Totaal aantal pageviews

donderdag 13 september 2012

Golf beweging?




De methode Pennenstreken begint in groep 3
lekker moeilijk met de letter m en met de letter r.
De letter m en het golfje van de r
oefenen we daarom regelmatig in groep 1-2.


Het golfje komt al jaren terug in de tekenopdrachten.
Eerst als lang schrijfpatroon,
later als een klein kort golfje.

  
Om de letter r goed aan te leren.
werd uiteindelijk het golfje uit Pennenstreken gekopieerd in de tekeningen

 

Ondanks al het oefenen blijft het een lastige letter
daarom keken we deze week nog eens goed naar de pagina met de r.

Wat blijkt:


De golf die Pennenstreken eerst laat oefenen 
is anders dan de uiteindelijke golf van de r.


We gaan het golfje maar weer aanpassen.
Het is een beetje zonde om de kinderen verkeerde dingen aan te leren.


Hieronder volgen nog een paar leuke tekeningen met het nieuwe golfje.
Het verhaal gaat over een bijzonder visje.
Het visje is nieuwsgierig en gaat de wijde wereld in.
Kennelijk ontmoet hij deze keer verschillende zeemeerminnen.





Een gezonken schip op de zeebodem
 en een school vissen en een krabbetje









maandag 10 september 2012

Huppelen

Groep 3

Vorige jaren begonnen de eerste tekenlessen in groep 3 met de cijfers.
Omdat er dit jaar een andere rekenmethode wordt gebruikt
 beginnen we met de eerste letters van Pennenstreken.
Als eerste letter is de M aan de beurt.

  
In groep 1-2 worden de huppels regelmatig geoefend.


Op het blaadje staan de huppels die we gaan overtrekken.
Het bovenstaande is van een ventje die van een andere school komt 
en de oefeningen in groep 1-2 niet gehad heeft.


 

Het verhaaltje is hetzelfde als bij het cijfer 3. 
We gaan naar het bos en daar zien we een groep konijntjes.
Een jong konijntje kan heel goed huppelen.


De kinderen laten in de klas zien dat ook zij heel goed kunnen huppelen.
Vooruit huppelen gaat heel goed.
Naar links en naar rechts is ook een makkie
maar ondersteboven en achterstevoren wordt wat moeilijker.


Na het tekenen van de huppels
worden de konijntjes ingekleurd.


Alleen huppels tekenen leek me te weinig voor groep 3
Het kopieerapparaat pakte per ongeluk? papier op A3 formaat 
en daardoor was er genoeg ruimte voor een eigen tekening.


De tekening mag worden afgemaakt met een mooi bos...
 bloemen, vlinders, wolken, de zon....
Maar een konijnenheuvel mag natuurlijk ook: 




De regenboog:


één van de meisjes tekende het konijntje na:






donderdag 6 september 2012

Ik




groep 3

Groep 3 is met leeskern 1 begonnen.
ik, maan, roos, vis 
zijn de eerste woorden die de kinderen leren lezen en schrijven.
Er staat een grote spiegel in de klas bij leeskern1.
Die spiegel gebruik ik bij de tekenles.


Bijna ieder kind heeft wel een grote spiegel thuis
en bijna ieder kind doet wel eens kunstjes
of trek gekke gezichten voor die spiegel.


een stoere cowboy.

De vraag is:
 kunnen jullie een kunstje verzinnen wat de spiegel niet na kan doen?

 
De kinderen doen allerlei kunstjes voor de spiegel.
Een meisje maakt een echte radslag
en een jongen kan al een beetje breakdancen
er worden rare gezichten getrokken.
maar ...de spiegel doet dit jaar gewoon alles na...

 spiegelbeeld

Het kind uit het verhaal probeert allerlei moeilijke kunstjes te doen.
Op het laatst is hij/zij er moe van 
en gaat voor de spiegel zitten
om uit te rusten.


Dan kijkt hij nog eens goed...


Wat zie je in de spiegel?
Zie je iemand met sproeten
met lang haar
met krulletjes?


We gaan onszelf tekenen.
Om de een of andere reden is het begin van het schooljaar
een goed tijdstip voor een teken jezelf opdracht.


De kinderen weten wel raad met de opdracht
én we zien ook een paar opvallende dingen:


een meisje die veel last heeft van eczeem tekent zichzelf zonder handen
terwijl de rest wel behoorlijk uitgewerkt is.


Een tekening met vreemde kromme vingers en een scherpe hoek in het lijf links.
Het oranje en het rode vlak in het lijf zijn ook opvallend.


Een dikke en een dunne arm


Een zweef meisje.


Een meisje met oogproblemen tekent zichzelf zonder ogen.
Als ik er naar vraag tekent ze de ogen met rood potlood.


Je kan aan de tekeningen zien hoe de kinderen in het leven staan. 
 Ik weet te weinig van ze om het te kunnen plaatsen  














dinsdag 21 augustus 2012

Steengoeie kindertekeningen



   Als plateelschilderes had ik het zelf kunnen bedenken.
Kids Design heeft het idee prachtig uitgevoerd.
Ze brengen de door u aangeleverde kindertekeningen over op aardewerk.


Geen enkel kunstwerk is zo puur, zo spontaan en kan meer emoties losmaken 
dan: 'mijn-kind-tekeningen'. 
 aldus KIDSdesign 

 
Ze maken van 'uw-kind-tekeningen' een kunstwerk,
 ontworpen door uw eigen kleine kunstenaar.
http://www.kids-design.be/


zondag 19 augustus 2012

Juweeltjes van kindertekeningen.



 Erika Houwaard gebruikt kindertekeningen 
als inspiratiebron voor haar sieraden.



Misschien tekent je kind zo leuk dat je er meer mee wilt...
of misschien is er een speciale gelegenheid...
Erika maakt van een kindertekening een uniek sieraad. 




 En inderdaad wat is er mooier 
dan een sieraad van je eigen kind?!


Kinderen tekenen vrij en blij,
daardoor ontstaan de mooiste 
en fantasierijkste ontwerpen.

Erika maakt van een kindertekening 
een opvallend sieraad. 
Een blijvende herinnering!
Aldus haar site.



woensdag 15 augustus 2012

Knuffel tekeningen


Er kan nog meer met kindertekeningen:
Child's Own Studio  maakt knuffels van kindertekeningen.

  Het begon met een knuffelpop die Wendy Tsao maakte voor haar 4 jarige zoon.
Om een herkenbaar stukje speelgoed voor hem te maken 
maakte ze een tekening van hem na.

  
Inmiddels zijn er al meer dan 200 unieke poppen gemaakt nav. kindertekeningen.
Kinderen bepalen zelf hoe hun speelgoed er uitziet.
Er wordt maar één exemplaar gemaakt.
De stof en materialen benaderen zo dicht mogelijk de tekening.

Kinderen vinden het fantastisch als hun tekening tot leven komt,
volgens Child Own.

  Over de hele wereld sturen kinderen tekeningen op.
Er is zelfs een wachtlijst voor de poppen.


Goedkoop is het niet.
Als je handig bent met naald en draad
is het misschien een idee om zelf aan de slag te gaan.