zij maakt een fotoportret van de kinderen
De fotoportretten en de getekende zelfportretten 
hangen op de tentoonstelling naast elkaar.
       We zien de visie van het kind op zichzelf, 
       de visie van de fotograaf op het kind.
én je hebt als bezoeker ook een visie op de beelden.
Het effect is verrassend.
 
Anneke noemt de combinatie 
van fotoportretten en getekende zelfportretten: ‘Duetten’. 



 Het project: Hier ben ik,
gaat over identiteit.



 Joke van Leeuwen verbindt de tekeningen en foto's met teksten..




  

 Tijdens de opening van de tentoonstelling
 is het boek: Hier ben ik, gepresenteerd. 

Hier ben ik

      Het werk van Hilhorst is te zien op 

www.annekehilhorst.nl