Totaal aantal pageviews

donderdag 21 november 2013

De staf van Sinterklaas


groep 1-2

Gelukkig is Sinterklaas op tijd aangekomen in Groningen.
Het leek er even op dat de boot weer terug zou gaan naar Spanje
omdat de pieten de staf vergeten waren.


Er is dit jaar iets met de staf van Sinterklaas.
Sinterklaas is ooit 100 jaar geleden zijn staf verloren in een schoorsteen?
Door een verbouwing is die staf weer te voorschijn gekomen.
Sinterklaas heeft dus lang met een minder mooie staf rond gelopen.


Na een hoop geharrewar lijkt het erop 
dat de echte staf veilig opgeborgen is...


De staf is een teken van de waardigheid van de Sint.
Sinterklaas leunt niet op de staf ook al is hij al een oude man,
nee, de Sint "schrijd" met de staf.
De kinderen doen het "schrijden" van de Sint voor in de klas.


De staf is een onmisbaar onderdeel
 van de outfit van Sinterklaas.
We maken er daarom een tekenles over:


De staf op het papier is nagetekend 
van de oude, weer gevonden, staf. 


We gaan streepjes tekenen in het rechte deel van de staf.
De streepjes zijn ongeveer 1 cm.


Streepjes trekken is een arceer oefening.
Het trekken van rechte lijnen en evenwijdige neerhalen is een goeie oefening. 
De belangrijkste letterdelen zijn nl. de neerhalen.
De oefeningen zorgen ervoor dat het kind later aandacht krijgt 
voor de juiste letterafstand en letter romphoogte.


Op het blaadje staan ook golfjes.
Met de golfjes oefenen we alvast het golfje van de R en van de 2

Het is een dubbele opdracht en daardoor een hele klus.
Het lukt de kinderen de hele opdracht te maken.
Het zijn tenslotte al ervaren tekenaars!


De staf kan worden ingekleurd 
en de tekening mag worden afgemaakt met
De boot, Sinterklaas en met zwarte Piet.


Er zijn voor iedereen een gouden potlood en een blauwe potlood.
Daar is deze tekening mee gemaakt:


De pakjesboot:


Groep 3 heeft de opdracht ook gemaakt:


Daar worden de tekeningen al wat beter uitgewerkt:





Ook al is het uitgangspunt hetzelfde 
de tekeningen worden altijd heel verschillend.
De werktekening:



vrijdag 15 november 2013

De reuzenkoning


groep 1-2

We doen het laatste gedeelte uit het boek van kleine reus.


Kleine reus heeft met zijn plannetje zijn doel bereikt.
Hij heeft gewonnen!
 Hij is niet voor 1 dag koning maar
 hij wordt koning voor een héél jaar!!


We zien kleine reus staan tussen de kroon.
Hij wordt op een kussentje gedragen door de reuzen.
We gaan dit beeld tekenen.


Op het blaadje staat de reuzenkroon.
Het is dezelfde kroon als uit dit thema.
de opdracht is deels hetzelfde.


We gaan eerst streepjes trekken in de onderste rand.
De streepjes moeten netjes tussen de lijnen vallen.
De belangrijkste letterdelen zijn de neerhalen.         
De oefening zorgt ervoor dat het kind later aandacht krijgt 
voor de juiste letterafstand.


Daarna mag de kroon versierd worden met edelstenen en diamanten.


Natuurlijk hoort kleine reus ook op de tekening thuis.






De kroon ligt bij de onderstaande tekening op een kussentje met hartjes,
er is een regenboog 
en er staan meerdere vriendjes van de kleine reus op de kroon.


mooi versierde kronen:



Er wordt stil en serieus gewerkt 
terwijl de Sint toch al bijna in het land is:


De appelboom groeide uit tot een prachtige boom:



maandag 11 november 2013

De kleine reus en de appelboom


groep 1-2

Kleine reus en grote reus gaan naar het reuzenfeest.
Op het reuzenfeest wordt de reuzenkoning gekozen.
Wie de grootste hap kan nemen wordt voor 1 dag de reuzenkoning.


Kleine reus maakt natuurlijk geen kans maar...
hij heeft wel een slim idee.


Onderweg zijn grote reus en kleine reus een appelboom tegen gekomen.
Ze hebben lekker van de appels gegeten
én kleine reus heeft een appeltje bewaard.


Op het reuzenfeest neemt hij een hap van de appel
 én hij slikt een appelpit door.
In de appelpit zit een hele appelboom beweert hij.



De reuzen geloven hem niet.
en hij wordt natuurlijk geen koning dat jaar.


Om te bewijzen dat hij toch gelijk heeft stopt hij een appelpit in de grond.
Het volgende jaar is er uit de appelpit een echte appelboom gegroeid.


Op het blaadje ligt een pitje verstopt in de grond.
De opdracht is: laat een boom groeien uit de pit.


Elke keer als deze opdracht gegeven wordt
 weten de kinderen er niet gelijk raad mee.
Voor de hele jonge kinderen is het inderdaad lastig 
maar de oudere kinderen komen er uiteindelijk wel uit.
Met een beetje hulp lukt het bij de jongste kinderen ook wel.
Doe voor hoe je een simpele boom tekent met appeltjes.




Als de boom getekend is 
mag er nog een reus bij getekend worden
en de appels.  


Er worden ook huizen bij getekend: 



In de bomen zitten hier en daar vogeltjes:



 



donderdag 7 november 2013

De kleine reus


groep 1-2
We werken in de herfst met het boek:
 De kleine reus.

Het boek de kleine reus is bekroont met een zilveren griffel.
Het boek is geschreven door Max Bolliger (1929 Zwitserland).
   Bolliger neemt het in zijn boeken 
op voor de kleine en zwakke mens of dier. 
Die zich bewust moet worden van zijn eigen kwaliteiten 
voor hij zijn plaats in de wereld kan veroveren.


Het boek van Kleine Reus gaat ook over dit thema.

De juf heeft het verhaal al verteld 
en ik doe het gedeeltelijk en dunnetjes over.

We gaan vandaag de grote reus en de kleine reus tekenen.
Het blad is leeg en dat is anders dan anders.
De kinderen gaan een eigen tekening maken.
 Er is geen oefening wel een opdracht:

Laat het verschil tussen groot en klein zien in de tekening.
De kinderen hebben de opdracht goed begrepen
én leuk uitgewerkt.

Er verschenen ook verschillende meisjes reuzen op het papier:

Op het moment zijn er een paar kinderen 
die alleen met geel tekenen.
Vaak zijn de gele tekeningen te licht om te fotograferen.
Deze niet:

Een paar reuzen tekeningen: