Totaal aantal pageviews

maandag 5 november 2012

Hand in Hand


Groep 3

Leeskern 2 gaat over het lichaam.
Onze handen zijn eigenlijk best bijzonder.
Het verhaaltje gaat over handen
én vrienden die elkaar een handje helpen.


We beginnen de les met een korte energie oefening.
Probeer de energie te voelen in één vinger en daarna in je hele hand.
Als je je concentreert voel je je hand prikkelen en tintelen.


We gaan vandaag in een cirkel tekenen.
Het wordt dus een mandala.
We gebruiken de cirkel omdat de opdracht anders te uitgebreid wordt. 



De opdracht is:
Teken 2 handen in de cirkel en kleur de achtergrond in.
De handen blijven wit. 
Dezelfde opdracht is bij de kleuters ook gegeven.


                 De kinderen in groep 3 kunnen redelijk goed hun handen natrekken.               
Een paar kinderen zijn een beetje geholpen.


Het inkleuren is een belangrijk onderdeel van deze tekening. 
 We gaan in deze klas voor het eerst met kleine ronde bewegingen kleuren.
Op deze manier heb je meer controle over je potlood.
Het is ook een goede voorbereiding voor schrijven.
Uiteindelijk mag je niet meer zien dat er rondjes gekleurd zijn
 en dat blijkt lastig.
 

Een mooie tekening is de onderstaande tekening geworden
 ook al zijn de vingers niet wit gebleven en zijn er geen rondjes gekleurd:               
er zit wel veel energie in de tekening 
én er is geprobeerd om kleur overgangen te maken.




zaterdag 3 november 2012

Onder de douche


groep 3

Groep 3 is met de letter O bezig.
"Onder de douche" 
is een geschikt onderwerp voor leeskern 2
De opdracht is een oefening voor de letter O


 Het is een opdracht uit het mandala tekenen.
We beginnen klein en gaan vanuit het midden linksom rondjes draaien
Er staan 2 punten op het blaadje vandaar uit gaan we tekenen.

De bedoeling is dat er een lijf en een hoofd komt 
                                    die al draaiend helemaal opgevuld worden.
 

Het lijkt een makkelijke opdracht 
maar het vraagt toch aardig wat beheersing van je potlood.


Groep 3 heeft een eigen potlodendoos.
Ze kunnen zelf een kleur kiezen voor het lijf.


zou je best een interessante kleurenanalyse los kunnen laten ;).


De tekening mag worden afgemaakt met waterdruppels
die uit de douchekop komen

 

en bv een bad.

 
 
Niet iedereen wilde in zijn blootje op de tekening:



woensdag 31 oktober 2012

Zwemles


Groep 3

Kinderen uit groep 3 zitten nog volop op zwemles.
Een paar kinderen hebben al één diploma en een enkeling zelfs meer.
Bij het zwemdiploma hoort dat je door hét gat moet zwemmen.
Veel kinderen vinden het gat eng.


In leeskern 2 gaan kinderen naar zwemles.
Het verhaaltje voor de tekenles gaat daar vandaag 'toevallig' ook over.

 
 banen zwemmen.

2 kinderen gaan met mama naar het zwembad.
Ze kleden zich uit en gaan met de zwemjuf naar het water.
Ze gaan eerst baantjes zwemmen.
Tenslotte is het tijd voor... het gat.

heel veel verschillende gaten  

Het gat is eng ... want...
 misschien zitten er wel griezelige vissen 
die in je billen willen bijten??

haaien in het water...

Gelukkig heeft de zwemjuf een manier 
om kinderen van hun angst af te helpen.
Ze pakt je hand en trekt je door het gat.

De zwemjuf bij het gat

Dan is het gat ineens een makkie.
Trots vertel je aan mama dat je door het gat durft te zwemmen.

 


zondag 28 oktober 2012

Spoken



Groep 1-2

Het is bijna Halloween.
Halloween wordt in Nederland steeds populairder.


In de meeste wijken in de omgeving
wordt de laatste jaren iets met Halloween georganiseerd.


Kinderen gaan in groepjes verkleed langs de huizen op jacht naar snoep.
Huizen worden speciaal versierd voor Halloween.
Er is tegenwoordig ook griezelig snoepgoed te koop om uit te delen.


De meeste kinderen weten wel wat Halloween is.
Sommigen lopen ook mee
al of niet verkleed als spook of skelet of prinses.


We gaan vandaag een tekening maken over spoken.

 
 
Het verhaaltje gaat over Casper het spookje.
Casper is een lief en vriendelijk spookje...
Hij woont in een oud vervallen huis samen met 3 ooms.
Die ooms maken hem het leven zuur.
Casper is daardoor een beetje eenzaam.
Hij wil graag vrienden worden met mensenkinderen 
maar die schrikken van hem omdat hij een spookje is.

 

Op het papier staan al 2 ogen.
Het zijn dezelfde ogen van een eerdere opdracht.


Ik had geen idee of de opdracht interessant genoeg zou zijn.
Want ...
hoeveel werk is het om een spook te tekenen op wit papier?
Daarom wilde ik deze les in 1 klas uitproberen.
Als de resultaten in die klas tegenvielen 
kon ik makkelijk switchen naar de monster tekening.


Sommige (gelovige) ouders kunnen moeite hebben met het onderwerp.
De kinderen niet. 
Die vinden het juist wel leuk om een spook te tekenen.
Vooral de jongens vinden het stoer.
 

 We tekenen 10x een rondje rond de ogen.
De kinderen die dat lastig vinden worden geholpen.


Daarna is de opdracht:
Teken een griezelig spookje!
Hoe... mag je zelf weten.

 

Het leverde betere tekeningen op dan ik had verwacht.

 

Niet alle kinderen wisten goed hoe ze een spook moesten tekenen. 
 Er ontstonden ook spoken die veel op de eerder genoemde monsters leken:


De meest spookachtige spookjes haalden vandaag deze blog.




donderdag 25 oktober 2012

De Tipi



groep 1-2

Het kinderboekenthema van 2012 is:
Hallo Wereld: andere culturen.


Er zijn natuurlijk verschillende mogelijkheden om het thema in te vullen.
De 3de school waar deze tekenles gegeven wordt
nodigt ouders uit om te vertellen over het land
waar ze oorspronkelijk vandaan komen.
Dat levert een paar mooie verhalen én lekkere hapjes op.


Omdat er op de SITO toets vragen gesteld worden over de Tipi
geven we op deze school een lesje over de Tipi 
tijdens het thema: Hallo Wereld.
 

Dat komt goed uit.
Ik zit nu toch helemaal in de wereld van de Indianen.


Indianen trekken in de zomermaanden achter de bizonkuddes aan.
Ze leven dan in tenten die ze makkelijk af kunnen breken en opbouwen.
De indianen noemen hun tent:Tipi.
 Een Tipi heeft een hele slimme constructie.


 De Tipi is eigendom van de vrouwen.
Hij wordt gemaakt van buffelleer 
en versierd met motieven van de stam en met eigen motieven.

Vandaag gaan wij een tipi versieren.


Op het papier staat een Tipi met een getande rand.
We gaan die rand een keer natrekken.

 
Driehoeken horen volgens mij bij de indianenmotieven..
Of dat echt zo is weet ik niet 
maar het is wel een mooie gelegenheid 
de driehoeken weer te tekenen.
Kinderen kunnen met ongeveer 6 jaar de driehoek tekenen.


De tipi mag versierd worden,
uitgeknipt en rond gevouwen.


Dat is in één klas gedaan 
maar...


het is nog een hele klus om te knippen met klas vol kleuters.

 ***

Het is ook leuk om er totempalen bij te knutselen 
en een heel indianen dorp te maken. 


Dit idee is van juf Joyce.