Totaal aantal pageviews

vrijdag 21 maart 2014

Honden


groep 1-2

We hebben het over honden als huisdier.
Als je goed voor je hond zorgt wordt het je beste vriend.
Honden kunnen goed ruiken, het zijn echte speurneuzen.



De huisdieren worden nu gecombineerd met 
 Dribbel van Eric Hill.


Afbeeldingsresultaat voor dribbel eric hill

Dribbel zoekt als een echte speurhond
 altijd iets op, hij zoekt onder flapjes en achter deurtjes.


Dribbel speelt met bal in de tuin.
Dribbel laat de bal stuiteren.
Waar stuitert de bal naar toe?
Dribbel moet de bal opzoeken.


Op het blaadje staat Dribbel 
en de bal stuitert van groot naar klein.
Het is natuurlijk weer een oefening voor de M
De oefening doen we regelmatig


Dribbel en de bal mogen ingekleurd worden
en de M wordt over getrokken.


Er mogen bloemen bij getekend worden:


Op een aantal tekeningen verscheen een hondenhok 
en hartjes:


De oefeningen met de M leveren jammer genoeg 
nooit echt leuke tekeningen op...
De kinderen laten in de klas hun tekening zien.





dinsdag 18 maart 2014

Konijnen


groep 1-2

Konijnen zijn ook huisdieren.
We houden konijnen in een hok buiten 
of in een kooi binnen.
Van de 2 kleuterklassen heeft maar 1 kind een konijntje.



Konijntjes zijn lief en zacht.
 Je kan ze aaien en er mee knuffelen.
Als ze vrij rondlopen moet je opletten 
dat ze nergens aan gaan knagen.



We gaan de huisdieren combineren 
met bekende kinderboek-illustraties.
De rest van het verhaaltje gaat daarom over Nijntje:
het konijntje van Dik Bruna

Afbeeldingsresultaat voor dik bruna

Nijntje speelt buiten en vindt een vogeltje.



Het vogeltje heeft het koud en heeft honger (in januari!)
 Nijntje timmert een huisje voor het vogeltje
en geeft hem te eten.



Op het blaadje staat een leeg vogelhuisje en Nijntje.
We gaan streepjes zetten in het dak van het vogelhuisje.
Streepjes/neerhalen zijn de belangrijkste letteronderdelen.



Er mag een vogeltje in het huisje getekend worden.
Nijntje kan worden ingekleurd.
En daarna mogen de kinderen zelf weten hoe ze de tekening afmaken.



Ondanks dat het een winter van niks is 
worden er sneeuwpoppen getekend.
 Extra vogels in de lucht:



met sneeuw:



Extra bomen:



Bloemen:



Hartjes en een huis:



Er is goed gewerkt en er zijn leuke tekeningen gemaakt.




zaterdag 15 maart 2014

Katten


groep 1-2

We gaan beginnen met het thema: Dieren.
Het thema dieren is in de tekenlessen 


Met dit thema kan je dus heel veel kanten op.


Ik hou het deze keer bij huisdieren 
omdat ik daar nog geen lesjes over heb.


Bijna alle kinderen hebben huisdieren.
Ze vinden het erg leuk om er over te vertellen.


Vandaag is de kat aan de beurt.

Katten zijn lieve en grappige dieren.
Je kan leuk met ze spelen en ze aaien.


Katten jagen graag:
 ze kunnen veel beter in het donker zien dan wij
en ze hebben kussentjes onder hun pootjes 
waardoor ze goed kunnen sluipen.


Ik wil de huisdieren combineren 
met bekende kinderboek-illustraties.
De rest van het verhaaltje gaat daarom over Dikkie Dik.

Afbeeldingsresultaat voor jet boeke

De rode kater van Jet Boeke beleeft allerlei avonturen.
Dikkie Dik haalt kattenkwaad uit.
Hij is niet stoer en doet soms domme dingen.


Dikkie dik speelt met een bolletje wol.
Hij haalt het bolletje helemaal uit elkaar.
 Dikkie Dik wil uiteindelijk de wol weer oprollen.
Zou dat lukken?


Op het blaadje staat Dikkie Dik.
De opdracht is:
 Rol het bolletje wol op.
We gaan een spiraal tekenen.


Daarna kan Dikkie Dik ingekleurd worden
en er mag wat bijgetekend worden.






Hier en daar verschenen bakjes met eten.
Er was niet veel inspiratie voor andere dingen.





woensdag 12 maart 2014

De clown

groep 3

Clowns zijn in een circus de gangmakers.
Er is vaak een domme clown en een slimme clown.
Alles gaat altijd fout bij de domme clown
en op het laatst worden de rollen omgedraaid.


De helft van de kinderen is wel eens naar een circus geweest.
Het kerstcircus in Ahoy is hier favoriet.


We gaan vandaag het gezicht een clown maken.
Het is een beetje knutselen en tekenen door elkaar.
De kinderen vinden dat altijd erg spannend.


Het idee komt bij Tekenen en zo vandaan.
We doen de opdracht een beetje eenvoudiger. 


De kinderen krijgen een half wit vel
daar knippen ze de hoekjes af.
Dat is nog lastig voor ze.


Op het witte blaadje tekenen we een clowns gezicht. 


Het witte blaadje plakken we op een gekleurd vel
en daarna maken we haar, een clownshoedje en een strik.
De kinderen maken de tekening af zoals ze willen.








zondag 9 maart 2014

Ballonnen clown


groep 3

 Deze opdracht is al een beetje voorbereid met oud een nieuw.


Vorig jaar bij leeskern 8 hebben we een poging gedaan 
om sierletters te maken van de naam.
Daar kwamen de kinderen niet (goed) uit.
Het frustreerde iedereen en de resultaten vielen tegen.


Vandaag gaan we het nog een keer proberen.
Het lukte deze keer beter dan vorig jaar.


In het inleidende verhaaltje maakt een clown dieren van ballonnen 
om het publiek voor de circusvoorstelling te vermaken.


Op het blaadje staat de clown al getekend en hij mag worden ingekleurd.
Daarna gaan de kinderen de letters van hun naam opblazen.
Als je een lange naam hebt moet je wel een beetje opletten:


Een paar kinderen kwamen er niet zelf uit 
maar bij de rest lukte de opdracht heel aardig.
Hieronder werd zelfs het woord Clown opgeblazen:



Met versierde letters:



Met publiek op de tribune:


De achtergrond helemaal ingekleurd:


Met een koorddanser op de achtergrond:





En hartjes ballonnen:


Aan 2 tekeningen tegelijk bezig: