Groep 1-2-3
De ring van sinterklaas speelt een grote rol in het Sinterklaasjournaal.
Sinterklaas heeft een magische ring.
Als de Sint 3x op een deur klopt met de ring
gaat die deur van zelf open.
Dat is natuurlijk heel erg makkelijk
in een tijd waarin steeds minder mensen
een schoorsteen in hun huis hebben.
een schoorsteen in hun huis hebben.
Hoe kan de Sint anders binnen komen?
In de randstad kan je geen sleutel onder de mat leggen
net als in Meppel.
De steen van de ring
is een steen uit de schat van de witte wieven.
Hij is gevonden in een hunebed.
is een steen uit de schat van de witte wieven.
Hij is gevonden in een hunebed.
Hoe Sinterklaas aan de steen gekomen is
lezen we in het boekje:
Het mirakel van Meppel.
Het is een beetje ingewikkelde inleiding.
Er komt voor de tekenopdracht
ook nog een stukje bij over het slijpen van stenen.
De ring in de tekenopdracht is namelijk nog niet helemaal af.
Wij gaan de ring meer facetten geven.
We trekken de driehoeken in de ring over.
Daarna tekenen we meer driehoeken in de lege gedeelten.
Het is geen makkelijke opdracht.
Kinderen kunnen pas bij 6 jaar goed driehoeken tekenen.
De opdracht zegt dus wat over de ontwikkeling van het kind.
Het zegt ook wat over het karakter van het kind als een vierjarige 'gewoon'
begint en er wat van probeert te maken.
Alle tekeningen zijn goed en het kind wordt niet gepushed
de precieze driehoeken te tekenen.
Wel trek ik samen met de kinderen, die er moeite mee hebben,
de voorgetekende driehoeken over.
Als dat een keer is gedaan zie je dat de kinderen
de opdracht vaak zelf ook gaan proberen.
De ring mag worden ingekleurd en er
mogen Sinterklaas en zwarte pieten bij getekend worden.
Er mogen kadootjes bij:
Voor groep 3 is dezelfde opdracht:
De driehoeken worden hier beter gemaakt.
Deze tekening is afgemaakt met pepernoten
en met Sinterklaas en Piet: