Totaal aantal pageviews

donderdag 24 maart 2022

Tekenlessen


De laatste blog?

De oefeningen in de tekenlessen
 zijn ontstaan uit tekenlessen die ik zelf gevolgd of gegeven heb.
Ze zijn ontstaan uit "gewone" tekenlessen en uit het mandala tekenen
en uit 35 jaar ervaring als plateelschilderes.

De lessen bestaan uit een klein kleurplaatje,
een oefening en de mogelijkheid 
waarin de kinderen de tekening af kunnen maken op hun eigen manier.

Ik gebruik in de lessen geen lange schrijfpatronen
want ik heb in groep 3 het effect gezien van die schrijfpatronen.
Je leert de kinderen iets aan wat ze later weer af moeten leren.
Woorden bestaan gemiddeld uit 5 letters die allemaal ander bewegingen volgen.
Zie hier de onderbouwing van Stichting schrift.

De oefeningen bestaan vaak uit streepjes trekken 
omdat op en neerhalen belangrijke letteronderdelen zijn.
We oefenen veel cirkels voor de letter O en het cijfer 0.
 De oefeningen sluiten aan bij de natuurlijke tekenontwikkeling van de kinderen.
Heel regelmatig wordt de luie 8 geoefend, dat is een belangrijke oefening!

De oefeningen in de tekeningen 
geven ook een beeld van de ontwikkeling van de kinderen:
kunnen de kinderen al vierkanten tekenen en driehoeken?

Waarom "moeten" kinderen tekenen?

Door iedere week te tekenen werken kinderen regelmatig met een potlood.
Kinderen die bv wel tekentalent hebben 
en niet zo sportief zijn, krijgen positieve aandacht.

Een tekening geeft de mogelijkheid om vragen te stellen.
Jonge kinderen kunnen zich verbaal nog niet goed uitdrukken 
maar via tekenen laten ze zich wel zien. 


Door corona was het voor mij niet mogelijk de lessen te geven.
Op dit moment is het niet mogelijk om klassikaal les te geven
omdat het programma zo druk is door corona achterstanden ed.

Daarnaast is de vraag of ik nog zin en energie heb 
om in een ochtend 5 klassen van ongeveer 30 kinderen te laten tekenen.

Ik wil het personeel in de onderbouw van de Plevier olv Hildo Buit 
bedanken voor de mogelijkheid om mijn ideeën uit te proberen.
Deze blog blijft toegankelijk en ik schrijf af en toe nog een artikel
als er iets opvallends is op tekengebied.

Blijf tekenen... 

Wil je tekenopdrachten gebruiken in je klas
  neem dan contact op via het formulier onderaan de blog.
er zijn geen kosten aan verbonden.


zaterdag 12 maart 2022

Joe Whale


Joe Whale staat bekend als 'The Doodle Boy'.
Joe is inmiddels 12 jaar oud en woont Shewsbury in Engeland 
Hij doodled en tekent graag met zwart op een witte ondergrond.
Hij begon met tekenen toen hij 4 jaar was
Toen hij 6 jaar was begon hij met doodlen.


Hij haalt zijn inspiratie uit zijn omgeving 
Hij kan eindeloos karakters creëren 
en in zijn hoofd kan hij ze allemaal tot leven zien komen.

 Joe is zo,n kind die voortdurend zat te tekenen op school.
Zijn leraren wisten geen raad met hem.
Zijn ouders zagen zijn potentie 
en lieten hem tekenlessen volgen na schooltijd.
en zijn tekenleraar zette zijn werk op Instagram.
Een restauranteigenaar liet hem vervolgens
 een wand in zijn restaurant versieren.


Het geld dat hij verdient wordt vastgezet voor zijn opleiding.

Hier vind je zijn website.
Hij heeft ook een eigen You tube kanaal.


Tekening gemaakt voor The Sun


maandag 7 maart 2022

Mikail Akar



Sommige kinderen beginnen al erg jong aan een carriere als kunstenaar
waarbij ze volwassen prijzen kunnen rekenen voor hun werk.

Hij is geboren op 9 oktober 2012 in Keulen, 

Hij is nu 10 jaar oud en wordt beschouwd als de jongste abstracte kunstenaar.
Zijn werk is wereldwijd in trek.
Mikail had zijn eerste tentoonstelling op 4-jarige leeftijd
in de SBK in Keulen Longerich. 


Voor zijn vierde verjaardag kreeg Mikail van zijn ouders  
een schilderdoek en vingerverf in plaats van Lego.
 Mikail begon te schilderen en zijn werk viel gelijk op.
Zijn vader dacht aanvankelijk dat zijn vrouw het doek had geschildert.
Hij plaatste een foto van het werk op facebook
en daar reageerden een paar mensen op die het doek wilden kopen.
Toen begon het balletje te rollen...

De inzet van zijn vader was en is belangrijk voor het succes van Mikail.
De man stopte met werken om de kunst van zijn zoon 
fulltime en professioneel te promoten.
Het gezin kan leven van de opbrengst van de schilderijen van Mikail.
Mikail had in het begin een werkruimte in de kelder van het ouderlijk huis.
Daar kan je van alles van vinden...

Mikail knijpt de verf zo uit de fles op het doek:

Mikail kon in het begin van zijn carriere nog niet schrijven  
maar moest natuurlijk wel zijn werk ondertekenen
Dat deed hij met de initialen van Mikail:

Inmiddels heeft de jonge kunstenaar een eigen atelier.
Zijn werk wordt voor flinke prijzen verkocht.
Hij werkt soms samen met andere moderne kunstenaars.



woensdag 2 maart 2022

Kindertekingen over de coronatijd

De coronavirus lijkt op z,n retour
en we gaan weer richting normaal 
maar wat was de impact van deze crisis op onze kinderen?
Dat wilde een onderzoeksteam uit Leiden weten. 
Ze hebben daarom tekeningen van kinderen van 4 tot 12 jaar 
verzameld en bestudeert.


Omdat jonge kinderen verbaal nog niet zo sterk zijn
is gekozen voor het bestuderen van tekeningen.
Tekeningen van nederlandse en chinese kinderen. 

Waar keken de onderzoekers naar?
Is er angst voor verlies of de dood, afzondering van vrienden, 
verstoring van het schoolwerk en het normale leven enz. 


Tekenen ze zichzelf of juist anderen – en welke anderen in welke rollen? 
Komen de landelijke maatregelen terug op de tekening 
(handen wassen, mondkapjes) 
of zijn dat juist niet de dingen die voor kinderen belangrijk zijn?”

                                                      
 “De tekeningen bieden een unieke kans 


Daarnaast wilden ze ook kijken 
in welke mate de leeftijd en het geslacht van de kinderen een rol spelen, 
en factoren zoals bv een stedelijke buurt tov een landelijke omgeving.” 
De studie loopt nog.


Ook in China, waar corona uitbrak, werden kindertekeningen bestudeerd. 
“De manier waarop daar met de uitbraak is omgegaan, is anders dan in Nederland. 
of zijn er juist veel overeenkomsten?”
Resultaten worden verwacht in februari of maart.


Een ander initiatief in coronatijd wat betreft tekenen 
was het tekenen voor eenzame ouderen.


Gelukkig red dit kind zich wel ook al is de coronatijd raar...

Een fee die het virus verjaagt:




Je kan natuurlijk je eigen onderzoekje doen in de klas.
Laat de kinderen een tekening maken over corona.




vrijdag 25 februari 2022

Tekenen en taal



Tijdens de tekenlessen wil ik het graag stil hebben in de klas.
Als je stil bent kom je nl. makkelijker in je rechterhersenhelft,
het creatieve deel van je hersenen.

De gesprekken aan een tafeltje
gaan vaak over wie er op wiens feestje mag komen
en wie er na schooltijd mag komen spelen,
of dat er iemand zit te krassen of iets fout doet ed.
Om dit soort ruis te voorkomen vind ik de stilte belangrijk
zodat de kinderen zich, in het half uur dat we tekenen,
op hun werk kunnen concentreren.

Nou is stil zijn moeilijk voor kleuters
en het lukt natuurlijk ook nooit echt ...

Maar wat als het gesprek wel belangrijk is?

Hanneke Saaltink heeft onderzocht 
hoe taal en tekenen elkaar beinvloeden.

Dit is haar definitieve reportage.

Haar observaties in het kort:

Bijna alle jonge kinderen tekenen. 
De eerste krabbels ontstaan soms tegelijkertijd met de eerste woordjes.
Wie jonge kinderen observeert, 
merkt al snel dat zij nog vaak hardop uitspreken wat zij denken.
Dat wordt private speech genoemd.

 De kinderen praten dan zonder dat zij de bedoeling hebben te communiceren. 
Dit in tegenstelling tot kinderen die met elkaar in gesprek zijn. 
Dialoog en private speech verschijnen in dezelfde situatie en lopen in elkaar over.


Wat leren kinderen van samen tekenen?
 Uit de analyse van de film- en geluidsopnamen blijkt 
hoe nauw tekenen en praten met elkaar verbonden zijn. 
Het zijn twee simultaan lopende processen 
die elkaar voortdurend en wederzijds beïnvloeden en aanvullen, 
vaak ondersteund met gebaren, bewegingen en klanken. 


Het praten helpt het kind met het zich eigen maken van tekenvaardigheden, 
maar andersom ondersteunt het tekenen ook de taalontwikkeling. 
Daarbij leren de kinderen plannen maken, problemen oplossen,
 reflecteren over hoe je iets kunt afbeelden, 
complimenten geven en ontvangen 
en ze spelen met elkaar verhalen uit.

 

 Kinderen creëren tijdens het tekenen in lijn en kleur én ook in woorden 
 En het is opvallend hoe graag en goed ze met elkaar samenwerken.
Jonge kinderen blijken hun ideeën en ervaringen ruimhartig te delen. 
 Zij zoeken interactie en het samen praten scherpt hun ideeën en intenties
 ten aanzien van hun tekening.






zondag 20 februari 2022

De medailles

 


Met hoeveel medailles onze Olympische sporters thuis komen
weet ik nog niet als ik dit schrijf.
De voorspellingen zijn goed, uitstekend zelfs.


Voor kinderen is de avondvierdaagse is eén van de eerste mogelijkheden


De opdracht is:
Begin in het midden van je blad bij de stip en draai linksom rondjes
Maak de medaille steeds een randje groter.


 

Waarom links om tekenen?.
 De nul en de letter O worden ook linksom geschreven.
De letter O is één van de eerste letters 
die de kinderen in de methode Pennestreken leren. 



 De opdracht komt uit het mandala tekenen.
Het is een oefening om controle te krijgen over je potlood..
 We gaan vanuit een centraal punt linksom, rondjes draaien, 
dan gaan we langzaam het rondje vergroten.
De kinderen krijgen allemaal een goud of geel potlood en gaan aan de slag.
De tekening kan afgemaakt worden met het lint wat bij een medaille hoort.
De tekening mag verder versierd worden.






De dochter van Sven Kramer maakte een medaille voor haar vader.