Totaal aantal pageviews

zondag 21 april 2013

Kasteel Drakensteyn



groep 1-2

Een koningin woont niet in een gewoon huis.
Een koningin woont in een kasteel.



Kasteel Drakensteyn is het kasteeltje van Koningin Beatrix.
Het is prive bezit.
Het kasteel is in 2006 gerenoveerd.


Koning Beatrix heeft gelukkig jaren gekend
 in dit kleine kasteel bij Lage Vuursche.
De eerste jaren van haar huwelijk woonde ze er 
met prins Claus en kreeg ze haar 3 zonen.

 

Het verhaaltje gaat  over de laatste dagen van Beatrix als koningin.
Luister maar:


De koningin zit op haar troon in het grote paleis.
Ze zet elke dag een streepje op de kalender.
De koningin hoeft niet lang meer te werken.
Haar oudste zoon neemt haar werk over.

 

Hij wordt de nieuwe koning, dat hoort zo.
Haar oudste zoon is getrouwd met een mooie prinses en hij heeft 3 dochters.
Hij is soms een beetje dom.

 

De prins gaat ,als hij eenmaal koning is,
 regeren over het land.
Hij doet alles een beetje anders dan zijn moeder,
maar dat geeft niet.

 

De koningin heeft altijd erg haar best gedaan.
Ze wilde haar werk zo goed mogelijk doen,
maar nu is het genoeg.

 

Ze wil terug naar kasteel Drakensteyn.
Het kasteel waar ze woonde toen haar man nog leefde.
Het kasteel waar ze woonde toen haar kinderen nog jong waren.


We gaan vandaag het kasteel in orde maken voor de oude koningin.


De opdracht is:
Teken streepjes in het hekje op het dak.
De streepjes in het dak zijn een goede oefening 
voor het trekken van rechte lijnen en evenwijdige neerhalen. 
De belangrijkste letterdelen zijn de neerhalen.

 

Teken de ramen (vierkante vormen met kruisingen) in de muren van het kasteel:

De meeste kinderen kunnen met 4 jaar een vierkant tekenen.
met 3,5 jaar een recht kruis.
We zien aan de tekening hoever de ontwikkeling is van de kinderen.

Kinderen gaan op een gegeven moment kruisingen tekenen:
Het tekenen van kruisingen geeft aan dat er een eigen wil ontstaat!
Het is het doorkruisen van andermans meningen,
er dwars tegenin gaan.
Ook in het spel zien we botsingen en kruisingen.
We noemen deze periode wel de peuterpubertijd.

  
  
Teken de Nederlandse vlag op het dak,
 want als de koningin thuis is wappert de vlag in top.



Teken een paar bomen en gras:

 

De koningin hoort er natuurlijk ook bij,
hier met kroon:



en misschien vliegt er ook wel ergens een draakje om het huis?

 

 Over het onderwerp had ik wat twijfels maar
een kasteel óf... was het, het draakje (?)
prikkelde kennelijk toch de fantasie want er is goed gewerkt.


Ronde ramen en gras..








donderdag 18 april 2013

De schatkaart


groep 3

De piraten hebben een grote schat buit gemaakt.
Ze willen de schat verstoppen op een onbewoond eiland.
Ze hebben dan natuurlijk ook een echte schatkaart nodig.


De piraten gaan op weg en komen op het eiland aan.
Ze lopen over allerlei kronkelige paadjes
Ze komen langs 2 palmbomen die dicht bij elkaar staan,
langs een grote kei, een rivier en een grot.
Onderweg horen ze apen schreeuwen en vogels fluiten.
  Eindelijk vinden ze een goede verstop plek.


Ik wilde de kinderen een kronkelweg op de kaart laten tekenen.
De weg heeft heel veel kronkels maar mag nergens kruisen.


Het is een tekenoefening die gaat over de confrontatie uit de weg gaan.


Misschien was de instructie niet helemaal duidelijk.
Op een enkeling na snapten de kinderen
 niets van de kronkelweg.


Dit is ook een luisteropdracht: een soort tekendictee.
Tekenen de kinderen wat de piraten onderweg tegengekomen zijn?


Eén van de kinderen had een aapje en vogels getekend, 
de geluiden die je onderweg hoorde.
Die tekening is helaas niet gefotografeerd.


Maak zelf een schatkaart:





Koningin Beatrix


groep 1-2

De troonswisseling is dit jaar een bijzondere gebeurtenis.
Er wordt daarom 3 weken over het koningshuis gewerkt.
De kinderen kennen inmiddels de namen van de koningin,
de 3 prinsesjes en van
 Willem-Alexander en Maxima.


De klassen kleuren langzaam oranje en rood-wit-blauw 
door allerlei werkjes .


Er zijn foto's van de leden van de koninklijke familie.
Er is een hoekje voor de vrijmarkt. 
Er zijn voorleesboekjes over koningen, prinsen en prinsessen.


Het verhaal gaat over de koningin...
Luister maar:

De koningin zit op de troon in het grote paleis.
       De koningin is inmiddels al een oude dame geworden.        

 

 De koningin ziet er altijd bijzonder uit.
 Ze draagt deftige kleren en schoenen met hoge hakken.
Ze heeft vaak een grote hoed op.
Ze draag mooie oorbellen en kettingen 
en soms een diadeem met parels en diamanten.
 Haar, haar is altijd netjes naar achteren gekamd met een krul bij haar oren.


 De koningin vindt het welletjes.
Ze vindt dat ze genoeg gedaan heeft.
Ze stopt er mee.



Ze wil geen lintjes meer doorknippen.
Ze wil geen thee meer drinken met de minister.
Ze wil niet meer zwaaien naar het volk.
Ze wil niet meer kijken naar het koekhappen en volksdansen op haar verjaardag.
Ze wil het volk geen verhaaltjes meer voorlezen.
Ze wil even helemaal niets...

 
De koningin wil doen waar ze zin in heeft.
Ze wil beelden maken want dat kan ze goed.
Ze wil paardrijden op het strand of door het bos.
Ze wil met haar kleinkinderen spelen en met haar hondje.
Ze wil haar, haar wel eens los laten hangen...
 gewoon omdat het kan.

 

Vandaag geven we de koningin een make-over.
We geven haar een ander kapsel.
Misschien wil de koningin wel krulletjes of vlechtjes net als...(een kind in je klas)
Misschien wil ze wel lang stijl haar of stekeltjes net als....(een kind in je klas)

 

We tekenen een mooie ketting en oorbellen.
We geven de koningin een nieuwe hoed of een kroontje,
lippenstift en oogschaduw.



Het gezicht van de koningin staat al op het blaadje.
De kinderen maken de koningin een beetje moderner.


De koningin met een bijzondere ketting: 

 

Als Hollands melkmeisje?


Twee moderne portretten van Beatrix:




Een portret met een kroontje en steile haren:


Een portret met hoed:


Een portret met krullend haar, 
lange oorbellen en een bijpassende ketting:


De opdracht leverde leuke tekeningen op.




zondag 14 april 2013

Piraten

groep 3.

Leeskern 7 gaat over een kapitein die zijn schip moet verkopen.
  Gelukkig is er een schat verstopt in het schip.
De kinderen leren allerlei nieuwe woorden met sch.....


Piraten leven op en met de zee.
Ze leiden een gevaarlijk leven.


Boven in de mast zit een piraat.
Met een verrekijker zoekt hij de horizon af.
Hij kijkt uit naar schepen die ze kunnen enteren
Hij kijkt uit naar dat ene eiland waar een schat verstopt is.


Het is een onderwerp dat tot de verbeelding spreekt.


We kijken door de verrekijker.
Op het blaadje staat een cirkel en die trekken we 10x om met zwart potlood.
Daarna is de opdracht vrij.



Ziet de piraat een schat-eiland of een andere piratenboot door die verrekijker?
De kinderen mogen zelf weten wat ze tekenen.


Wat ziet de piraat ??


Op de andere basis school is de cirkel met tekening uitgeknipt
 en op een gekleurd vel papier geplakt.