Totaal aantal pageviews

maandag 16 mei 2011

Onze hersenen en kijken





Op een andere manier leren kijken is belangrijk bij tekenen.
Maar hoe breng je die manier van kijken aan anderen over?
Het antwoord op die vraag ontdekte ik in de boeken van Betty Edwards.

Toen ik met de tekenlessen begon bij mijn collega 
heb ik allerlei boeken doorgenomen over teken en schilder technieken.
Tekenen en schilderen zelf zijn het probleem niet.
De grote vraag was op dat moment:                                 
Hoe breng ik onder woorden wat ik aan het doen bent 
en hoe laat ik de kinderen kijken
 op een manier die nodig is om te kunnen tekenen?

Op een gegeven moment 
leende ik uit de bibliotheek een boek van Betty Edwards.
Ze heeft meerdere boeken geschreven waaronder: 
Leer tekenen en Leer creatief te zijn.

Ze legt uit hoe het creatieve proces werkt in de hersenen.
Ze leert je op een andere manier naar de wereld om je heen te kijken 
zodat je die kan tekenen.  
Door haar boeken kreeg ik ook de woorden 
om het aan anderen over te brengen. 

De creatieve en artistieke kant zit in je rechterhersenhelft.
Op onze scholen en in onze maatschappij 
spreken we hoofdzakelijk onze linkerhersenhelft aan 
door het zg. lineaire denken, praten, schrijven, rekenen, 
computeren, analyseren, ordenen.
De rechterhersenhelft is de meer holistische kant van ons brein.
Haar eigenschappen zijn: 
dagdromen, ideeën, intuïtie, fantasie, melodie, 
ruimtelijk denken, non-verbale communicatie, ed.
Deze eigenschappen zijn in onze maatschappij ondergewaardeerd.

De boeken van Betty Edwards zijn letterlijk een eyeopener.