Totaal aantal pageviews

maandag 20 januari 2014

De regenboogbrug


groep 1-2

Het thema is nog steeds bouwen.
Welke beroepen horen daar bij 
en... welke tekenopdracht gaan we doen?


Bij het beroep van timmerman 
kwamen er geen ideeën. 
.Bij het beroep van schilder gelukkig wel.


Als het over schilderen gaat, 
dan gaat het ook gelijk over kleur.
Het is een mooie gelegenheid om de kleuren te bespreken.

 

Bob de bouwer gaat een brug schilderen.
(Geen huis... want een huis kwam in de eerste opdracht al aan bod.)

 

Bob is aan het bedenken welke kleur hij voor de brug kan gebruiken:
Rood is een warme stoere kleur...
Oranje is vrolijk 
en geel is zonnig en stralend.
Groen is de kleur van de natuur.
Blauw geeft rust en ontspant 
en paars is een mysterieuze kleur.



Voor Bob het in de gaten heeft, 
heeft hij de brug in de kleuren van de regenboog geschilderd.

  

We bespreken de volgorde van de kleuren in de regenboog.
Op de tafels staan ook alleen maar potloden in de regenboogkleuren.

 

We beginnen met een arceeroefening: 
Teken rechte streepjes in de bodem van de brug.
Blijf tussen de lijnen.


Arceren is een goede oefening 
voor het trekken van rechte lijnen en evenwijdige neerhalen. 
De belangrijkste letterdelen zijn de neerhalen.


Bob mag worden ingekleurd en...
 de brug natuurlijk met de kleuren van de regenboog.
hieronder een paar variaties:




 

Daarna kan de tekening worden afgemaakt zoals de kinderen zelf willen.
 met eendjes, mensen en een extra regenboog bv:


 Met vogels:


Met water en wolken:


Met de Nederlandse vlag:


en mensen:






donderdag 16 januari 2014

De loodgieter


groep 1-2

De 2de tekenles van het thema bouwen 
gaat over de loodgieter.
De les is al eerder gebruikt bij het thema water.


Het lukt niet altijd om 3 nieuwe verhalen of opdrachten 
te verzinnen voor een thema.
Dat hoeft ook niet, soms worden lesjes gerecycled.
De tekenopdrachten zijn leuk genoeg om nog een keer te gebruiken.
Met wat plak en knipwerk wordt het verhaaltje aangepast.

 

Dit is zo,n opdracht.
Het is een precies werkje.
De kinderen doen elke keer ook erg hun best op de opdracht.


In het verhaal spelen kinderen buiten met waterpistolen.
Het wordt een natte boel.

 

We krijgen hier zomaar water uit de kraan...
We kunnen net zo lang en net zo vaak onder de douche als we willen...
We kunnen zomaar gaan zwemmen en spelen met water als het erg warm is.


Maar wat gebeurt er als er geen water meer uit de kraan komt?
Dan moet de loodgieter er aan te pas komen.
Bob de Bouwer ...dus...


  Bob de Bouwer gebruikt rechte stukken pijp 
en voor de bochten kromme stukjes pijp: knietjes!
Hij legt de waterleiding aan.
 

Op het papier staat een ingewikkeld stukje leidingwerk.
Voor de opdracht kleuren we de rechte stukken pijp rood 
en de gebogen stukken blauw (of andersom).
Er is voor ieder kind een extra scherp rood en blauw potlood.

 

De kinderen gaan aan het werk.
Het is best een hele klus.
Het is de bedoeling dat ze de gebogen gedeelten 
en de rechte gedeelten van elkaar kunnen onderscheiden 
en dat de leidingen netjes met kleine rondjes worden ingekleurd.

 

Na het inkleuren van de leidingen krijgt Bob een kleurtje
én er mag een water tekening gemaakt worden.
 
 een zwembadtekening

Het kleuren van de leidingen nam zoveel tijd in beslag 
dat er van een vrije tekening niet zo heel veel terecht kwam.

 

Nog meer leidingen.

 

Een zwembad tekening met een bikinimeisje.


Een beetje vage tekening met een regenboog.

 

Een zwembad tekening.



zondag 12 januari 2014

Bob De Bouwer


groep 1-2

Omdat het (nog) niet echt winter is 
gaat de klas werken met het thema: Bouwen, uit Kleuterplein
Ik gebruik Bob de Bouwer voor het verhaal en de opdracht.

 

De kinderen kennen Bob de Bouwer allemaal.

 

Bob de bouwer is aan het metselen.
Hij bouwt een huis.
Een huis met muren, een raam, 
een deur, een dak en een schoorsteen.

 

Bob gebruikt cement om de stenen op elkaar te plakken.
Hij legt de stenen zo op elkaar dat ze verspringen.
Ik doe het voor met de kleine blokjes.

 

Wat  moest de opdracht worden?
Een huis tekenen op een leeg vel papier 
is een beetje te hoog gegrepen voor kleuters, dacht ik.


 Op het blaadje staat Bob daarom bij een kleine muurtje.
 De opdracht werd:Trek de stenen over.
Het is een opdracht met gesloten vierkante vormen.


 Kleur Bob de Bouwer mooi in
en metsel het muurtje af met meer stenen 
maak de tekening af met een huis.
Wat bleek: die huizen lukten eigenlijk heel goed.

 

 Hierboven een huis met veel ramen 
én dakpannen.
Onder een huis met een open haard:

 

Er is hier en daar goed gemetseld:



 Onder: de stenen zijn gestapeld 
maar er zijn wel vierkante vormen getekend:


 Nog meer apart metselwerk:

 

 

Een huis met bloemen:



 Net 4 jaar:


Nog een paar mooie tekeningen:
Met de regenboog:







zaterdag 11 januari 2014

Vuurwerk groep 3



In groep 3 maken we dezelfde opdracht 
maar dan net even anders.


Groep 3 kan natuurlijk al schrijven 
en ik wil met de kinderen fantasie-cijfers maken.


Vorig jaar heben we bij leeskern 8 al een poging gedaan 
om sierletters te maken van de naam.
Daar kwamen de kinderen niet (goed) uit.
Het frustreerde iedereen en de resultaten vielen tegen.
De tekeningen zijn ook niet op de blog gezet.


Ik wilde kijken of cijfers makkelijker is om te beginnen.
Het nieuwe jaartal wordt in gewone cijfers
 groot op het bord geschreven.
 De cijfers worden 'opgeblazen' en versierd.


Onder het woord GELUKKIG. 
mag het jaartal 2014 groot geschreven worden.



Vrijwel alle kinderen maakten de getallen zelf!! 
Het ging redelijk goed.
Terwijl de 4 best een lastig cijfer is.



De rest van de opdracht is het zelfde als in groep 1-2.



Met hartjes vuurwerk:




en huizen: