groep 3
Groep 3 is met leeskern 1 begonnen.
ik, maan, roos, vis
zijn de eerste woorden die de kinderen leren lezen en schrijven.
Er staat een grote spiegel in de klas bij leeskern1.
Die spiegel gebruik ik bij de tekenles.
Bijna ieder kind heeft wel een grote spiegel thuis
en bijna ieder kind doet wel eens kunstjes
of trek gekke gezichten voor die spiegel.
De vraag is:
kunnen jullie een kunstje verzinnen wat de spiegel niet na kan doen?
De kinderen doen allerlei kunstjes voor de spiegel.
Een meisje maakt een echte radslag
en een jongen kan al een beetje breakdancen
er worden rare gezichten getrokken.
maar ...de spiegel doet dit jaar gewoon alles na...
spiegelbeeld
Het kind uit het verhaal probeert allerlei moeilijke kunstjes te doen.
Op het laatst is hij/zij er moe van
en gaat voor de spiegel zitten
om uit te rusten.
Wat zie je in de spiegel?
Zie je iemand met sproeten
met lang haar
met krulletjes?
We gaan onszelf tekenen.
Om de een of andere reden is het begin van het schooljaar
een goed tijdstip voor een teken jezelf opdracht.
Om de een of andere reden is het begin van het schooljaar
een goed tijdstip voor een teken jezelf opdracht.
De kinderen weten wel raad met de opdracht
én we zien ook een paar opvallende dingen:
een meisje die veel last heeft van eczeem tekent zichzelf zonder handen
terwijl de rest wel behoorlijk uitgewerkt is.
Een tekening met vreemde kromme vingers en een scherpe hoek in het lijf links.
Het oranje en het rode vlak in het lijf zijn ook opvallend.
Een dikke en een dunne arm
Een zweef meisje.
Een meisje met oogproblemen tekent zichzelf zonder ogen.
Als ik er naar vraag tekent ze de ogen met rood potlood.
Een meisje met oogproblemen tekent zichzelf zonder ogen.
Als ik er naar vraag tekent ze de ogen met rood potlood.
Je kan aan de tekeningen zien hoe de kinderen in het leven staan.
Ik weet te weinig van ze om het te kunnen plaatsen