Totaal aantal pageviews

maandag 22 juni 2015

Verkeer ideeen



groep 1-2

Vervoer/verkeer is een thema met veel mogelijkheden.
Het is een belangrijk thema want kinderen
komen vroeg of laat in het verkeer en moeten zich dan kunnen redden.

Kinderen fietsen te weinig - zo zorg je ervoor dat je kind veilig ...

Het is ook een mooie aanleiding om
Doe een lintje om bv de linkerhand en speel een spelletje:
Linkerhand omhoog, ga op je rechterbeen staan ed.

Afbeeldingsresultaat voor links en rechts in het verkeer

De politie is op school geweest met een politieauto.
Er is een 'echte' politiepet.

Afbeeldingsresultaat voor verkeer kleuters

Misschien is er wel een vader of moeder
die op een vrachtauto rijdt
 en die daar iets over kan vertellen?

Afbeeldingsresultaat voor verkeer kleuters

Er worden zebrapaden gemaakt,
stoplichten, verkeersborden en richtingaanwijzers
Afbeeldingsresultaat voor verkeer kleuters

Afbeeldingsresultaat voor verkeer kleuters

Er zijn verschillende rekenlessen te verzinnen:
Laat de kinderen auto's parkeren
 op een strook karton met genummerde vakken.
Gooi met 2 dobbelstenen en parkeer de auto in het juiste vak.
Wie het eerst zijn auto's geparkeerd heeft heeft gewonnen.
Action heeft goedkope auto's.
Sjoelen met auto's en de punten optellen



Een luie 8 maken
in het klein maar dat kan ook groter met verf:

Afbeeldingsresultaat voor verkeer kleuters
Een geweldige afsluiter is een fietsendag.
Alle kleuters mogen op de fiets of met een step naar school.
De fietsen kan even je stallen in de gymzaal, dan hoeven ze niet op slot.

Op de fiets naar school! | Burgemeester de Vlugtschool
Fietsen wassen op het plein tijdens het buiten spelen, 
fietsen versieren 
daarna een route dwars door de school fietsen.
Door de ene ingang naar binnen en door de andere naar buiten
en op het plein nog een parcours.

Wil je tekenen? Teken dan mee...
Kleur het kind in en teken wat je allemaal beleeft hebt 
of verzin zelf een avontuur

Afbeeldingsresultaat voor verkeer kleuters
Op de fiets naar school! | Burgemeester de Vlugtschool


Of combineer het kleurplaatje met de luie 8 
en teken er dan iets bij 




donderdag 18 juni 2015

De sprookjes zijn in de war.


Afbeeldingsresultaat voor sprookjesboom
groep 3

Op facebook vond ik een gedichtje 
over de sprookjesboom die in de war is.
Alle sprookjes zijn door elkaar geraakt.




Het gedichtje heb ik een beetje veranderd 
én er misten letters in het verhaal.
Kunnen de kinderen de letters opzoeken?


Groep 3 kan inmiddels lezen en schrijven
en de opdracht leek me niet al te moeilijk.
Dat viel in de eerste groep tegen.
De tweede groep mocht de schijfopdracht doen
als ze dat wilden maar het hoefde niet, 
 het is tenslotte geen taalles.


De tekenopdracht was:
teken een sprookje 
in de open ruimte onder het gedicht,
of teken iets uit de Efteling.


Er mocht ook op de achterkant 
van het blaadje getekend worden.
Er werden veel (verschillende!) sprookjesbomen getekend:






 en een attractie uit de Efteling:



Sprookjes zijn in de war.

 

Er  is iets vreemds aan de hand 

Er zijn letters gestolen in sprookjesland       

De  sprookjes boom is helemaal in de war

Hij haalt alle sprookjes door elkaar 

en maakt het veel te bar

 

Roodkapje's oude Oma, eet de wolf in één hap op

Doornroosje kan niet slapen... 

de prins krijgt op zijn kop.

Hans en Grietje brengen koekjes 

naar vrouw Holle in de stad.

De dwergen spelen met de gelaarsde kat.

 

Holle bolle Gijs eet appels, vind je dat niet raar?

Sneeuwwitje danst op glazen muiltjes, 

ze slaapt 100 jaar.

Roodkapje zoent kikkers, dat is een vieze klus

De heks plukt bloemen, 

ze geeft de prins een kus.

 



zondag 14 juni 2015

Verloren verhalen


Afbeeldingsresultaat voor bang mannetje prentenboek
groep 3

Op facebook kwam ik dit idee tegen. 
Het is een leuk idee om uit te proberen bij leeskern 11.
We gaan vandaag nl. zelf een verhaaltje schrijven.


Ik gebruik 6 illustraties uit het boek Bang mannetje.
De bladzijden zijn leuk getekend en erg verschillend.
Ze zijn voor jongens en meisjes interessant.
Er is voor elk wat wils.



Elke groep krijgt dezelfde 6 illustraties.
De pagina's zijn zo gekopieerd en gesneden 
dat de tekst weggevallen is.
Van te voren bespreek ik wat er op de platen te zien is.



De kinderen kiezen een illustratie die ze leuk vinden.
Ze gaan een verhaaltje verzinnen 
bij de prent die ze gekozen hebben.
Daarna maken ze een tekening bij hun eigen verhaal.



De kinderen vouwen hun blad doormidden.
Op de ene helft komt het verhaal
op de andere kant de tekening.
Er kan op de voorkant nog een titelpagina gemaakt worden.







Ik ben erg benieuwd hoe de kinderen
 deze opdracht gaan maken.



Er waren een paar kinderen die me verrasten.
Kinderen waar ik het eigenlijk niet van had verwacht
hadden een leuk verhaaltje geschreven
en een grappige tekening gemaakt.




 

 

Afbeeldingsresultaat voor bang mannetje prentenboek

Dit was de plaat van de toverboom
en dit waren de tekeningen van de kinderen:



Dit zijn 2 tekeningen over de heks: