Totaal aantal pageviews

donderdag 25 mei 2017

Daan de machinist 1

Groep 1-2

Het boek: Daan de machinist, wordt het nieuwe thema.
De kinderen vinden de treinen fascinerend.



Daan is gek op treinen en hij weet er alles van.
 Hij heeft thuis een eigen spoorbaan.


Op een dag is Daan in de huiskamer
 met zijn trein aan het spelen.
Hij struikelt over de rails
en hij raakt bewusteloos....



dat is het begin van een spannend avontuur.



We beginnen met de treinenbaan van Daan.
We gaan de dwarsliggers tekenen onder de rails.
Hoe regelmatiger de kinderen de lijnen tekenen hoe beter.


Met perrons: 


En passagiers: 


De juffen proberen nav het thema een uitstapje te plannen.
Er zijn verschillende mogelijkheden in de buurt:
De SSNMiniworldRTM Ouddorp
of natuurlijk een ritje met de metro 
naar het nieuwe Rotterdam centraal station.


zondag 21 mei 2017

André het kleine astronautje


groep 1-2

Met AH en André Kuipers reis je samen door de ruimte.
 AH geeft ruimtevaartkaarten weg bij € 10,- aan boodschappen.
Er is een album en een ruimtevaart app.
De actie is net gestart. 
Op 11 november is er een SpaceXperience 
in de Ziggo Dome.



André Kuipers heeft AH zelf benadert.
60 jaar ruimtevaart is een mooie gelegenheid 
om te laten zien hoe mooi onze aarde is
 en hoe kwetsbaar.


André Kuipers is een nederlandse astronaut.
Hij is naast Wubbo Ockels 
één van de 2 bekende nederlandse ruimtevaarders.
Hij is 2x in de ruimte geweest.
Tijdens zijn 2de reis schreef hij het boek:
André het kleine astronautje.


André Kuipers is arts 
Hij wilde de effecten van gewichtsloosheid bestuderen.
Uiteindelijk kwam hij bij de ruimtevaart terecht.


André luisterde als kind naar het hoorspel Sprong in het heelal,
Toen begon zijn fascinatie voor de ruimte
én met een verzamelalbum over techniek uit 1953 van AH!

Ik laat een foto van André zien in de klas.
De kinderen zijn erg geintresseerd.
Ze weten ook al wat van de ruimte.


We gaan een tekening maken van de raket van kleine André.
De raket staat klaar om gelanceerd te worden.
We gaan aftellen en met veel rook en vuur gaat de raket de lucht in.


We gaan de rook tekenen.
We tekenen rondjes en gaan 'lopen' over het papier.
Het is een oefening uit het mandala tekenen.
Je leert je potlood te beheersen
 en het is een oefening om op te starten met tekenen
als je even geen inspiratie hebt.


De raket mag worden in gekleurd.
Er mogen sterren bij getekend worden en de maan:


Astronauten en marsmannetjes:

 

De planeten horen op de tekening:




woensdag 17 mei 2017

Feyenoord


Groep 1-2

Feyenoord is kampioen.
Het is gelukt!!
Dank zij Dirk Kuit!


Voetbal leeft erg op deze sportieve basisschool
in een deelgemeente van Rotterdam.


Eén van de juffen heeft in de fontein gestaan,
er zijn kinderen in Feyenoord-tenue op school
en er zijn kinderen naar de huldiging.


Op maandag is de tekenles 
en ik kan natuurlijk niet om het voetbal heen.
We gaan vandaag een supporter van Feyenoord tekenen.


We gaan 10x een cirkel linksom tekenen
voor het gezicht.
Daarna maken we er een echte Feyenoord supporter van.
We schminken het gezicht,
geven hem een petje op,
een sjaaltje om
en een Feyenoord shirtje aan.
Een paar voorbeelden.




Er zijn meisje supporters:





De allerjongsten doen ook leuk mee:






Met vlaggetjes in de Feyenoord kleuren:


Liefde voor je cluppie:


Een supporter op het voetbalveld:



Met de F:



woensdag 10 mei 2017

Moederdag


Groep 1-2

Moeder is de allerliefste, toch??
We gaan een: zoen-te-goed-bon maken.
Het idee komt, niet zo orgineel, ergens van internet.


De kinderen weten niet wat een te-goed-bon is.
en wat dat in kan houden als ze de bon geven.
Mama kan natuurlijk elk moment om een zoen vragen.
Geen enkel kind had er problemen mee.


Thuis had ik al de nodige voorbereidingen gedaan.
De kinderen krijgen een soort boekje.
In het midden zit de eigenlijke bon.



We gaan lijntjes tekenen in de mond.
Zo lijkt het net een echte kus.
De letters kunnen worden ingekleurd
en de mond ook.



De rest van het boekje mag versierd worden:












De bon gaat in een envelop
Op de envelop komt te staan: Voor mama van....






zaterdag 6 mei 2017

Kindertekeningen slechter dan 20 jaar geleden?



Kinderen tekenen tegenwoordig schematischer 
en maken vaker afzonderlijke elementen 
van een tekenopdracht, meldt Trouw.
 Twintig jaar geleden verbeeldden kinderen 
vaker een heel verhaal, zegt de inspectie. 
Ze concluderen daarmee dat de tekeningen 
tegenwoordig van mindere kwaliteit zijn.

Net als in 1996 maakten 11 en 12 jarige leerlingen
nav een verhaal een tekening.
Kunsthistorici beoordeelden de tekeningen.
Ze keken of het verhaal overtuigend werd afgebeeld,
ze keken naar de volledigheid en de ruimtelijkheid.
De manier waarop handelingen werden weergegeven
en het handschrift.
Is het erg dat de tekenkwaliteit achteruitgaat
of verandert de manier van tekenen?

De Inspectie zegt dat de kwaliteit van het beeldend onderwijs
  achteruit is gegaan. 
Dat kan komen doordat er minder vakdocenten zijn
en omdat er ook op de pabo minder aandacht voor is.

Het rapport Peil kunstzinnige orientatie 
van het ministerie van onderwijs begint zo:
Iedere dag verrijkt onderwijs in Kunstzinnige oriëntatie het leven van kinderen. 
Jezelf kunnen uitdrukken, technische vaardigheden ontwikkelen, 
van kunst leren genieten: dat geeft het leven kleur. 
Kinderen krijgen tijdens lessen beeldende kunst, 
drama, muziek, dans en lessen over cultureel erfgoed 
een breed scala aan mogelijkheden aangereikt 
om te communiceren en samen te werken. 
Werken aan creativiteit en expressiviteit 
is daarmee niet alleen een aangename afwisseling, 
het is van grote waarde voor de ontwikkeling van kinderen.
 Je leert spelen, verbeelden en al je zintuigen gebruiken: 
vaardigheden en competenties die meer dan ooit nodig zijn. 

Dat is helemaal waar.
Het is alleen een beetje jammer dat het zelfde onderwijsministerie 
amper geld uittrekt voor kunstonderwijs.