Totaal aantal pageviews

zondag 18 september 2016

Kip Florrie


Groep 3

Groep 3 gaat het woordje kip leren.
Ik heb een les over Kip Florrie klaar liggen
en die ga ik vandaag gebruiken.


Kip Florrie is een bijzondere kip.
Ze is mooi glanzend groen.
Ze vindt zichzelf meer dan de andere kippen.
Dat brengt het gesprek op pesten
want kip florrie is erg onaardig tegen de andere kippen.


De haan weet de vervelende sfeer in het kippenhok
om te buigen door een wedstrijd te houden.
Een wedstrijd waarbij het gaat om het mooiste ei
en waarbij kip Florrie door krijgt 
dat (van binnen) iedereen gelijk is.


We gaan de veertjes in de nek van Florrie overtrekken
 en we gaan meer veertjes tekenen.
We tekenen de U.
We doen deze oefening niet zo vaak.


Sommige kinderen hebben er moeite mee
en komen er niet goed uit
maar dat mag de pret niet drukken:



Kip Florrie mag mooi ingekleurd worden.
Hier zijn diverse kleuren gemengd.
Dat zie ik niet veel in groep 3:





Er mag een kippenhok getekend worden en eieren:




We gaan vandaag ook oefenen 
met het kleuren van de poten of de snavel met kleine rondjes.
Hier is de hele kip zo ingekleurd.






woensdag 14 september 2016

Ik


groep 3

Dit jaar wordt er gewerkt 
met een andere methode van Veilig leren lezen.
Er wordt gewerkt met de Kim versie.
We beginnen met het woordje ik  
De is natuurlijk de makkelijkste letter
maar de schrijfletter k  is best heel lastig.


We gaan een tekening maken van onzelf 
in de spiegel.
Het is een opdracht die vaker voorkomt
en leuke tekeningen oplevert.
Aan het begin van een schooljaar
 is het maken van een zelfportret 
een manier om het kind beter te leren kennen.


We gebruiken de spiegel van Sneeuwwitje
voor de opdracht.
We trekken de spiegel 10x linksom.
Het is een oefening voor de letter O en het cijfer 0.




 Deze kunstenaar tekent zichzelf met gebroken arm en mitella:








zaterdag 16 juli 2016

Filosoferen met kinderen, kan dat?





Kan je filosoferen met kinderen?
Volgens de filosofie juf wel.
Kinderen redeneren, volgens haar,
 ontroerend, origineel, slim en creatief.
Filosoferen is goed 
voor hun sociale, emotionele, morele en taal ontwikkeling.
Ze leren kritisch en creatief nadenken.

De leukste reden om te gaan filosoferen
 is dat je kinderen op een andere manier leert kennen.
Je leert niet zozeer wat ze denken maar hoe ze denken.
Kleuters blijken zelfs de beste filosofen te zijn.

Filosoferen met kinderen kan je combineren met tekenen.
nav de tekeningen kan je praten met de kinderen.
In bovenstaand fimpje zie je allemaal kindertekeningen.
De opdracht was: teken iets dat ontelbaar is.

Water kan je niet tellen want de druppels kleven aan elkaar.
De tijdsfactor is belangrijk 
Je kan niet alle huizen op de wereld 
of alle sterren aan de hemel tellen in je leven.

Wolken kan je niet tellen omdat ze voortduren in beweging zijn.
Zo blijf je oneindig vaak opnieuw beginnen met tellen.
Wat is oneindig? 
Is dat hetzelfde als ontelbaar?

Het volgende onderwerp om over te filosoferen is er al.

dinsdag 12 juli 2016

De laatste tekenlessen



Er is een einde gekomen 
aan 12 jaar tekenlessen 
 in een eigen ruimte.


Hier volgt een impressie van het gemaakte werk:



De kinderen zijn tussen de 12 en 18 jaar.



Alle materialen waren in huis
de techniek en het onderwerp waren vrij.







Er is veel geschilderd met acryl.
maar pastelkrijt en pen en inkt zijn ook gebruikt.



Je eigen portret tekenen met een spiegel:


Er zijn hele mooie dingen gemaakt
en leuke gesprekken gevoerd.


vrijdag 8 juli 2016

Kotomisi


groep 1-2

Het is een jurk die ontstaan is tijdens de slavernij.
De jurk bestaat uit meters stof.
De vrouwen maakten hun figuur zo onaantrekkelijk mogelijk
in de vele lagen stof.


De  vrouwen die een koto dragen worden kotomisi genoemd.
Misi betekent mevrouw.
De koto wordt nog steeds gedragen op feestelijke gelegenheden.
Er zijn koto's voor verschillende gelegenheden.
De koto ontwikkelt zich nog steeds.


Bij de koto hoort een speciale hoofddoek: de angisa.
De angisa is het belangrijkste kledingstuk van de vrouwen.
De angisa is een gesteven doek 
die op een speciale manier gevouwen wordt.
Met de manier van vouwen wordt een boodschap over gebracht.
Er worden boodschappen doorgegeven als:
laat ze maar praten, ik wil je niet meer zien, bel me, 



Het vouwen van de angisa is een kunst op zich.
Je leert het van je moeder, een vriendin of een een bekende.



In de klas staat een souvenierpop met traditionele kleding.
en één van de juffen heeft een angina meegenomen.
Ik kan dus naast een foto wat meer laten zien van de kleurige kleding.



Op het blaadje staan 2 kotomisi.
We gaan vandaag de uitbundig gekleurde koto's maken.
We tekenen patroontjes in de jurken
en /of we kleuren de jurken kleurig in.
De kinderen mogen zelf weten hoe ze de jurken maken.



Er werden mooie jurken gemaakt.
De gezichten mogen worden ingekleurd
er er horen ogen en een mond in het gezicht.






Nog een mooie tekening met de kleuren van de surinaamse vlag:


De werktekening: