Totaal aantal pageviews

donderdag 18 juni 2015

De sprookjes zijn in de war.


Afbeeldingsresultaat voor sprookjesboom
groep 3

Op facebook vond ik een gedichtje 
over de sprookjesboom die in de war is.
Alle sprookjes zijn door elkaar geraakt.




Het gedichtje heb ik een beetje veranderd 
én er misten letters in het verhaal.
Kunnen de kinderen de letters opzoeken?


Groep 3 kan inmiddels lezen en schrijven
en de opdracht leek me niet al te moeilijk.
Dat viel in de eerste groep tegen.
De tweede groep mocht de schijfopdracht doen
als ze dat wilden maar het hoefde niet, 
 het is tenslotte geen taalles.


De tekenopdracht was:
teken een sprookje 
in de open ruimte onder het gedicht,
of teken iets uit de Efteling.


Er mocht ook op de achterkant 
van het blaadje getekend worden.
Er werden veel (verschillende!) sprookjesbomen getekend:






 en een attractie uit de Efteling:



Sprookjes zijn in de war.

 

Er  is iets vreemds aan de hand 

Er zijn letters gestolen in sprookjesland       

De  sprookjes boom is helemaal in de war

Hij haalt alle sprookjes door elkaar 

en maakt het veel te bar

 

Roodkapje's oude Oma, eet de wolf in één hap op

Doornroosje kan niet slapen... 

de prins krijgt op zijn kop.

Hans en Grietje brengen koekjes 

naar vrouw Holle in de stad.

De dwergen spelen met de gelaarsde kat.

 

Holle bolle Gijs eet appels, vind je dat niet raar?

Sneeuwwitje danst op glazen muiltjes, 

ze slaapt 100 jaar.

Roodkapje zoent kikkers, dat is een vieze klus

De heks plukt bloemen, 

ze geeft de prins een kus.

 



zondag 14 juni 2015

Verloren verhalen


Afbeeldingsresultaat voor bang mannetje prentenboek
groep 3

Op facebook kwam ik dit idee tegen. 
Het is een leuk idee om uit te proberen bij leeskern 11.
We gaan vandaag nl. zelf een verhaaltje schrijven.


Ik gebruik 6 illustraties uit het boek Bang mannetje.
De bladzijden zijn leuk getekend en erg verschillend.
Ze zijn voor jongens en meisjes interessant.
Er is voor elk wat wils.



Elke groep krijgt dezelfde 6 illustraties.
De pagina's zijn zo gekopieerd en gesneden 
dat de tekst weggevallen is.
Van te voren bespreek ik wat er op de platen te zien is.



De kinderen kiezen een illustratie die ze leuk vinden.
Ze gaan een verhaaltje verzinnen 
bij de prent die ze gekozen hebben.
Daarna maken ze een tekening bij hun eigen verhaal.



De kinderen vouwen hun blad doormidden.
Op de ene helft komt het verhaal
op de andere kant de tekening.
Er kan op de voorkant nog een titelpagina gemaakt worden.







Ik ben erg benieuwd hoe de kinderen
 deze opdracht gaan maken.



Er waren een paar kinderen die me verrasten.
Kinderen waar ik het eigenlijk niet van had verwacht
hadden een leuk verhaaltje geschreven
en een grappige tekening gemaakt.




 

 

Afbeeldingsresultaat voor bang mannetje prentenboek

Dit was de plaat van de toverboom
en dit waren de tekeningen van de kinderen:



Dit zijn 2 tekeningen over de heks:





woensdag 10 juni 2015

Je favoriete boek?


Groep 3

De koning in leeskern 11 heeft nog geen lievelingsboek, 
hij kan geen keuze maken.


De kinderen kunnen inmiddels lezen
en een aantal hebben al een favoriet boek.
Ze kunnen een paar titels opnoemen.


Er staat voor deze leeskern een gouden boekenkast in de klas.
De kinderen mogen hun lievelingsboek meenemen.


Mijn inleiding gaat over de illustraties in kinderboeken.
In prentenboeken staan grote plaatjes en weinig woorden
maar in de boeken van groep 3 worden de plaatjes steeds kleiner 
en komen er steeds meer woorden.


We gaan vandaag een illustratie maken bij een lievelingsboek.
De opdracht is nog niet eerder gegeven
en ik was benieuwd hoe en wat de kinderen zouden tekenen.
De resultaten waren eigenlijk erg leuk:




Als je boek over piraten gaat dan mag je een piraten tekening maken:


Gaat je boek over monsters dan teken je een monster onder je bed:


Gaat je boek over de dierentuin dan teken je daar iets over:


Er zijn kinderen die nog geen lievelingsboek hebben. 
Zij mogen ook een stukje uit het verhaal van leeskern 11 tekenen.

Zo ontstaan er een paar tekeningen over het kasteel en de koning.


Een paar kinderen wilden hun favoriete boek, 
dat ze hadden meegenomen 
voor de speciale boekenkast, natekenen.
Dat mocht ook:




Er was nog een tekening over heksje Lilly:



Er ontstonden meer boekjes met tekst en illustraties:



En... er waren bij gebrek aan favoriete boeken
2 tekeningen over favoriete films:
Godzilla:


en Nemo:


De juf maakte er dit knutselwerkje van: