Totaal aantal pageviews

zondag 6 november 2011

De wind

Groep 1-2

Bij de herfst hoort soms slecht weer.
Herfst-stormen waaien alle bladeren van de bomen.
De grond ligt bezaaid met afgevallen blad.



Het verhaal gaat over de wind 
die met de afgevallen bladeren speelt.

         
De tekenopdracht is lastiger.
Welke opdracht past bij: De Wind???
Google biedt vaak wel inspiratie 
maar deze keer was het een moeizaam proces.
Bij  'afbeeldingen' vond ik wat schrijfpatronen 
die te maken hebben met Wind:


Schrijfpatronen lijken geschikte vooroefeningen 
voor het schrijven maar ...
                           Schrijfpatronen bereiden de kinderen niet echt voor op het schrijven.
Waarom niet?
Woorden bestaan gemiddeld uit 5 letters.
Letters bestaan uit afwisselend rechte en gebogen lijnen.
Schrijfpatronen zijn rechte of gebogen reeksen van een zelfde patroon.
Ze oefenen juist níet de afwisseling tussen de twee lijn-patronen.
Heel veel informatie over schrijven is hier te vinden


De opdracht gaat uiteindelijk niet over de wind 
maar over de herfstblaadjes.
Op het papier staat een mandala van verschillende bladeren.

                                                     tekening van een meisje uit groep 2

Voor we aan de opdracht gaan beginnen 
kijken we eerst even goed naar een afgevallen blad.  
We kijken naar de nerven en bespreken de herfstkleuren.
Welke kleuren horen bij de herfst?

  blaadjes met een beetje wind

De opdracht wordt een arceer oefening: teken de nerven in de bladeren.
We gebruiken de kleuren: oranje, geel, rood, bruin en groen.
Maak de tekening af met besjes, nootjes ed. 
en kleur eventueel de bladeren ook nog in.
Sommige kinderen tekenden spontaan de wind erbij.

meisje uit groep1

De opdracht leek me best pittig.
Ik was erg benieuwd of de kinderen de opdracht konden maken.
Na de klassikale instructie moesten 
hier en daar nog wat kinderen op weg geholpen worden.
De jongste kleuters hadden er wel wat moeite mee.
De meeste oudste kleuters hebben mooie herfstbladeren gemaakt.

Herfstbladeren met veel wind..




donderdag 3 november 2011

De Egel


groep 1-2

Egeltjes horen helemaal bij de herfst.
Er hangen in de klas al verschillende werkjes over egels 
Alle opdrachten hebben iets te maken met zijn stekeltjes.
Mijn opdracht ook.
Niet heel origineel dus.

De tekenopdracht heb ik nog niet eerder gegeven.
De opdracht leek me wat te simpel
maar ik wilde hem wel een keer uitproberen.


Ik kreeg 'hulp' bij het verhaaltje.

De opdracht is: teken de stekeltjes van de egel.
Trek de streepjes van boven naar beneden met een kleur die je mooi vindt.


Kleur op het laatst de egel in en teken er gras bij ed.


Het verhaaltje kreeg ik thuis niet naar mijn zin.  
Er mankeerde wat aan.
Pas tijdens de les werd duidelijk hoe het verhaaltje aangepast kon worden.
Volgende keer beter...





maandag 31 oktober 2011

Spinnen


groep 1-2

Spinnenwebben:
Het is een voor de hand liggend onderwerp in de herfst.
En waarom ook niet?
Het is een mooie oefening voor het trekken van rechte lijnen.


Op het blaadje staan de spaken van het web.
De kinderen gaan het web weven.
Ze trekken rechte lijnen tussen de spaken.
Ze moeten de lijn goed vastmaken net als de spin doet, 
anders waait het web kapot.
Strakke lijnen tekenen is best moeilijk.


Het verhaaltje gaat over een spin die een mooi web weeft.
Hij verstopt zich en wacht op een prooi.



De kinderen krijgen een zwart potlood en gaan aan de slag.
De tekening mag afgemaakt worden met spinnen en vliegjes.


Hoe weeft de spin zijn web 
en hoe weet hij waar zijn prooi zich bevindt?
Een leuk weetje over spinnenwebben:





vrijdag 28 oktober 2011

Heksen en spookhuizen




Halloween valt in de eerste week na de herfstvakantie.
We beginnen met een "griezel" verhaal in groep 3:



Je loopt in het schemer donker, alleen door het park naar huis.
Alles lijkt ineens vreemd en griezelig...
Ook je huis ziet er anders uit.
De deur wordt opengedaan door een oud, gebogen vrouwtje. 
Haar lange sliertige haren hangen voor haar gezicht.
Ze heeft een kromme neus, op haar neus zit een wrat met haren.
Wat is er aan de hand??



Het idee voor de opdracht komt van de site:Tekenenenzo
Het is daar een opdracht voor groep 8.
Wij doen met groep 3 een eenvoudige versie.


De opdracht is op 2 scholen gedaan:
Op het vel papier staat een heks getekend.
Voor de heks liggen pompoenen met uitgesneden gezichten.


De opdracht op school 1 is:
Teken rondjes rond de uitgesneden gezichten met oranje potlood.
Kleur de heks met kleine rondjes netjes in en de maan ook.

Teken een eng spookhuis.
Maak het spookhuis af met spinnenwebben, vampiers, spoken enz.


Op school 2 is het laatste deel van de opdracht:
Teken het spookhuis op zwart papier.
Maak een deur in je huis waardoor de heks naar buiten kan komen.
Knip het huis uit en plak het op je witte vel papier.
Maak de tekening verder af.




De opdracht is in beide uitvoeringen even leuk.

  
De tekeningen zijn opgehangen:


De kinderen worden handiger in het rondjes kleuren. 
Ze doen hun best op de heks.



 







dinsdag 25 oktober 2011

Monsters onder het bed


groep1-2

Met de kleuters gaan we een paar dagen voor Halloween 'griezelen'.
Het verhaal gaat over een verlegen monster.
Hij is zo verlegen dat hij zich onder het bed of in de kast verstopt.
Stiekem kijkt hij naar de mensenkinderen en naar wat ze doen.
Het liefst zou hij meespelen.


Op het vel papier staan al 2 ogen met 2 stippen en een pijltje.


De opdracht is: teken een heleboel rondjes rond de ogen in de richting van de pijl. 
Rondjes draaien is wat mij betreft een vooroefening voor de letter O en het cijfer 0.
Een rondje tekenen is moeilijk en op deze manier komt hij in je vingers te zitten.


Daarna is de opdracht vrij.
De kinderen gaan een monster tekenen.
Ze mogen zelf weten hoe en welke kleuren ze gebruiken.




Er zijn hele leuke monsters gemaakt.
Bij de allerjongsten ontstonden er aandoenlijke koppoters:








zondag 23 oktober 2011

Huppelen



Groep 3  is bezig met de cijfers.
Het getal 3 komt aan de beurt.


In gedachten gaan we met elkaar naar het bos waar een groep konijntjes woont.
Het verhaal gaat over een bijzonder konijntje dat graag huppelt .
Het huppelt onderste boven, achterste voren en binnenste buiten.


Aan de kinderen vragen we elk jaar of ze kunnen huppelen
Ze huppelen bijna allemaal door de klas, soms ook achterste voren en naar opzij.


Op het papier staan 3 drieën getekend.
De opdracht is:
 trek de drieën een heleboel keer over.
Als dat gedaan is draai het papier een slag
dan krijg je een soort konijnenheuvel.


Maak de tekening af met bomen en natuurlijk konijntjes.
Dit waren de resultaten:




Waarom huppelen kinderen wel en volwassenen niet meer?

Kinderen wegen minder...
huppelend komen ze sneller vooruit, waardoor ze energie winnen.
Volwassenen wegen meer...
 ze verliezen energie als ze huppelend door het leven gaan.

(Aldus de wetenschapskatern van de standaard)