Totaal aantal pageviews

dinsdag 20 november 2012

Het schip met geld


groep 1-2-3

Sinterklaas is weer in het land.
Gelukkig is de Sint goed aangekomen...


  groep

Sinterklaas reist graag langzaam en in stijl.
Hij reist graag met zijn paard en met de boot.

 
groep 2

De grote stoomboot is kapot.
Sinterklaas kwam daarom met een kleinere boot naar Nederland.
De boot is te klein voor alle kadootjes...
Sinterklaas heeft daarom zakken geld bij zich
hij wil in Nederland de kadootjes kopen.


groep 2

In het ruim liggen zakken met geld én zakken met pepernoten
maar Pietje Paniek stuurde alles in de war.
Hij verwisselde de zakken 
en zo kwam het dat er geld van Sinterklaas werd uitgedeeld.

 
groep 3


Er gebeurd altijd wel wat bij de Pieten

maar gelukkig komt het meestal ook weer goed.

groep 3

Ik haak aan met de tekenopdrachten.


 groep 3

Sinterklaas leent zich voor allerlei tekenoefeningen 
die anders niet zo snel aan bod komen.
Denk aan vierkante pakjes, driehoekige vlaggetjes
 én de golven van de zee.

 
groep 2 

Deze tekening kan ook worden gemaakt in de week vóór de aankomst,
als Sinterklaas nog onderweg is...
Voor de kinderen is het misschien ook iets logischer.
 Nu kwam er af en toe de opmerking dat de Sint ál lang in Nederland is.

 
groep2

 
 groep 3

We gaan vandaag de golfjes oefenen.


 


De golfjes zijn nog best lastig om te maken voor de kinderen.
 Het is ook een vrij intensieve oefening om te begeleiden.
V

net op school

Er zijn een paar aandachtspunten:
Kinderen die de middellijn niet kunnen oversteken
 leggen het papier in de lengte ipv in de breedte.
Ze oefenen het golfje in dat geval verkeerd.
Doe samen de oefening op de goede manier
leg het blad in de breedte. 

 

Welke aandachtspunten zijn er nog meer:
Begin aan de kant van de punt
en trek in één vloeiende beweging het golfje over naar boven toe.
Ga niet heen en weer kleuren.
 
 
net op school.  

De golven worden allemaal over getrokken

groep 3 
 
Na het tekenen van de golven mag de stoomboot worden getekend.

 
groep 2 

Dát blijkt nog lastig te zijn voor sommige kinderen.
De boot wordt dan onderste boven getekend of nog anders.
Als ze er mee zitten, teken dan zelf de boot voor die kinderen
dan kunnen ze verder met tekenen.

 
groep 2

Er waren ook kinderen die zelf aan de slag gingen, 
die geen hulp vroegen en er niet helemaal uit kwamen...
 maar dat geeft niet:

 
 groep 2

De tekening mag worden afgemaakt met lekker veel pakjes:

 
groep 3  

Patrijspoorten in de boot.

 
groep 1 

Spaanse vlaggen


groep 3

  met Sint en Piet


groep 3

en met visjes in het water en vogels in de lucht.


groep 2

De opdracht levert altijd leuke tekeningen op.
De tekeningen mogen natuurlijk in de schoen.




zondag 18 november 2012

De Eekhoorn



groep 1-2

De eekhoorn is met zijn mooie ogen 
zijn ranke lijfje en met zijn grote pluimstaart 
een schattig beestje om te zien.

 

De eekhoorn is een diertje dat goed past in het thema Herfst.
In de herfst legt hij voorraden aan van bessen, noten en zaden.


Hij heeft een heleboel geheime plekjes 
waar hij 3 of 4 zaden of noten in de grond verstopt.
De eekhoorn heeft een slecht geheugen maar wel een scherpe neus.
Hij ruikt waar lekkere dingen zijn verstopt.
Zo kan hij de meeste verstopplekjes 
weer terug vinden.

 

Als hij een voorraadje vergeet dan krijgt bv. een eikeltje
de kans uit te groeien tot een grote eikenboom.
De eekhoorn helpt dus bij het verspreiden van zaden


Het eekhoorntje gaat in de winter elke dag een rondje maken 
langs zijn geheime verstopplekjes.
Daarom gaan we vandaag een luie 8 maken.
Het is een oefening die regelmatig terug komt
en die goed is voor de samenwerking tussen de beide hersenhelften.


We tekenen honderd-duizend-miljoen keer de luie 8.
Waarom zoveel?
Gewoon...omdat het zo,n goeie oefening is.


De kinderen die de oversteek niet goed kunnen maken 
hebben de neiging het blad een slag te draaien. 
De kinderen die moeite hebben met de luie 8 worden geholpen.


Daarna mag het eekhoorntje worden ingekleurd.
 En de nootjes:
 

De tekening mag worden versierd met paddenstoelen:


 Bomen en natuurlijk hartjes:
 

Nog een mooie en gezellige herfsttekening.




Groep 3 maakt de opdracht ook maar dan anders.








donderdag 15 november 2012

Klimop



groep 1-2

In de Genoeg van oktober/ november 2012
staat een artikeltje over Klimop.


Klimop blijkt een verrassende plant te zijn.
De klimop klimt, de naam zegt het al, overal tegen op.

 

De meeste planten maken zich in de herfst klaar voor de winter .
Ze laten hun verkleurde bladeren vallen.
De klimop niet, hij blijft het hele jaar groen.


De klimop bloeit van september tot december..
Hij bloeit met kleine geel-groene bloemen.
 Als alle andere bloemen zijn uitgebloeid 
kunnen insecten bij de klimop nog honing vinden.



De klimop geeft aan het eind van de winter mooie blauwe bessen.
Als de bessen van andere planten opgegeten zijn 
kunnen vogels hun hart ophalen aan de verse bessen van de klimop.


De takken en bladeren van de klimop geven beschutting.
Allerhande insecten schuilen tussen de takken van de plant.
Vogels bouwen er hun nestje in.


Het artikel uit de Genoeg is het uitgangspunt voor dit Herfstlesje.
Ik neem wat takken klimop mee om de kleine bloemetjes te laten zien
en de nerven in het blad. 
De bloemen van de klimop zijn prachtige bolletjes.
Ze nodigen uit voor een gestileerde vorm.


Het groenblijvende blad wordt gebruikt in kerstkransen
Op het blaadje staat daarom een krans van klimop.


We tekenen de nerven ín de blaadjes
en de bloemen tussen de blaadjes.

 

De bloemen maken we door eerst een sterretje te tekenen.
Het is een bekende opdracht.



Kinderen van ongeveer 6 jaar zouden de sterretjes moeten kunnen tekenen.
Met 3 jaar kunnen de meeste kinderen een + tekenen en met 5 jaar een x
Beide tekens hebben te maken met het oversteken van de middellijn.
Niet alle kinderen in groep 1-2  kunnen de sterren maken.

Als het nog niet lukt zie je kinderen op een eigen manier sterretjes maken.
Deze kinderen help ik even.

 

 Een tekening met heel veel blauw gekleurde bloemen.


Ook door de allerjongsten wordt er serieus gewerkt.





maandag 12 november 2012

Paddenstoelen


groep 1-2

Het is Herfst.
We beginnen na de herfstvakantie 
met een verhaal over paddenstoelen.


Paddenstoelen zijn anders...
Het zijn geen dieren en geen planten.
Het zijn schimmels.
Paddenstoelen ruimen dode bladeren en dood hout op.
We vinden ze daarom vaak in het bos of in een park. 


Er hangt een zweem van geheimzinnigheid rond paddenstoelen.


In de volksverhalen worden heksen en tovenaars
geassocieerd met paddenstoelen
en... wie weet 
wat zij voor hallucinogene middeltjes gebruikten in hun brouwsels.

 

Tegenwoordig denken we dat Kabouters in paddenstoelen wonen.
Dat komt door schrijfster Tante Lize. 
 In 1910 schreef zij het boekje: Onder Het Zwammenvolkje...
Sindsdien is het idee dat kabouters in paddenstoelen wonen populair.


Misschien komt het ook door het liedje van kabouter Spillebeen?



We zingen het liedje van kabouter Spillenbeen met z,n allen in de klas...
De kinderen kunnen het allemaal meezingen.
We kregen zelfs een prachtige solo van een meisje.



Op het blaadje staan 2 vliegenzwammen nog zonder stippen.
We tekenen de stippen met kleine rondjes.
Daarna mag de hoed worden ingekleurd.

 

 De tekening mag natuurlijk worden afgemaakt met kabouters ...
 



en met bomen