Totaal aantal pageviews

vrijdag 14 februari 2020

Valentijnsdag


Afbeeldingsresultaat voor valentijnshart zentangle
groep 3

Op internet vond ik dit idee voor Valentijnsdag.
In het midden komt een klein hartje.
Daarna wordt het hart elke keer een randje groter gemaakt.
De ruimte tussen de randen wordt opgevuld met arceringen.
Het geheel ziet er erg zentangelachtig uit.


Op het blaadje staat een hart.
Dat hart gaan we inkleuren.
Daarna gaan we net als in het voorbeeld
 het hart groter en groter maken.
We werken met kleur en dat maakt het geheel al snel anders.


Ik was benieuwd  of de kinderen de opdracht zouden kunnen maken.
Ik heb een stukje voorgedaan op het digibord.


De kinderen gingen aan de slag
en het ging best goed.






Het hart een randje groter maken viel hier en daar niet mee.


En een paar kinderen gingen compleet hun eigen gang:




En dit is eigenlijk ook een heel mooi hart.







maandag 10 februari 2020

Keith Haring


Afbeeldingsresultaat voor keith haring hart
groep 1-2

Het thema is kunst.
Het is ook bijna Valentijnsdag.
Hoe gaan we dat combineren?

Gerelateerde afbeelding

Keith Haring is een Amerikaanse kunstenaar.
Hij is 32 jaar geworden.
Hij viel al jong op door zijn tekentalent.


Zijn vader was striptekenaar 
en dat heeft zijn werk behoorlijk beïnvloed.
Toen Keith in New York studeerde
 zag hij in de metro overal graffiti.
Ook dat zien we terug in zijn werk.


Ik vertel wat over de kunstenaar.
Op het digibord laat ik zijn werk zien.
Hij tekent eenvoudige figuren
zonder gezichten en met een duidelijke omlijning.
Er zit geen diepte, in wel beweging.
Keith tekent streepjes bij de figuren.
 waardoor ze lijken te lopen of te springen.
De figuren hebben één kleur.


Voor Valentijnsdag gaan we een hart a la Keith Haring maken.
Het hart staat al op het blaadje.
De kinderen tekenen armen en benen met potlood 
en ik trek ze over met zwarte viltstift.

(Ik heb een watervaste zwarte viltstift en die hou ik bij me).
Teken er ook streepjes bij zodat de harten lijken te bewegen.


De harten mogen worden ingekleurd.


De bewegende armen en benen geven een grappig effect.






Later die week schilderen de kinderen een kandinsky achtig hart...



met armen en benen...



woensdag 5 februari 2020

Frozen 2 Anna en Kristoff


groep 1,2

Kristof is verliefd op Anna en wil met haar trouwen.
Tijdens de reis verzamelt hij moed om een aanzoek te doen
en na een paar pogingen vraagt hij haar tenslotte toch ten huwelijk.


We zitten vlak voor Valentijnsdag
en dat combineren we met Frozen.
Veel kinderen willen graag hartjes tekenen 
maar komen daar niet goed uit.
 Valentijnsdag is een mooie gelegenheid om te oefenen.


Kristoff en Anna staan bijna beeldvullend op het blaadje.
We gaan ze inkleuren.


Er staan 6 hartjes boven aan het blaadje.
We gaan de hartjes overtrekken.
We beginnen in het midden bovenaan 
en trekken een lijn naar beneden,
Dan beginnen we weer in het midden bovenaan 
en trekken de lijn aan de andere kant.


Hier is veel werk van de hartjes gemaakt. 
De jurk van Anna kan worden versierd:


En er mogen meer hartjes worden getekend:



Olaf hoort er ook bij








vrijdag 31 januari 2020

Frozen 2 Het waterpaard


Afbeeldingsresultaat voor elsa frozen 2
groep 1,2

Het waterpaard is episch en werkelijk prachtig vorm gegeven.
Het is een 'must' om daar iets mee te doen.
Het waterpaard verbeeld het element water 
en ja... de opdracht ligt dan voor de hand.


                        Het waterpaard is gebaseerd op de scandinavische volksverhalen                   De Nøkk (of Neck) is daarin een gevaarlijke, gedaanteverwisselende watergeest.

Het waterpaard staat met twee rijen golfjes op het blaadje.
We gaan de golfjes overtrekken. 
Het is een opdracht voor het golfje van de letter R en het cijfer 2.


Het paard mag worden ingekleurd
en dat hebben veel kinderen keurig gedaan.


Elza hoort er natuurlijk bij 
maar zij verscheen maar op een enkel blaadje:


Met Elza en Olaf:


Met de regenboog:








zondag 26 januari 2020

Frozen 2 Elza


groep 1,2

De Disney fans hebben lang moeten wachten op Frozen 2.
Het wachten is beloont want de film is zeker geslaagd
al is niet iedereen tevreden over de verhaallijn.



Frozen is op school natuurlijk helemaal geweldig.
De meeste kinderen hebben de film gezien.
Het is een leuk winterthema
 zeker als er buiten geen sneeuw en ijs ligt.


In de film zitten voldoende grappige momenten
en ik ben benieuwd of de kinderen ook iets van het verhaal mee krijgen
want dat is best ingewikkeld:
Elza moet een oude vloek oplossen om Arendell te beschermen.
Ze hoort een mysterieuze stem en gaat op weg.
Ze komt de 4 elementen tegen:
de wind, het waterpaard, 
de vuurdraak en de rotsreuzen.



Ik wil de elementen uitlichten in de tekenopdrachten 
en dat is gedeeltelijk gelukt.



Omdat het winter is tekenen we met de koele kleuren.
Rood, oranje en bruin zijn vervangen door extra blauw, roze en paars.


Elza en het schattige vuurdraakje 
staan in de eerste opdracht centraal.
De opdracht lijkt erg op de opdracht uit Frozen1.
We gaan de jurk van Elza weer afmaken.


Als Elza een mooie jurk heeft 
mogen de elementen worden ingekleurd
en de sneeuwvlokken overgetrokken worden:


Olaf hoort er natuurlijk bij
en er mogen meer sneeuwvlokken getekend worden:





want elke sneeuwvlokje is anders.