Hoe tekenen in de kleuterklassen een speelse voorbereiding kan zijn voor het schrijven in groep 3 Tekenlessen gebaseerd op thema's van de kleuteruniversiteit
Totaal aantal pageviews
zaterdag 6 februari 2021
Weer naar school
dinsdag 2 februari 2021
Tekeningen lezen 5
Er zijn een paar archetypische vormen
die we kunnen onderscheiden in kindertekeningen:
Het vierkant
Het kruis
De driehoek
De cirkel
De spiraal
Het vierkant heeft te maken met de materie,
gelijkmatigheid, concentratie, kubus, labyrint.
Het afgrenzen van bezit, soms is dit goed, soms niet.
Kinderen spelen grens spelletjes,
er wordt een lijn getrokken waar een ander niet over mag,
zo leren ze spelenderwijs zich te houden
aan de grenzen van een ander
én hun eigen grenzen in de gaten te houden.
Een negatieve vorm van grenzen aangeven is de gevangenis.
Het tekenen van een vierkant betekent
dat een kind grenzen kan maken en respecteren,
Een ander aspect van een vierkant zijn de 4 zijden:
symbolisch leert het kind eerst lichamelijk dan geestelijk
de dingen van meerdere kanten te bekijken.
*
Het labyrint: er wordt een uitweg gevonden uit problemen.
Veel computerspelletjes hebben dit element.
Het tekenen van een labyrint wijst naar het zoeken van een uitweg
en het helpt het kind om zich te concentreren.
*
Het kruis heeft te maken met de eigen weg gaan,
wegwijzer, dood en bevrijding, identiteit, keuzes maken.
Het
geeft aan dat er een eigen wil ontstaat.
Het doorkruisen van andermans meningen
er dwars tegenin gaan,
ook in het spel zien we botsingen en kruisingen.
We
noemen deze periode wel de peuterpubertijd.
Driehoekige vlaggetjes.
De driehoek heeft de vorm van een piramide,
mannelijk en vrouwelijk, goddelijk, gevaar,
driehoeksverhouding, geeft een richting aan, dynamisch.
Vader, moeder, kind.
De driehoek met de punt naar beneden is het vrouwelijke,
de driehoek met de punt naar boven is het mannelijke.
De davidsster heeft beide driehoeken in zich
en staat voor het goddelijke dat zich verbind met de materie.
De driehoek vinden we oa bij verkeersborden terug,
het betekend gevaar,
Het getal 3 en de driehoek staan voor een tijdspanne:
verleden, heden, toekomst.
Geboorte, leven, sterven.
Het getal 3 staat voor actie,
in sprookjes moet de held 3 beproevingen doen.
In kindertekeningen vinden we de driehoek als dak boven een huis
= driehoek verhouding met de ouders en kind.
Bij Pubers vinden we vaak constructietekeningen met een driehoeken
omdat zij een nieuwe relatie zoeken met de ouders.
Het kan ook aangeven dat er spanningen zijn tussen het kind en de ouders.
De cirkel heeft te maken met: oneindigheid,
bescherming, volmaaktheid, mandala.
deze
vorm wordt gemaakt
als er een innerlijk gevoel van eenheid is ervaren.
Het is
de eerste uiting van een bewustwording
tussen binnenwereld en buitenwereld.
Een spiraal begint ergens en eindigt ergens.
Ze
symboliseren het begin en einde bv. van het leven of een periode.
Als
kinderen spiralen tekenen
dan kunnen we dat zien als een teken van
ontwikkeling,
een begin van besef van tijd, van begin en eind en met groei.
De spiraal heeft te maken met: energie,
terugkeer, leven en dood, ontwikkeling.
vrijdag 29 januari 2021
Tekeningen lezen 4
Als je kindertekeningen wilt begrijpen
zijn de volgende punten belangrijk:
Blijf
kijken naar de kinderen als ze aan het werk zijn.
Kinderen
en volwassenen willen gezien worden.
Er
is een therapievorm die dat gebruikt, je zegt dan letterlijk:
“ik
zie, dat je dit of dat aan het doen bent.”
Maak
aantekeningen.
Ga
mee in de denkwereld van het kind.
Spiegel
het gedrag van het kind
en accepteer het kind voor 100% zoals het is.
Het
is goed zoals je bent!
En de meest belangrijk tip:
Een
tekening geeft je de gelegenheid om
vragen te stellen.
zaterdag 23 januari 2021
Tekeningen lezen 3
Bijzondere tekens waar we op
kunnen letten:
1 De
eerste indruk:
vrolijk, droevig, angstig?
Welk
gevoel roept de tekening op?
Probeer je te verplaatsen in de
tekening,
voel, hoor en zie hoe de
figuren zich gedragen
tov elkaar en zichzelf.
2 Intuïtie,
soms zie je een intuïtieve betekenis, stel hier vragen over.
3
Kijk naar vergissingen,
ongelukjes, wat is er overgetekend, wat mislukt,
wat is/gaat er fout?
4
Let op barrières,
bv. een boom, persoon, plant ed.
5
Kijk naar wat ontbreekt
Dit is een lastige maar wat ontbreekt aan de tekening
aan personen, dingen, omstandigheden?
Vaak geeft dat
aanwijzingen over dat gene wat ontbreekt
in het leven van de tekenaar.
6
Wat staat centraal?
Dit geeft aanwijzingen voor de kern van het probleem
of wat er op dit
moment belangrijk is in het leven van de maker,.
7
Lichaamsverhoudingen:
wat wordt weggelaten, klein gelaten, onbelangrijk
gevonden,
overdreven benadrukt, conflicten, schuldgevoelens, schaamte?
8
Vervormingen:
welk lichaamsdeel is vervormd, welk onderwerp is vervormd,
is het onzeker
getekend, agressief, vaag,
deze onderdelen vragen om verzorging of begrip.
9
Wegstrepen:
als een kind zichzelf steeds doorstreept
kunnen we ons afvragen
of het zich wegcijfert.
Welk
lichaamsdeel wordt weggestreept,
wat wordt weggelaten of vergeten?
10
Wat wordt er wel getekend?
Wat zouden ze kunnen beteken, hoe vaak komen ze voor,
lijken bomen, huizen, voorwerpen op
mensen?
In welke houding staan ze, wat
drukken ze uit.
11
Vanuit welk perspectief is er getekend?
Waar is de horizon?
12
Is er een onderlijn getekend?
Hoe hoog klopt die met de
leeftijdsfase van het kind?
13
Eigen cultuur:
let op aanwijzingen uit de
eigen cultuur en afkomst van het kind,
familie verhoudingen zijn ook vaak cultuur bepalend.
Turkse moeders
krijgen vaak een sjaal voor het gezicht getekend.
14
Jaarindeling:
let op de verschillende
jaar gebeurtenissen, kerst, Pasen, de Sint, ed.
Als de gebeurtenis voorbij is
wordt er dan nog lang over getekend?
15
Inkapselingen:
zijn de figuren
ingekapseld door een regenboog,
een cirkel, springtouw, een cirkel van
bescherming, waarvoor dan?
16
In de hand:
hebben de figuren iets in
de hand?
Een bezem, knuppel, lepel, en waarom,
mogelijk is dat controle hebben
over de omgeving.
17
Achterkant:
bekijk ook de achterkant
van de tekening,
is die eerder of later gemaakt, is het kind op nieuwe
begonnen,
wat was er niet in orde, wat was er mislukt? Soms is dit het
conflict.
18
Twee tekeningen op elkaar:
leg eens 2 tekeningen op
elkaar en kijk of de figuren op dezelfde plaats staan,
vaak is dit teken van belang,
wie is het, wat die hij/zij?
19
Onderstreept:
als figuren in de tekening
onderstreept worden
krijgt deze figuur meer stevigheid onder de voeten.
20
Woorden:
als er woorden bij de
tekening worden gezet als uitleg van de betekenis
is de maker bang dat de
tekening niet wordt begrepen,
waarom is die extra uitleg nodig?
21
Boven het hoofd:
wat hangt er boven het
hoofd van de mensen in de tekening?
22
Richting:
in welke richting lopen
figuren, wat kan er dan gebeuren,
wat is de symbolische betekenis van die richting?
23
Zwaaien:
personen die zwaaien,
wordt er afscheid genomen
of vragen ze aandacht?
24
Abstracte tekeningen:
vraag aan de maker de
titel,
kijk naar kleuren, vormen en dynamiek van de lijnvoering.
25
Ruimte:
hoeveel ruimte neemt de
persoon voor zichzelf in?
26
Extra:
zijn er extra randen
getekend,
betekend dit dat het kind extra grenzen wil?
27
Kleuren:
wat betekenen de kleuren
in de tekening?
28
Ruimten:
hoe zijn de ruimten
verdeeld wat betreft symboliek,
wat staat er in?
29
Fantasie uitbeelding:
zit er een verhaal in de
tekening, kan het kind er iets over
vertellen,
hoe is de tekening ontstaan,
wil het kind perse dat alles klopt en
moet lijken naar de werkelijkheid?
Wat klopt er dan niet?
Kan het kind fouten accepteren,
kan het zoeken naar een eigen oplossing om een vorm te vinden?
30
Natekenen:
met 7-8 jaar tekenen
kinderen vaak onderwerpen
auto’s, poppetjes dieren ed van elkaar na,
kinderen willen niet
opvallen
en mooi tekenen.
Dit past bij het groepsgebeuren en
sociale
contacten van deze leeftijd.
31 Röntgen tekeningen:
bv.
de baby wordt getekend in de buik van
de moeder, het huisraad wordt in het huis
getekend 5-8 jaar
32 Natuur:
3-4- jaar
Kinderen gaan zon, gras, regen en wolken tekenen,
dat betekend dat het kind zijn
natuurlijke angst kan beheersen,
doordat het symbolen heeft gevonden die het op
de
buitenwereld kan projecteren.
33 Verleden / toekomst gericht
Tot 6 jaar rijden auto’s ed.naar links,
kinderen verwerken het verleden nog.
Later rijden auto’s naar rechts, toekomstgericht
en heeft te maken met zelfbewustzijn
maandag 18 januari 2021
Tekeningen lezen 2
Wat zie je aan de tekening?In een tekening kunnen we verschillende lagen herkennen:1ste laag = iets actueels.2de laag = een persoonlijk gevoel van het kind3de laag = een universele betekenis.
1 Het is niet altijd nodig een kindertekening
te begrijpen of te interpreteren.
Het belangrijkste is dat kinderen de
gelegenheid krijgen
hun eigen tekeningen uit te werken.
2 Kinderen tekenen ook omdat ze het leuk
vinden
of omdat het een opdracht is van de juf.
We hoeven niet overal iets
achter te zoeken.
3 We kunnen in iedere tekening zien wat we willen zien maar
we moeten onze interpretaties wèl kunnen
beargumenteren.
4 Het eigen, eerste gevoel bij het zien van een
tekening is belangrijk,
en zegt ook iets over onze eigen ervaringen of gevoelens
en die hoeven niet hetzelfde te zijn als die van het kind.
5 Kijk niet te subjectief en niet te objectief,
probeer een goede middenweg te vinden.
Wat
is belangrijk bij het interpreteren van een tekening:
* Onze waarneming: kritisch kijken, wat is er
allemaal te zien.
* Waren er kleurpotloden aanwezig, heeft het
kind kleur gebruikt?
* Was er genoeg tijd om te tekenen, of niet?
* We moeten kennis hebben van de symbolische
betekenis van
kleuren, vormen en dieren, mensen en
natuurverschijnselen ed.
* De leeftijds/ ontwikkelingsfase van het kind
* De actuele levens en gezinsomstandigheden van
het kind
(is het ziek, gaat het verhuizen, komt er een baby,
gaan de ouders scheiden,
* Wanneer is de tekening gemaakt, hoe, op welke manier,
leeftijd,)
* De betekenis van metaforische uitdrukkingen weten.
(bv vast zitten, te hoog grijpen.)
* De ouders zijn de beste deskundigen op het
gebied van hun kind
(bv. een kind heeft een nieuwe rode pyjama
en tekent
zichzelf met die pyjama aan in bed,
rood heeft een betekenis en we kunnen hier
een hele analyse op los laten
als we niet weten dat die rode pyjama de lievelings pyjama is van het kind.)
* Compensatie: het is belangrijk om er achter
te komen of het kind
in een tekening het probleem compenseert of
complementeert.
Bv. een meegaand kind tekent geweld;
dat kan een compensatie
zijn voor ingehouden woede.
* Complementatie: een kind is getuige van veel ruzies en
tekent
vechtende
mensen, dit is een tekening uit de realiteit maar we
weten niet
hoe het kind de ruzies ervaart.
donderdag 14 januari 2021
Tekeningen lezen 1
In het boek kinderen geven tekens
staat alle informatie over het leren lezen van kindertekeningen.
Eén van de tekens is het gebruik van het blad papier.
Dat kwam in de vorige blog even ter sprake.
De betekenis
van de vier hoeken van een tekening:
Vader/
geestelijke zaken
toekomst
Bewustwording
gewetens vorming
het middelpunt, het zelf
Begin
moeder/
aarde.
Collectief onderbewuste