Totaal aantal pageviews

woensdag 14 november 2018

Vallende blaadjes



Het is herfst: de tijd van de vallende blaadjes. 
Er is nog 1 week te gaan voor de sint aankomt.
We gaan vandaag een bijzondere tekening maken.
We gaan een zentangle maken van een blad.


We maakten in de afgelopen jaren in kern 6 altijd deze uil 
maar die opdracht past niet in de kim versie.
We gaan daarom deze opdracht als vervanging doen.


Ik heb voor elk kind een herfstblad bij me
 zodat ze de nerven in het blad kunnen zien.


Op het papier staat de omtrek van een esdoornblad.
We gaan eerst de grote nerf in het blad tekenen
en daarna de zij-nerven.
Zo delen we het herfstblad op in kleineren stukken.
We gaan elk stukje anders versieren met verschillende patronen.
Op het digibord kan je laten zien wat de bedoeling is.


De kinderen krijgen fineliners om de patronen te tekenen.
We hebben bij de kleuters al een keer geoefend met de fineliners.
Op een enkel kind na gaat dat best goed na wat instructie.
We gaan niet kleuren met de fineliners: we gaan lijnen trekken.


Nerven tekenen bleek nogal een dingetje.
In de eerste klas deed ik de nerven voor door ze dubbel te tekenen.
Dan krijg je dit effect bij sommige kinderen.




In de tweede klas heb ik enkele lijnen voorgedaan
 en toen werden dit de resultaten:


Toch kwamen sommige kinderen er nog niet goed uit.



De kinderen waar het echt niet lukte kregen een nieuw blaadje
 en daar heb ik de nerven getekend. 
Zo konden ze in ieder geval aan het werk:


De kinderen konden zelf bepalen 
welke patronen ze wilden gebruiken: