Totaal aantal pageviews

woensdag 4 februari 2015

De raket


 
groep 1-2

We werken de laatste week aan het onderwerp het heelal.
We oefenen de namen van de planeten nog een keer.


Vandaag gaan we met een raket de ruimte in.
Een deel van het verhaal is geleend uit dit verhaal.
Het is een visualisatie:
Er staat een grote raket op het schoolplein.
We stappen in de raket en we gaan een ruimte reis maken.


We vliegen weg uit de straat, onze woonplaats en van de aarde:


Op het blaadje staat een grote raket.
Er staan al streepjes, kruisjes en driehoeken in de raket.
We gaan een arceer oefening doen vandaag.
Vooral de neerhalen zijn belangrijke oefeningen.


We gaan vandaag voor het eerst met een fineliner werken.


Resultaten van de allerjongsten:



Een paar (3) kinderen  
hebben geen fineliner gehad.
De pennen waren niet bestand tegen hun motoriek, 
De rest heeft prima zitten werken.


Met de fineliner gaan we alleen lijnen trekken.
Het is niet de bedoeling dat er vlakken ingekleurd worden:


De raket mag helemaal ingevuld worden
 met allerlei arceer kriebeltjes.


De raket kan ook worden ingekleurd of allebei:


De tekening wordt afgemaakt met de planeten,


met vuur uit de raket:


met astronauten (in de cockpit):


 met sterren:



met marsmannetjes: 


met jezelf:


De kinderen vonden het een heel leuk thema!!


zaterdag 31 januari 2015

Ons Zonnestelsel


groep 1-2

Ons Zonnestelsel bestaat uit de zon en 9 planeten.
De kinderen kunnen inmiddels de planeten opnoemen
 ondanks de moeilijke namen.


De kinderen leren Pluto ook 
ondanks dat deze planeet er officieel niet meer bij hoort.
Pluto is natuurlijk een bekende naam die wel blijft hangen.

 

Ik heb een lesje over ons zonnestelsel.
Op het blaadje staat de zon met de planeten 
min of meer in de juiste verhouding.


We gaan vandaag de zon tekenen.
We beginnen in het midden en draaien linksom rondjes.
We doen de opdracht wel vaker.


Het is best een lastige opdracht om goed te doen.
Het is ook veel werk om de zon helemaal dicht te 'draaien'
zonder open plekken.
De meeste kinderen beginnen goed 
maar gaan op een gegeven moment toch vaak gewoon kleuren.


De planeten krijgen een kleurtje:


Er mogen extra sterren bijgetekend worden:


Extra zonnestralen:





 Een raket:


en natuurlijk marsmannetjes en astronauten:



Net op school:




dinsdag 27 januari 2015

De maan


groep 1-2

We hebben het vandaag over de maan.
De kinderen hebben de maan natuurlijk wel eens gezien
maar hebben ze ook door dat de maan veranderd
in de loop van de maand?


Hebben ze door dat de maandag naar de maan genoemd is?
en de zondag naar de zon?
(De andere dagen van de week liggen niet zo voor de hand.)


De maan heeft een grote invloed op de mens en de aarde...
De maan beïnvloed oa. het water met eb en vloed.
Mensen die er gevoelig voor zijn 
kunnen last hebben van de volle maan.
Ze slapen dan niet goed.


De tekening gaat over de verschillende maanstanden.
Het is eigenlijk een kleurplaat en er is geen oefening deze keer.


De manen en de rand kunnen worden ingekleurd,
De zon krijgt meer stralen.


De aarde draait in 1 dag om zijn as. 
We ervaren daardoor dag en nacht.
In het midden van de cirkel
 wil ik daarom graag een donker en een licht vlak.
Het yin-yang teken voor de dag en nacht.




 De tekening mag worden afgemaakt met extra sterren:



Een raket, astronauten en maanmannetjes.
Een paar variaties:

 


              

Lekker aan het werk: