Totaal aantal pageviews

woensdag 19 december 2012

De stal


groep 1-2

Het is de laatste week voor de kerstvakantie.
De juffrouw heeft het kerstverhaal inmiddels voorgelezen 
en er is aardig wat blijven hangen.


Het verhaal voor de tekenles gaat over het ezeltje dat Maria mag dragen.
Het ezeltje staat ook eerste rang als het kindje Jezus geboren wordt. 

 

Het kerststalletje is in de periode voor kerst 
natuurlijk een voor de hand liggend onderwerp.
Maar wat moest de tekenopdracht worden?


Op het papier staat het stalletje met het ezeltje.
 We gaan in de dakrand streepjes zetten.
We trekken de streepjes van boven naar beneden.
De streepjes zijn een goede oefening
voor het trekken van rechte lijnen en evenwijdige neerhalen. 
De belangrijkste letterdelen zijn nl. de neerhalen.
We blijven binnen de lijnen met het tekenen van de streepjes.

 

We kleuren de ezel netjes in:

 

en de ster:

  
Wat dan met de rest van de tekening?
Kunnen kleuters de tekening afmaken met Jozef en Maria
of is dat teveel gevraagd?
Ik besloot het er op te wagen.
De resultaten vielen helemaal niet tegen.


En de engel:


Dit is de hele tekening:


 De tekening mag natuurlijk worden afgemaakt met Kerstbomen en hartjes:


Extra veel stro in de stal 
én wolken en een engel


Zo,n grote kerstboom dat er niemand meer in de stal past:



Heel veel sterren en een engel:



Een lekker warm kacheltje? in de stal:

 

 Misschien lijkt het of er altijd alleen maar 'goeie' tekeningen worden gemaakt.
Dat is natuurlijk niet zo.
Er zit van alles wat tussen.
Ik kies de beste, de opvallendste en de leukste tekeningen uit 
die ik fotografeer voor deze blog.

2 aandoenlijke tekeningen van 2 beginnende tekenaars:
Jozef en Maria en sterren:


en de ezel met een engel: 

 

En tot slot het kerstkind met zijn trotse ouders:



Gezellige feestdagen !




zondag 16 december 2012

De herders


groep 1-2

In het donker van de nacht 
hielden de herders bij hun kudde de wacht
toen de engel hen kwam vertellen dat het kindje Jezus geboren was.


In de klas waar deze les gegeven is 
is niet veel kennis over het Bijbelverhaal.
Volgens één van de kinderen hoorden Adam en Eva bij het kindje Jezus...

 

Het verhaal gaat over de herders
die bezoek krijgen van de engel.
De engel verteld hen dat er een bijzonder kind geboren is.


Tobias zit als enige nog bij het vuur.
Hij overdenkt de vreemde gebeurtenissen van de afgelopen nacht. 
De andere herders zijn op weg gegaan om de baby te bezoeken.
 

 

De opdracht gaat over de schaapjes.
We gaan de krullen van de vacht tekenen.
We tekenen rondjes en we gaan wandelen over het papier.
De opdracht vraagt de nodige potlood beheersing.

 

Het is geen uitgebreide opdracht,
er genoeg tijd en ruimte om er iets bij te tekenen.
Er mogen natuurlijk meer sterretjes worden getekend.


En...de bijzondere ster:



en engeltjes: 



 Gras en de pootjes van de schaapjes:



en nog een engel:






donderdag 13 december 2012

De engel


groep 1-2

Het Bijbelse kerstverhaal wordt wel verteld maar
komt niet uitgebreid aan bod op een openbare School.


Ik wil dit jaar stukjes van het kerstverhaal vertellen 
en er een opdracht bij maken.

 Het verhaal gaat over de engelen 
die de herders vertellen
dat het kindje Jezus geboren is.

Het is een drukte van belang boven in de hemel.
De engeltjes maken zich klaar voor hun reis naar de aarde.

 

Op het papier staat een engel, 
en allerlei kleine sterretjes.


We gaan vandaag eerst de grote ster tekenen.
We tekenen de lijnen van de ster 20x
De kleine sterretjes worden over getrokken
en de engel mag worden ingekleurd.

 

Als dat allemaal gedaan is 
mag er natuurlijk een kerstboom bijgetekend worden.
 

extra sterretjes...


Meer engeltjes...

  Hartjes en een grote kerstboom






maandag 10 december 2012

De kerstsok






groep 1-2

In Nederland is het niet gebruikelijk om kerstsokken op te hangen
maar de kinderen kennen de kerstsok wel
hij hoeft niet veel introductie


De kerstman vliegt op kerstavond langs alle huizen.
Hij heeft het heel druk.
Er is wel eens berekend hoe druk de kerstman het heeft:

 
  
Als de kerstman van oost naar west werkt
heeft hij 31 uur de tijd om cadeaus rond te brengen.
(door de verschillende tijdzones en de rotatie van de aarde)

Hij moet langs 968 huizen per seconde. 
Hij heeft per huis1,033 milliseconden de tijd heeft om te parkeren, 
uit de slee te springen, 
kadootjes onder de kerstboom te leggen, 
 in de schoorsteen omhoog te klimmen, 
de slee op te starten 
en naar het volgende huis te gaan.
De slee van de kerstman reist met een snelheid van 1258,1 kilometer per seconde.
Dat is 4194 keer de snelheid van het geluid. 


 Het verhaaltje gaat vandaag over de kerstman in zijn arrenslee.

 

 Er klinkt midden in de nacht zoveel gestommel en gerommel
dat iedereen er wakker van wordt.
Dan zien we de kerstman met zijn slee door de nacht vliegen.
De kerstman heeft kadootjes in de sokken gedaan.



We gaan de kerstsokken versieren.
We gaan boven aan de sok streepjes tekenen.



In de driehoeken tekenen we driehoeken



en we trekken de sterretjes over.



Lukt de oefening niet dan doen we hem samen.



De rest van de sok mag worden versierd.

 

 De kerstman hoort erbij

 

en extra kadootjes:



Sneeuw:

 

Er is voor ieder kind een gouden potlood om mee te tekenen.



Sinterklaas en kerst lenen zich voor oefeningen 
die anders niet zo snel aan bod komen.
bv vierkante vormen: kadootjes
en driehoekige vormen: vlaggetjes... 


Deze opdracht is weer een mogelijkheid driehoeken te tekenen.
Kinderen kunnen met 6 jaar driehoeken tekenen.
De opdracht geeft dus een beeld van de ontwikkeling van de kinderen.


Er is goed gewerkt.