Totaal aantal pageviews

zondag 14 juni 2015

Verloren verhalen


Afbeeldingsresultaat voor bang mannetje prentenboek
groep 3

Op facebook kwam ik dit idee tegen. 
Het is een leuk idee om uit te proberen bij leeskern 11.
We gaan vandaag nl. zelf een verhaaltje schrijven.


Ik gebruik 6 illustraties uit het boek Bang mannetje.
De bladzijden zijn leuk getekend en erg verschillend.
Ze zijn voor jongens en meisjes interessant.
Er is voor elk wat wils.



Elke groep krijgt dezelfde 6 illustraties.
De pagina's zijn zo gekopieerd en gesneden 
dat de tekst weggevallen is.
Van te voren bespreek ik wat er op de platen te zien is.



De kinderen kiezen een illustratie die ze leuk vinden.
Ze gaan een verhaaltje verzinnen 
bij de prent die ze gekozen hebben.
Daarna maken ze een tekening bij hun eigen verhaal.



De kinderen vouwen hun blad doormidden.
Op de ene helft komt het verhaal
op de andere kant de tekening.
Er kan op de voorkant nog een titelpagina gemaakt worden.







Ik ben erg benieuwd hoe de kinderen
 deze opdracht gaan maken.



Er waren een paar kinderen die me verrasten.
Kinderen waar ik het eigenlijk niet van had verwacht
hadden een leuk verhaaltje geschreven
en een grappige tekening gemaakt.




 

 

Afbeeldingsresultaat voor bang mannetje prentenboek

Dit was de plaat van de toverboom
en dit waren de tekeningen van de kinderen:



Dit zijn 2 tekeningen over de heks:





woensdag 10 juni 2015

Je favoriete boek?


Groep 3

De koning in leeskern 11 heeft nog geen lievelingsboek, 
hij kan geen keuze maken.


De kinderen kunnen inmiddels lezen
en een aantal hebben al een favoriet boek.
Ze kunnen een paar titels opnoemen.


Er staat voor deze leeskern een gouden boekenkast in de klas.
De kinderen mogen hun lievelingsboek meenemen.


Mijn inleiding gaat over de illustraties in kinderboeken.
In prentenboeken staan grote plaatjes en weinig woorden
maar in de boeken van groep 3 worden de plaatjes steeds kleiner 
en komen er steeds meer woorden.


We gaan vandaag een illustratie maken bij een lievelingsboek.
De opdracht is nog niet eerder gegeven
en ik was benieuwd hoe en wat de kinderen zouden tekenen.
De resultaten waren eigenlijk erg leuk:




Als je boek over piraten gaat dan mag je een piraten tekening maken:


Gaat je boek over monsters dan teken je een monster onder je bed:


Gaat je boek over de dierentuin dan teken je daar iets over:


Er zijn kinderen die nog geen lievelingsboek hebben. 
Zij mogen ook een stukje uit het verhaal van leeskern 11 tekenen.

Zo ontstaan er een paar tekeningen over het kasteel en de koning.


Een paar kinderen wilden hun favoriete boek, 
dat ze hadden meegenomen 
voor de speciale boekenkast, natekenen.
Dat mocht ook:




Er was nog een tekening over heksje Lilly:



Er ontstonden meer boekjes met tekst en illustraties:



En... er waren bij gebrek aan favoriete boeken
2 tekeningen over favoriete films:
Godzilla:


en Nemo:


De juf maakte er dit knutselwerkje van:





donderdag 4 juni 2015

Ons zonnestelsel



groep 3

We gaan verder met het 2de deel van het ruimteverhaal.
Van iedere planeet worden kort wat bijzonderheden genoemd:
de kleur, naar welke Romeinse god de planeet genoemd is
en de belangrijkste astrologische eigenschappen.


Van te voren wordt verteld welke tekenopdracht bij het verhaal hoort
zodat de kinderen tijdens het luisteren
al kunnen bedenken wat ze willen gaan tekenen.
Ze mogen of een stukje uit het verhaal tekenen.
of ze kunnen een tekening maken 
over de souvenirs die Milan meeneemt.
Het hoeft niet moeilijk te zijn, er is voor elk wat wils.


Voor we verder gaan met het verhaal 
halen we nog weer even op welke planeten er zijn.
Dat lukt weer heel goed.


Milan stapt met zijn nieuwe vriend in het ruimteschip.


Ze gaan samen een rondje doen in ons zonnestelsel.




Allereerst gaan ze naar de zon 
Milan wil een souvenir meenemen.
Hij wil een zonnestraaltje voor zijn verzameling.
Het wordt een warm klusje maar gelukkig lukt het
een zonnestraaltje mee te nemen. 



Na de zon gaan de jongens langs Mercurius.
Mercurius is een snelle kleine planeet,
vernoemd naar de god van de handel.
Milan neemt schoenen met vleugels mee als souvenir.


De volgende planeet is Venus.
Venus is de helderste planeet
en vernoemd naar de godin van de liefde.
Milan neemt een mooi hart mee.



Na Venus vliegen ze naar Mars.
Mars is vernoemd naar de god van de oorlog.
Mars wordt wel de rode planeet genoemd
maar hij is in het echt geel/bruin.
Milan neemt een zwaard mee als souvenir,
zo kan hij voor zichzelf opkomen.



Een blauw met zwart zwaard boven
en oorlogtanks onder.


De jongens vliegen door naar Jupiter.
Die planeet is vernoemd naar de god van de hemel en het onweer.
Jupiter is in de astrologie een planeet die geluk en voorspoed brengt. 
Milan neemt een klavertje 4 mee, zo heeft hij altijd geluk.


Daarna gaan de jongens naar Saturnus.
Saturnus is genoemd naar de god van de landbouw.
Saturnus is in de astrologie een lastig te duiden planeet. 
 Milan neemt deze keer een kristal mee. (de gele)


Van Saturnus vliegen de jongens naar Uranus.
Uranus is vernoemd naar de god van de hemel.
De planeet is blauw.
"Ik wil wel een stukje van die blauwe kleur,
 dan lijkt het of ik een stukje van de hemel heb, 
zo voel ik me altijd vrij" bedenkt Milan. 


De jongens zijn bij de grens van het zonnestelsel aangekomen
Ze zijn bij de planeet Neptunus.
Neptunus is ook blauw 
en hij is vernoemd naar de god van de zee.
Deze keer wil Milan een zwembroek meenemen als souvenir.

 

Net over de grens van het zonnestelsel draait Pluto zijn rondjes.
Pluto is een kleine planeet en hoort er officieel niet meer bij.
Milan neemt een beeldje van een bekend hondje mee als souvenir.


Dan vliegen de jongens supersnel naar huis
maar eerst komen ze nog langs de maan.
Milan wil erg graag een paar maanstenen meenemen.
Als hij die gevonden heeft zoeven ze naar de aarde.
Milan is precies op tijd terug in zijn bed.
Het is half 8... de wekker gaat.
Was zijn avontuur echt of heeft hij gedroomd?