met een nieuwe leerkracht en een nieuwe groep.
Wil je een klas waarin de sfeer veilig en goed is
houd dan het volgende in de gaten.
De eerste 6 weken van het nieuwe schooljaar
zijn belangrijk voor de groepsvorming.
Als je als leerkracht weet hoe groepsvorming werkt
en hoe je het kan beïnvloeden
dan kan je in die paar weken
een hechte groep smeden van je nieuwe klas.
Als je de groepsvorming goed begeleid
dan heb je daar het hele jaar plezier van.
Een groep vormt zich in vijf fases.
De ene groep doorloopt deze fases sneller dan de andere.
Forming (oriënteren)
Leerlingen leren elkaar kennen.
De groep zoekt naar veiligheid en structuur.
Storming (presenteren)
De verhoudingen tussen de leerlingen worden duidelijk.
Wie is er leider en wie is er volger?
Norming (normeren)
De regels, waarden, normen van de groep worden bepaald.
Iedereen krijgt een eigen taak in de samenwerking.
Performing (presteren)
De groep wordt een team en is klaar voor samenwerking.
Er zijn ongeschreven regels waar iedereen zich aan houdt.
Reforming (evalueren)
Het einde van het jaar of een periode is in zicht.
Dit afscheid geeft weer een nieuwe groepsdynamiek.
bv de afsluiting in groep acht.
De rol van de leraar is belangrijk:
Geef meer complimenten dan negatieve kritiek.
Gebruik coöperatieve werkvormen.
Ken je leerlingen: naam, gezinssituatie, hobby’s, talenten en meer.
Laat de leerlingen jou kennen.
Doe iedere dag een groepsvormende activiteit.
Maak samen groepsregels: hoe willen we in de groep met elkaar omgaan?
Geef complimenten klassikaal en bestraf één op één.
Zorg dat je persoonlijk contact maakt met alle ouders van je klas.
Neem de tijd om schoolregels en klassenregels uit te leggen.
Wat wordt ermee bedoeld en wat willen we ermee bereiken?
Zorg voor een goede overdracht voor de eerste dag van het nieuwe schooljaar.
Inspiratie voor groepsvormende activiteiten
Geef meer complimenten dan negatieve kritiek.
Gebruik coöperatieve werkvormen.
Ken je leerlingen: naam, gezinssituatie, hobby’s, talenten en meer.
Laat de leerlingen jou kennen.
Doe iedere dag een groepsvormende activiteit.
Maak samen groepsregels: hoe willen we in de groep met elkaar omgaan?
Geef complimenten klassikaal en bestraf één op één.
Zorg dat je persoonlijk contact maakt met alle ouders van je klas.
Neem de tijd om schoolregels en klassenregels uit te leggen.
Wat wordt ermee bedoeld en wat willen we ermee bereiken?
Zorg voor een goede overdracht voor de eerste dag van het nieuwe schooljaar.
Inspiratie voor groepsvormende activiteiten
De spelensite en Klascement.
35 energizers of vijf minutenspelletjes voor tussendoor.
Er is een boek over geschreven.
Op internet kwam ik dit spel tegen.
Iedere morgen ligt er bij één kind een rode dobbelsteen in de la.
Dit kind is de hele dag de kanjer.
Hij/zij geeft complimenten, is behulpzaam, zorgzaam
én geeft het goede voorbeeld.
én geeft het goede voorbeeld.
De bedoeling is om elkaar op het verkeerde been te zetten
door zelf ook een kanjer te zijn.
Aan het eind van de dag raden de kinderen
wie ze denken dat het is en mag de echte kanjer opstaan.
Het is een leuke manier om sociale vaardigheden te oefenen.