groep 3
Een ridder beschermt zichzelf met een harnas en een schild.
De identiteit van een ridder was belangrijk.
Er kon meer losgeld gevraagd worden
als er een bekende ridder gevangen genomen werd.
De schilden werden gebruikt bij het identificeren van de ridders.
De schilden kregen nl. in de loop der tijd diverse kleuren en symbolen.
De symbolen koos de ridder omdat ze belangrijk voor hem waren.
Deze gewoonte ontstond in de 12de eeuw.
Er zijn veel symbolen gebruikt in de loop van de tijd.
Door verschillende schilden te laten zien op het digibord
krijgen de kinderen inspiratie voor een eigen wapenschild.
Ze zien ook een beetje hoe ridders
er uit zien in volle wapenuitrusting.
Gelukkig zijn er genoeg kinderen wel eens in een kasteel geweest
en die een harnas hebben gezien.
Op het blaadje staat een blanco schild.
De kinderen mogen het schild in vlakken verdelen
en in elk vlak een symbool tekenen.
De kinderen mogen een eigen schild ontwerpen
en symbolen gebruiken die zij mooi of leuk vinden
of die belangrijk voor ze zijn.
Daarna tekenen ze zichzelf als ridder achter het schild.
Ik was benieuwd hoe de kinderen deze opdracht zouden maken.
Ik heb ook lang gezocht naar een goeie vorm voor deze opdracht.
Het resultaat was verrassend leuk.
Een bijzonder schild:
Een paar schilden met duidelijke symbolen:
Er vochten ook vrouwen mee: