Totaal aantal pageviews

donderdag 3 november 2011

De Egel


groep 1-2

Egeltjes horen helemaal bij de herfst.
Er hangen in de klas al verschillende werkjes over egels 
Alle opdrachten hebben iets te maken met zijn stekeltjes.
Mijn opdracht ook.
Niet heel origineel dus.

De tekenopdracht heb ik nog niet eerder gegeven.
De opdracht leek me wat te simpel
maar ik wilde hem wel een keer uitproberen.


Ik kreeg 'hulp' bij het verhaaltje.

De opdracht is: teken de stekeltjes van de egel.
Trek de streepjes van boven naar beneden met een kleur die je mooi vindt.


Kleur op het laatst de egel in en teken er gras bij ed.


Het verhaaltje kreeg ik thuis niet naar mijn zin.  
Er mankeerde wat aan.
Pas tijdens de les werd duidelijk hoe het verhaaltje aangepast kon worden.
Volgende keer beter...





maandag 31 oktober 2011

Spinnen


groep 1-2

Spinnenwebben:
Het is een voor de hand liggend onderwerp in de herfst.
En waarom ook niet?
Het is een mooie oefening voor het trekken van rechte lijnen.


Op het blaadje staan de spaken van het web.
De kinderen gaan het web weven.
Ze trekken rechte lijnen tussen de spaken.
Ze moeten de lijn goed vastmaken net als de spin doet, 
anders waait het web kapot.
Strakke lijnen tekenen is best moeilijk.


Het verhaaltje gaat over een spin die een mooi web weeft.
Hij verstopt zich en wacht op een prooi.



De kinderen krijgen een zwart potlood en gaan aan de slag.
De tekening mag afgemaakt worden met spinnen en vliegjes.


Hoe weeft de spin zijn web 
en hoe weet hij waar zijn prooi zich bevindt?
Een leuk weetje over spinnenwebben:





vrijdag 28 oktober 2011

Heksen en spookhuizen




Halloween valt in de eerste week na de herfstvakantie.
We beginnen met een "griezel" verhaal in groep 3:



Je loopt in het schemer donker, alleen door het park naar huis.
Alles lijkt ineens vreemd en griezelig...
Ook je huis ziet er anders uit.
De deur wordt opengedaan door een oud, gebogen vrouwtje. 
Haar lange sliertige haren hangen voor haar gezicht.
Ze heeft een kromme neus, op haar neus zit een wrat met haren.
Wat is er aan de hand??



Het idee voor de opdracht komt van de site:Tekenenenzo
Het is daar een opdracht voor groep 8.
Wij doen met groep 3 een eenvoudige versie.


De opdracht is op 2 scholen gedaan:
Op het vel papier staat een heks getekend.
Voor de heks liggen pompoenen met uitgesneden gezichten.


De opdracht op school 1 is:
Teken rondjes rond de uitgesneden gezichten met oranje potlood.
Kleur de heks met kleine rondjes netjes in en de maan ook.

Teken een eng spookhuis.
Maak het spookhuis af met spinnenwebben, vampiers, spoken enz.


Op school 2 is het laatste deel van de opdracht:
Teken het spookhuis op zwart papier.
Maak een deur in je huis waardoor de heks naar buiten kan komen.
Knip het huis uit en plak het op je witte vel papier.
Maak de tekening verder af.




De opdracht is in beide uitvoeringen even leuk.

  
De tekeningen zijn opgehangen:


De kinderen worden handiger in het rondjes kleuren. 
Ze doen hun best op de heks.



 







dinsdag 25 oktober 2011

Monsters onder het bed


groep1-2

Met de kleuters gaan we een paar dagen voor Halloween 'griezelen'.
Het verhaal gaat over een verlegen monster.
Hij is zo verlegen dat hij zich onder het bed of in de kast verstopt.
Stiekem kijkt hij naar de mensenkinderen en naar wat ze doen.
Het liefst zou hij meespelen.


Op het vel papier staan al 2 ogen met 2 stippen en een pijltje.


De opdracht is: teken een heleboel rondjes rond de ogen in de richting van de pijl. 
Rondjes draaien is wat mij betreft een vooroefening voor de letter O en het cijfer 0.
Een rondje tekenen is moeilijk en op deze manier komt hij in je vingers te zitten.


Daarna is de opdracht vrij.
De kinderen gaan een monster tekenen.
Ze mogen zelf weten hoe en welke kleuren ze gebruiken.




Er zijn hele leuke monsters gemaakt.
Bij de allerjongsten ontstonden er aandoenlijke koppoters:








zondag 23 oktober 2011

Huppelen



Groep 3  is bezig met de cijfers.
Het getal 3 komt aan de beurt.


In gedachten gaan we met elkaar naar het bos waar een groep konijntjes woont.
Het verhaal gaat over een bijzonder konijntje dat graag huppelt .
Het huppelt onderste boven, achterste voren en binnenste buiten.


Aan de kinderen vragen we elk jaar of ze kunnen huppelen
Ze huppelen bijna allemaal door de klas, soms ook achterste voren en naar opzij.


Op het papier staan 3 drieën getekend.
De opdracht is:
 trek de drieën een heleboel keer over.
Als dat gedaan is draai het papier een slag
dan krijg je een soort konijnenheuvel.


Maak de tekening af met bomen en natuurlijk konijntjes.
Dit waren de resultaten:




Waarom huppelen kinderen wel en volwassenen niet meer?

Kinderen wegen minder...
huppelend komen ze sneller vooruit, waardoor ze energie winnen.
Volwassenen wegen meer...
 ze verliezen energie als ze huppelend door het leven gaan.

(Aldus de wetenschapskatern van de standaard)


zaterdag 22 oktober 2011

De avonturen van een visje



Er zijn oefeningen die regelmatig terug komen.
Dat golfje komt voor in het cijfer 2, 7 en in de letter r.
Ze komen al vroeg in het schooljaar aan bod in groep 3.
Het golfje is lastig, vandaar de extra oefeningen. 



We maken geen lange golfpatronen.
Sommige kinderen maken daardoor een 'hele zee' van het golfje van de R
en waarom zou je het ze niet gelijk goed aanleren?


Vis is een van de eerste woorden die groep 3 leert.
Het verhaal gaat over een visje 
die uit een donkere moddersloot ontsnapt naar de zee.

De opdracht is:
Trek de golven die al op papier staan over met een vloeiende lijn.
We gebruiken de kleuren:
groen, blauw en bruin om een goeie waterkleur te krijgen.
(en om extra te oefenen)
Daarna mogen ze het visje, waterplanten ed. tekenen.
Kortom ze kunnen de tekening afmaken op hun eigen manier.


Als kinderen de middenlijn nog niet kunnen oversteken
 leggen ze het vel papier in de lengte.
Ze trekken zo de lijnen over.
Dit is niet de bedoeling want het golfje wordt dan ook anders ingeoefend.
Draai het blad goed en oefen samen het golfje.

De golven worden van links naar rechts in een vloeiende beweging gemaakt.
Heen en weer 'kleuren'  is niet de bedoeling.


 ***

Dit ventje had moeite met het golfje en bleef hangen op de eerste rode golven.
We hebben samen de rest van de golven gedaan.
Hij vindt schrijven ook nog heel moeilijk.