Kindertekeningen zijn voor Yeondoo Jung
een inspiratiebron voor zijn werk als fotograaf.
In het project Wonderland beeld Jung kindertekeningen
in het echt uit en fotografeert ze.
Yeondoo Jung is geboren in 1969 in Jinju (Korea)
en woont en werkt in Seoul.
In het project Wonderland beeld Jung kindertekeningen
in het echt uit en fotografeert ze.
Yeondoo Jung is geboren in 1969 in Jinju (Korea)
en woont en werkt in Seoul.
De thema's in het werk van Jung zijn:
Herinneringen, dromen en fantasieën van mensen.
Herinneringen, dromen en fantasieën van mensen.
Het gaat hem niet alleen om het maken van de foto’s,
maar ook om het samenwerken met de jongeren naar het eindresultaat.
Korea is lang onderdrukt geweest door oa. Japan en China.
De Koreanen zijn niet gewend hun dromen en ambities na te jagen.
Ze zijn niet gewend aan keuze vrijheid.
Alles werd voor ze bepaald en opgelegd door de wisselende machthebbers.
Alles werd voor ze bepaald en opgelegd door de wisselende machthebbers.
De Koreaanse maatschappij is aan het veranderen.
Yeondoo herkent het en legt het vast.
Yeondoo herkent het en legt het vast.
Voor het project Wonderland heeft Jung
Hij gebruikte decors,
bestaande en geknutselde attributen en echte mensen.
bestaande en geknutselde attributen en echte mensen.
In 2006 had hij in Nederland een tentoonstelling.
Op een tentoonstelling zijn de tekeningen en de foto's samen te zien.
Het zijn grote vrolijke foto's van kinderen
die leven in een droom die is uitgekomen.
1200 tekeningen van kinderen tussen de 5 en 17 jaar.
Hij selecteerde 17 tekeningen.
Hij gaf vervolgens zijn eigen interpretatie
aan de betekenis van de tekeningen.
Om de scenes zo goed mogelijk uit te beelden
maakte hij de details uit de tekeningen zo echt mogelijk na.
Hij maakt bv. attributen op een rare schaal.
Sommige voorwerpen werden vergroot
andere voorwerpen verkleind als de tekening daarom vroeg.
***
Hoe werkt Yeondoo Jung?
andere voorwerpen verkleind als de tekening daarom vroeg.
***
Hoe werkt Yeondoo Jung?
Deze tekening is het uitgangspunt.
De tekening is bijna helemaal met zwart potlood getekend.
Dit is de foto wat Jung er van maakte:
We zien 2 figuren die elkaars handen vasthouden.
De rechter figuur houd een boeket zwarte bloemen vast.
Er zit een baby voor hen op een wit tapijt.
Aan de randen staan zwarte, formeel geklede vrouwen
die blij kijken en iets lijken te vieren.
Jung heeft deze tekening uitgebeeld als een trouwerij van twee mannen.
Hij heeft de tekening zo geïnterpreteerd
dat het ons uitnodigt om na te denken
over een vraagstuk uit de samenleving en uit het dagelijks leven.
dat het ons uitnodigt om na te denken
over een vraagstuk uit de samenleving en uit het dagelijks leven.
Wat vinden wij hier van?
Hoe reageren we hierop?