Totaal aantal pageviews

donderdag 15 november 2012

Klimop



groep 1-2

In de Genoeg van oktober/ november 2012
staat een artikeltje over Klimop.


Klimop blijkt een verrassende plant te zijn.
De klimop klimt, de naam zegt het al, overal tegen op.

 

De meeste planten maken zich in de herfst klaar voor de winter .
Ze laten hun verkleurde bladeren vallen.
De klimop niet, hij blijft het hele jaar groen.


De klimop bloeit van september tot december..
Hij bloeit met kleine geel-groene bloemen.
 Als alle andere bloemen zijn uitgebloeid 
kunnen insecten bij de klimop nog honing vinden.



De klimop geeft aan het eind van de winter mooie blauwe bessen.
Als de bessen van andere planten opgegeten zijn 
kunnen vogels hun hart ophalen aan de verse bessen van de klimop.


De takken en bladeren van de klimop geven beschutting.
Allerhande insecten schuilen tussen de takken van de plant.
Vogels bouwen er hun nestje in.


Het artikel uit de Genoeg is het uitgangspunt voor dit Herfstlesje.
Ik neem wat takken klimop mee om de kleine bloemetjes te laten zien
en de nerven in het blad. 
De bloemen van de klimop zijn prachtige bolletjes.
Ze nodigen uit voor een gestileerde vorm.


Het groenblijvende blad wordt gebruikt in kerstkransen
Op het blaadje staat daarom een krans van klimop.


We tekenen de nerven ín de blaadjes
en de bloemen tussen de blaadjes.

 

De bloemen maken we door eerst een sterretje te tekenen.
Het is een bekende opdracht.



Kinderen van ongeveer 6 jaar zouden de sterretjes moeten kunnen tekenen.
Met 3 jaar kunnen de meeste kinderen een + tekenen en met 5 jaar een x
Beide tekens hebben te maken met het oversteken van de middellijn.
Niet alle kinderen in groep 1-2  kunnen de sterren maken.

Als het nog niet lukt zie je kinderen op een eigen manier sterretjes maken.
Deze kinderen help ik even.

 

 Een tekening met heel veel blauw gekleurde bloemen.


Ook door de allerjongsten wordt er serieus gewerkt.





maandag 12 november 2012

Paddenstoelen


groep 1-2

Het is Herfst.
We beginnen na de herfstvakantie 
met een verhaal over paddenstoelen.


Paddenstoelen zijn anders...
Het zijn geen dieren en geen planten.
Het zijn schimmels.
Paddenstoelen ruimen dode bladeren en dood hout op.
We vinden ze daarom vaak in het bos of in een park. 


Er hangt een zweem van geheimzinnigheid rond paddenstoelen.


In de volksverhalen worden heksen en tovenaars
geassocieerd met paddenstoelen
en... wie weet 
wat zij voor hallucinogene middeltjes gebruikten in hun brouwsels.

 

Tegenwoordig denken we dat Kabouters in paddenstoelen wonen.
Dat komt door schrijfster Tante Lize. 
 In 1910 schreef zij het boekje: Onder Het Zwammenvolkje...
Sindsdien is het idee dat kabouters in paddenstoelen wonen populair.


Misschien komt het ook door het liedje van kabouter Spillebeen?



We zingen het liedje van kabouter Spillenbeen met z,n allen in de klas...
De kinderen kunnen het allemaal meezingen.
We kregen zelfs een prachtige solo van een meisje.



Op het blaadje staan 2 vliegenzwammen nog zonder stippen.
We tekenen de stippen met kleine rondjes.
Daarna mag de hoed worden ingekleurd.

 

 De tekening mag natuurlijk worden afgemaakt met kabouters ...
 



en met bomen 









vrijdag 9 november 2012

Tandendoosje


groep 3

We zijn inmiddels bezig met leeskern 3.
Deze kern krijgt wat de tekenlessen betreft nooit veel aandacht.
De Kinderboekenweek valt precies in deze periode.



De leeskern gaat over een wensdoos.
Kinderen in het verhaal spelen met een grote doos.
Aan de buitenkant van de doos staat met grote letters: Wensdoos.

 

Voor de kinderen dát door hebben zijn er al een paar wensen vervuld.
Tenslotte staat er nog één wens open...



Omdat de les over dozen gaat 
en omdat kinderen op deze leeftijd met de grote wisseltruc bezig zijn
gaan we tijdens de tekenles een tandendoosje maken.



Het verhaal gaat over wiebeltanden en fietsenrekkies
en over de tandenfee
die heel graag goed gepoetste tanden ziet.



Daarna gaan we aan de slag.
Ik heb een "eenvoudig" doosje gevonden op internet.
Het doosje wordt geprint op steviger papier.
De kinderen gaan de vlakken versieren.
De onderste rij is voor de bodem.




De rode pijl geeft de belangrijkste rij aan om te versieren.
Hoe de kinderen het doosje versieren mogen ze zelf weten.
  maar misschien is het een idee om 
bv. een gezicht met-zonder tanden te tekenen
Omdat het tenslotte een tandendoosje is.


Niet iedereen gebruikte dat idee..

 

Er kwam iets anders op het doosje en dat mag natuurlijk ook.

 

Na het tekenen wordt  het doosje uitgeknipt.


 Er kan van alles mis gaan met knippen.
Hieronder heeft een van de kinderen ín de bodem zitten knippen:


Daarna worden alle lijnen vóór gevouwen.



Bij de bodem en bij de bovenkant moeten er lijnen worden ingeknipt 
dan wordt het doosje in elkaar gezet en geplakt.
Daar hebben vooral de juffen het druk mee gehad.


Het in elkaar vouwen van het doosje was weer een hele klus.
Volgens de juf was het een knutselwerkje voor groep 8??
Het is wel opvallend dat veel kinderen
 bijna geen raad weten met een knutselwerkje.


Omdat er altijd wel wat te wensen is...
 Wens ik dat ouders meer gaan knutselen met hun kinderen.
Laat Sinterklaas 
vouwblaadjes, knutselpapier en tekenpapier,
een goeie kinderschaar en lijm,
én natuurlijk kleurpotloden inpakken.

Ga thuis vouwen, knippen, tekenen en schilderen met de kinderen 
Zodat ze een beetje handigheid krijgen in dit soort dingen
want dat komt altijd van pas. 





woensdag 7 november 2012

Wiebeltanden en fietsenrekkies


groep 3

Omdat leeskern 2 over het lichaam gaat...
en omdat wisselen echt iets voor kinderen in deze leeftijd is 
doen we een lesje over tanden wisselen.

 

De kinderen in groep 3 zijn daar volop mee bezig.
 Het is een onderwerp wat ze aanspreekt.


 

Op het papier staat een gezicht met open mond.
We gaan in de mond tanden tekenen.

 

Het is de bedoeling dat er vierkante vormen getekend worden.
 Dat lukte niet bij iedereen even goed.
Met 4 jaar kunnen de meeste kinderen vierkante vormen tekenen...

 

Als de tanden getekend zijn mag het gezicht verder afgemaakt worden 
met ogen, oren en haar.


Het gezicht kan helemaal ingekleurd worden.



en het truitje versierd...


De volgende twee meisjes zaten naast elkaar 
En hebben goed bij elkaar gekeken:



Ze tekenden een geschminkt tijgergezicht.

 


maandag 5 november 2012

Hand in Hand


Groep 3

Leeskern 2 gaat over het lichaam.
Onze handen zijn eigenlijk best bijzonder.
Het verhaaltje gaat over handen
én vrienden die elkaar een handje helpen.


We beginnen de les met een korte energie oefening.
Probeer de energie te voelen in één vinger en daarna in je hele hand.
Als je je concentreert voel je je hand prikkelen en tintelen.


We gaan vandaag in een cirkel tekenen.
Het wordt dus een mandala.
We gebruiken de cirkel omdat de opdracht anders te uitgebreid wordt. 



De opdracht is:
Teken 2 handen in de cirkel en kleur de achtergrond in.
De handen blijven wit. 
Dezelfde opdracht is bij de kleuters ook gegeven.


                 De kinderen in groep 3 kunnen redelijk goed hun handen natrekken.               
Een paar kinderen zijn een beetje geholpen.


Het inkleuren is een belangrijk onderdeel van deze tekening. 
 We gaan in deze klas voor het eerst met kleine ronde bewegingen kleuren.
Op deze manier heb je meer controle over je potlood.
Het is ook een goede voorbereiding voor schrijven.
Uiteindelijk mag je niet meer zien dat er rondjes gekleurd zijn
 en dat blijkt lastig.
 

Een mooie tekening is de onderstaande tekening geworden
 ook al zijn de vingers niet wit gebleven en zijn er geen rondjes gekleurd:               
er zit wel veel energie in de tekening 
én er is geprobeerd om kleur overgangen te maken.