Totaal aantal pageviews

zaterdag 21 mei 2016

Er zit een gat in mijn emmer 2



groep 1-2

Beer en egel willen de emmer repareren met strootjes.
De strootjes zijn te lang.
De strootjes moeten kleiner geknipt worden
maar dan blijkt de schaar te bot.


Beer en egel zoek een grote steen.
Op een steen kan je de schaar slijpen, weet egel.
Ze hebben inmiddels een steen gevonden
maar dan hebben ze nog water nodig.


Hoe komen ze aan water als de emmer lek is?


Beer en egel zijn zo druk met oplossingen bedenken
dat ze niet door hebben dat er een donkere lucht aan komt.
Het gaat regenen...heel hard regenen.
Beer en egel gaan schuilen in de grot.


Wij gaan vandaag het riviertje tekenen dat ontstaan is door de regen.
We trekken de golfjes over.
Het is een oefening voor het golfje van de letter r.


We gaan extra stenen tekenen.
Het is een oefening uit het mandala tekenen.
We tekenen gesloten ronde vormen.


In het mandala tekenen is dit een oefening voor de fijne motoriek:
Het is een oefening voor kleine flexibele bewegingen.
De vormen mogen elkaar niet raken en kruisen.
De lijn wordt gesloten waardoor er een binnen en een buitenkant ontstaat.


Beer en egel mogen worden ingekleurd.


Er mag nog weer wat bijgetekend worden.
Het is feest want het regent:


De grot van beer:


Regen en bloemen:













dinsdag 17 mei 2016

Er zit een gat in mijn emmer 1.




groep 1-2

Er zit een gat in mijn emmer van Ingrid en Dieter Schubert
is een boek waaruit gewerkt werd in de kinderboekenweek 2015

Afbeeldingsresultaat voor ingrid en dieter schubert biografie

De leerkracht  is heel enthousiast  over het bijbehorende lespakket.
De tekeningen in het boek zijn prachtig, het verhaal is leuk.
We maken een tekening 
over het eerste gedeelte van het verhaal.


Op een mooie zonnige dag zit beer voor zijn hol.
De grasklokjes zijn verlept.
Beer wil ze water geven maar zijn emmer is lek.
Wat nu?

Het thema is: oplossingen bedenken.


Op het blaadje staat beer die in de emmer kijkt.
De emmer is duidelijk kapot.
We gaan 10x de cirkel links om rond draaien aan de rand van de emmer.
Het is de oefening voor de letter O en het cijfer 0.


Daarna repareren we de emmer met horizontale en verticale lijnen




Er waren ook kinderen die zelf een andere oplossing bedachten:



Beer en egel mogen worden ingekleurd


En er mogen bloemen bij getekend worden:


En bomen:










maandag 11 april 2016

Ridders en schilden


groep 3

Een ridder beschermt zichzelf met een harnas en een schild.
Door de helm is het gezicht van de ridder niet meer zichtbaar.


De identiteit van een ridder was belangrijk.
Er kon meer losgeld gevraagd worden
 als er een bekende ridder gevangen genomen werd.
De schilden werden gebruikt bij het identificeren van de ridders.


De schilden kregen nl. in de loop der tijd diverse kleuren en symbolen.
De symbolen koos de ridder omdat ze belangrijk voor hem waren.
Deze gewoonte ontstond in de 12de eeuw.


Er zijn veel symbolen gebruikt in de loop van de tijd.
Door verschillende schilden te laten zien op het digibord
krijgen de kinderen inspiratie voor een eigen wapenschild.
Ze zien ook een beetje hoe ridders
er uit zien in volle wapenuitrusting.
Gelukkig zijn er genoeg kinderen wel eens in een kasteel geweest
en die een harnas hebben gezien.


Op het blaadje staat een blanco schild.
De kinderen mogen het schild in vlakken verdelen
en in elk vlak een symbool tekenen.


De kinderen mogen een eigen schild ontwerpen
en symbolen gebruiken die zij mooi of leuk vinden
of die belangrijk voor ze zijn.
Daarna tekenen ze zichzelf als ridder achter het schild.


Ik was benieuwd hoe de kinderen deze opdracht zouden maken.
Ik heb ook lang gezocht naar een goeie vorm voor deze opdracht.
Het resultaat was verrassend leuk.


Een bijzonder schild:


Een paar schilden met duidelijke symbolen:



Er vochten ook vrouwen mee:








woensdag 6 april 2016

Ridders


Afbeeldingsresultaat voor ridders te paard met lans tegen elkaar
groep 3

Het onderwerp ridders is nog nooit aan bod gekomen
 in de jaren dat ik tekenles geef.
Dat is jammer want er zijn kinderen 
die er wel door gefascineerd zijn.
Het is ook een interessant onderwerp lijkt me.



Ik heb een paar lessen klaar liggen over ridders
 die ik dus niet kan uitproberen.
Daarom creëer ik zelf maar een gelegenheid:



In het thema van leeskern 9 
 zit al een les over kastelen en ridders.
Daar borduur ik deze keer op door.

 

Je wordt niet zomaar een ridder.
Als je vader van adel is en als je de oudste zoon bent 
dan pas kan je opgeleid worden als ridder.



Het is een zware training 
waarin je leert vechten met allerlei wapens.
 Een ridder is in dienst van een Heer.
Hij heeft een eed van trouw gezworen.



Een ridder oefent om fit te blijven.
Als er geen oorlog is dan worden er toernooien georganiseerd
waarin de ridders kunnen laten zien wie het best kan vechten.



We gaan een riddergevecht tekenen.
er is geen oefening meer voor groep 3.



Op het papier staan al 2 paarden.
Het leek me te moeilijk voor groep 3 
om zelf paarden te tekenen
en inderdaad de kinderen gaan
 zonder gedoe aan het werk.



Er worden kastelen getekend:



Er verschijnen prinsessen op de tekeningen:

 









Er worden felle gevechten getekend:


De strijd tussen goed en kwaad  wordt uitgebeeld
met een zwart en een wit paard: