Er zijn een paar archetypische vormen
die we kunnen onderscheiden in kindertekeningen:
Het vierkant
Het kruis
De driehoek
De cirkel
De spiraal
Het vierkant heeft te maken met de materie,
gelijkmatigheid, concentratie, kubus, labyrint.
Het afgrenzen van bezit, soms is dit goed, soms niet.
Kinderen spelen grens spelletjes,
er wordt een lijn getrokken waar een ander niet over mag,
zo leren ze spelenderwijs zich te houden
aan de grenzen van een ander
én hun eigen grenzen in de gaten te houden.
Een negatieve vorm van grenzen aangeven is de gevangenis.
Het tekenen van een vierkant betekent
dat een kind grenzen kan maken en respecteren,
Een ander aspect van een vierkant zijn de 4 zijden:
symbolisch leert het kind eerst lichamelijk dan geestelijk
de dingen van meerdere kanten te bekijken.
*
Het labyrint: er wordt een uitweg gevonden uit problemen.
Veel computerspelletjes hebben dit element.
Het tekenen van een labyrint wijst naar het zoeken van een uitweg
en het helpt het kind om zich te concentreren.
*
Het kruis heeft te maken met de eigen weg gaan,
wegwijzer, dood en bevrijding, identiteit, keuzes maken.
Het
geeft aan dat er een eigen wil ontstaat.
Het doorkruisen van andermans meningen
er dwars tegenin gaan,
ook in het spel zien we botsingen en kruisingen.
We
noemen deze periode wel de peuterpubertijd.
Driehoekige vlaggetjes.
De driehoek heeft de vorm van een piramide,
mannelijk en vrouwelijk, goddelijk, gevaar,
driehoeksverhouding, geeft een richting aan, dynamisch.
Vader, moeder, kind.
De driehoek met de punt naar beneden is het vrouwelijke,
de driehoek met de punt naar boven is het mannelijke.
De davidsster heeft beide driehoeken in zich
en staat voor het goddelijke dat zich verbind met de materie.
De driehoek vinden we oa bij verkeersborden terug,
het betekend gevaar,
Het getal 3 en de driehoek staan voor een tijdspanne:
verleden, heden, toekomst.
Geboorte, leven, sterven.
Het getal 3 staat voor actie,
in sprookjes moet de held 3 beproevingen doen.
In kindertekeningen vinden we de driehoek als dak boven een huis
= driehoek verhouding met de ouders en kind.
Bij Pubers vinden we vaak constructietekeningen met een driehoeken
omdat zij een nieuwe relatie zoeken met de ouders.
Het kan ook aangeven dat er spanningen zijn tussen het kind en de ouders.
De cirkel heeft te maken met: oneindigheid,
bescherming, volmaaktheid, mandala.
deze
vorm wordt gemaakt
als er een innerlijk gevoel van eenheid is ervaren.
Het is
de eerste uiting van een bewustwording
tussen binnenwereld en buitenwereld.
Een spiraal begint ergens en eindigt ergens.
Ze
symboliseren het begin en einde bv. van het leven of een periode.
Als
kinderen spiralen tekenen
dan kunnen we dat zien als een teken van
ontwikkeling,
een begin van besef van tijd, van begin en eind en met groei.
De spiraal heeft te maken met: energie,
terugkeer, leven en dood, ontwikkeling.