Totaal aantal pageviews

woensdag 25 juli 2012

Hier zijn geen woorden voor...


Tekenen is een non-verbale manier om je te uiten.
Tekenen is voor iedereen...
maar zeker voor kinderen een goede uitlaatklep.

Hoe werkt het?

In het boek van Paulien Cornelissen: 
-EN DAN NOG IETS - 
las ik het volgende stukje: 'Geen woorden voor.'
En met dat stukje vallen een paar andere puzzelstukjes op z,n plaats.


Paulien Cornelissen is Theatermaker en columniste voor het NRC.
Ze schrijft over hoe mensen met elkaar praten.
Ze analyseert dat op een humoristische en scherpzinnige manier.

Ze schrijft over een sporter 
die tegen alle verwachtingen in, een hele grote prestatie geleverd heeft
en direct na zijn overwinning geïnterviewd wordt.
Grote kans dat hij iets zegt in de trant van: "Hier zijn geen woorden voor".
In de 5 minuten daarna doet hij zijn best toch woorden te vinden voor wat hij voelt.

Met rampen is het hetzelfde: ook dan zijn we vaak sprakeloos.
Ook dan zijn er geen woorden voor.

Voor het middengebied van de menselijke ervaring 
kunnen we blijkbaar wél woorden vinden. 
Wordt het té erg of té leuk dan houden woorden ineens op.

Neurologisch klopt dat ook wel.
De emoties zitten in het limbische systeem,
het oudste deel van de hersenen.
Bij heftige emoties wordt het limbische systeem actief.
We gaan in de vlucht, vecht of vries-stand.
Alles is gericht op overleven.


De Cortex is de hersenschors.
Het is het gebied in de hersenen, 
waar informatie van de zintuigen wordt ontvangen,
geanalyseerd en geïnterpreteerd.
 Vervolgens wordt daar de geïnterpreteerde informatie 
weer omgezet in gedachten, spreken en handelen.
De cortex bevat oa. het taalgebied in de hersenen.

Waarom heb je moeite met praten
als je iets meemaakt dat erg vervelend of juist heel erg leuk is?
Bij heftige gebeurtenissen wordt het limbische systeem actief 
en is de cortex even uitgeschakeld.
Op het moment dat je, je emoties in woorden wil vatten
worden /lijken ze minder heftig: controleerbaar.
Je trekt de emoties, door ze te benoemen de cortex in
uit het limbische systeem.

Als je nog jong bent en je hebt nog niet zo,n uitgebreide woordenschat
en je hersenen zijn nog volop in ontwikkeling
dan kan tekenen na een heftige situatie een goede uitlaatklep zijn.

 
 
Een verhaal om dit te illustreren kwam ik tegen op een reeds verwijderde blog.
De moeder van het gezin is plotseling met veel pijn 
met de ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd
 en heeft een buikoperatie gehad.

Ze verteld er het volgende over:

"Als juf heb ik heel veel kinderen laten tekenen, 
over wat ze bezig hield en wat ze dwars zat. 
Ik ben er erg voor om dit te gebruiken als verwerking voor kinderen 
die iets ergs of iets leuks hebben meegemaakt.

Op de lerarenopleiding vertelde een docent dat:

Elk kind ongeacht wat dat kind met tekenen heeft
  gaat tekenen als het heel hoog zit.

Ik was nogal sceptisch want ik ben zelf niet zo'n tekenares 
en ging er van uit dat het je moest liggen.

Vandaag deed ik wat administratie
en vond ik tussen de papieren van de afgelopen dagen 
bovenstaande tekening van mijn zoon.
Mijn zoon die je de oren van het hoofd kan tetteren
en amper geduld heeft om te tekenen.
De tekening benam mij even de adem:
Het is het moment dat ik op de brancard lig
en naar het ziekenhuis ga.
Het moment blijkbaar wat in zijn hoofd staat gegrift
en eruit moest, op papier."

Let ook op de rood in gekleurde buik...

***
 


zondag 22 juli 2012

Tijd


groep 1-2

Deze opdracht staat in het teken van tijd.
Tijd gecombineerd met het thema Markt.


De marktkooplui staan vroeg op om naar de veiling te gaan.
Ieder uur van de dag is gevuld.


Er zijn nog niet veel kinderen met een horloge.
Een enkeling zegt te kunnen klokkijken.


We gaan vandaag een horloge maken.
Het horloge staat al op het blaadje.


Ik had zitten dubben over de grote van het horloge.
Moest het een groot horloge zijn
 of een horloge wat ze kunnen uitknippen en dragen?
Ik koos voor het laatste.
Dat maakte de opdracht wel wat moeilijker.


De opdracht is:
Teken het rondje in het horloge 10x links om.


Kleur de cijfers netjes in.


en versier het bandje


Teken de grote en kleine wijzer in het horloge.


Als er tijd over was konden ze nog iets op het blaadje tekenen.
Het horloge kan ook worden uitgeknipt, dat hebben wij niet gedaan.


Het is een precies werkje geworden omdat het horloge klein is.
De resultaten waren beter dan ik verwacht had.




donderdag 19 juli 2012

Geld


Groep  1-2 

Op de markt draait het om kopen en verkopen.
Het draait allemaal om geld.

In de klas draaien alle werkjes deze week ook om geld.
De tekenles dus ook:


De kleuters hebben nog niet veel benul van geld.
Ze hebben het over centjes.
Iets minder dan de helft van de kinderen zegt zakgeld te krijgen.
Een enkel kind heeft wel eens iets gekocht van zijn eigen geld.


Vandaag gaan we zelf een bankbiljet maken.
Op school tv. vond ik een voorbeeld.
Dat voorbeeld is aangepast.


De kinderen gaan de cirkel 10x overtrekken.
Ze kunnen daarna in de cirkel tekenen wat ze willen.
Ik vertel er bij dat er op de biljetten
allerlei plaatjes staan en stonden.


Een gezicht, bv


Een bloem: de zonnebloem op de guldenbiljetten.


Een brug, op de eurobiljetten.


In de rest van de vakjes kunnen kleine kriebel dingetjes worden getekend.
Zo kan het geld niet vervalst worden.



Op het biljet is ook ruimte om aan te geven wat de waarde is.

€ 1000!!

Als de biljetten klaar zijn mogen ze uitgeknipt worden.
Knippen blijkt elke keer weer heel erg interessant.



maandag 16 juli 2012

Aanbiedingen


groep 1-2

Vroeger was je gulden een daalder waard op de markt.
Nog steeds kan je goedkoop uit zijn 
als je de aanbiedingen maar in de gaten houd.


Vandaag gaan we reclame maken!
Op het papier staat met grote letters:
 Aktie
2 halen 1betalen.


De opdracht is:
Versier de grote letters van Aktie 
met streepjes en rondjes ed. 

 

De kleine letters mogen worden ingekleurd:


Stel je voor dat je een eigen marktkraam hebt.
Wat verkoop je?
Snoepjes, groente en fruit, kleding, ijs, patat of vis?
Teken in het lege vlak wat je wil verkopen.


Verkoop je 'van-alles-wat' dan teken je dat:


Verkoop je bloemen dan teken je een paar mooie bloemen:


Verkoop je patat dan teken je dat:






donderdag 12 juli 2012

De markt


Groep 1-2 

We werken 3 weken met het thema: Markt.
Het thema markt spreekt de kinderen aan.
Ze gaan blijkbaar regelmatig met mama naar de markt.


Op de markt zijn veel verschillende dingen te koop.
De kinderen kunnen van alles opnoemen.


In mijn verhaal gaat mama naar de markt, 
ze koopt het één en ander.
Ze let op de aanbiedingen.
Op de markt kan je natuurlijk allerlei koopjes scoren...


We gaan vandaag een eigen markt kraam inrichten op papier.
Op het papier staat al een stalletje.
De kinderen tekenen eerst de strepen in het afdakje.
Er waren extra gele en rode potloden voor het afdakje.

De streepjes zijn een oefening voor de op en neer halen van de letter.
De op en neer halen zijn de belangrijkste letteronderdelen.


Er hoort natuurlijk een marktkoopman/vrouw in de kraam...
Daarna is de opdracht vrij.


Wat wordt er verkocht in de kraam?
De inhoud van de kraam is een arceer opdracht.
Arceren geeft inzicht in de afstand tussen de letters.


 Eieren en bloemen zoals hierboven?


of vis?...


Fruit, bloemen en hartjes?...


Of van alles wat?...


maandag 2 juli 2012

Oorkonde voor de liefste juf

groep 1-2

Het is de laatste tekenles van dit schooljaar.


Omdat groep 2 natuurlijk doorschuift naar groep 3 
en omdat er bij de leerkrachten ook het eea gaat veranderen
 maken we een afscheidsboekje.

 
De opdracht is een variatie op de vorige oorkonde voor de juf.

 
De letters mogen weer worden ingekleurd:


Dit keer staan er hartjes onder de letters.
De hartjes mogen worden versierd:


Er de kinderen tekenen zichzelf mét de juf:


Er zijn extra rode en roze potloden.


Er werden oa. kadootjes getekend voor de juf:

 

De tekeningen waren geslaagd.


Er is na de tekenles snel een boekje van de tekeningen gemaakt.
Het boekje is dezelfde dag nog gegeven.