Totaal aantal pageviews

woensdag 6 april 2016

Ridders


Afbeeldingsresultaat voor ridders te paard met lans tegen elkaar
groep 3

Het onderwerp ridders is nog nooit aan bod gekomen
 in de jaren dat ik tekenles geef.
Dat is jammer want er zijn kinderen 
die er wel door gefascineerd zijn.
Het is ook een interessant onderwerp lijkt me.



Ik heb een paar lessen klaar liggen over ridders
 die ik dus niet kan uitproberen.
Daarom creëer ik zelf maar een gelegenheid:



In het thema van leeskern 9 
 zit al een les over kastelen en ridders.
Daar borduur ik deze keer op door.

 

Je wordt niet zomaar een ridder.
Als je vader van adel is en als je de oudste zoon bent 
dan pas kan je opgeleid worden als ridder.



Het is een zware training 
waarin je leert vechten met allerlei wapens.
 Een ridder is in dienst van een Heer.
Hij heeft een eed van trouw gezworen.



Een ridder oefent om fit te blijven.
Als er geen oorlog is dan worden er toernooien georganiseerd
waarin de ridders kunnen laten zien wie het best kan vechten.



We gaan een riddergevecht tekenen.
er is geen oefening meer voor groep 3.



Op het papier staan al 2 paarden.
Het leek me te moeilijk voor groep 3 
om zelf paarden te tekenen
en inderdaad de kinderen gaan
 zonder gedoe aan het werk.



Er worden kastelen getekend:



Er verschijnen prinsessen op de tekeningen:

 









Er worden felle gevechten getekend:


De strijd tussen goed en kwaad  wordt uitgebeeld
met een zwart en een wit paard: