Totaal aantal pageviews

zaterdag 20 juli 2019

3 Rozen


Afbeeldingsresultaat voor 3 rozen
groep 1-2

Het laatste woordje van het thema is ROOS.
Omdat het ook de laatste les is van dit schooljaar 
maken we een oorkonde voor de juf.
We maken van alle tekeningen een afscheidsboekje.


 Een roos is de koningin onder de bloemen,
lees ik ergens op internet.

 

Je geeft niet zomaar een roos aan iemand.
Je geeft een roos aan iemand waar je van houd.

 


Aan wie wil jij een roos geven?
De kinderen weten het wel:
Aan mama of aan iemand die ze erg lief vinden.

 

We gaan vandaag rozen geven aan de juf.

 

We kleuren de letters in en de rozen
en dan mag er een tekening bij worden gemaakt 
van jezelf met de juf.

 

 

Dit is de oogst van 5 kleuterklassen.
Een paar vrolijke tekeningen:




 




Een tekening van het gezin van de juf en vuurwerk:

 

Rozen zijn in allerlei kleuren te koop
en elke kleur heeft een betekenis.
Er zijn ook zwarte rozen:
De zwarte roos is een symbool voor
afscheid of het verlies van iets of iemand. 





maandag 15 juli 2019

IK ...


groep 1-2


De kleuters gaan zich voor bereiden voor groep 3.
De eerste woordjes uit leeskern 1: IK, MAAN, ROOS
zijn de laatste 3 weken van het schooljaar 
het thema waar mee gewerkt wordt.


De juf van groep 3 komt op visite bij de kleuters 
en de kinderen gaan op visite bij groep 3.
Ze spelen deze weken in de pauze op het plein van groep 3.


Het eerste woordje is IK.
Met groep 3 is deze opdracht al eens gedaan 
maar hoe tekenen kleuters zichzelf?

 

Sommige scholen laten de kinderen 
heel regelmatig een tekening van zichzelf maken.
Op de school waar ik deze les doe gebeurt dat niet.


 

De meeste kinderen hebben een grote spiegel thuis.
Ze doen ook kunstjes voor de spiegel
of trekken gekke gezichten.
Het verhaaltje is hetzelfde de opdracht ook.


Er waren heel veel leuke tekeningen.



Het woordje IK mag er bij geschreven worden:





De kinderen knutselden eerder een handspiegel met de juf.


In de tekeningen kwam het spiegeltje terug:




De jongste kleuters maakten mooie koppoters:





Dit lieve schattige meisje maakte de onderste tekening:

















woensdag 10 juli 2019

Gelukssteentje


groep 1-2-3

Het verhaal gaat over een kind die zich buiten verveeld
en uit verveling tegen een steentje trapt.


Elke keer als het steentje stil komt te liggen ligt het vlakbij een schat:
Een mooie veer, een schelp, een stukje glas, een slakkenhuis...
Kinderen kunnen zich nog verwonderen om zulke schatten.

 
Ik schreef al eerder over het gelukssteentje als afscheidskadootje.
Aan het einde van het jaar krijgen de kinderen een gelukssteentje van me.
Dat steentje moeten ze nog wel voor zichzelf maken.

 
Mijn bedoeling is dat ze oog krijgen voor de schatten
die ze in hun leven kunnen tegen komen.


De meeste kinderen vinden een gelukssteentje wel spannend.

 
We gaan het steentje met potlood versieren.
Potlood is beter zichtbaar dan viltstift.


In de eerste 1-2 groep kwamen de kleuters niet verder
dan de steen gewoon in één kleur inkleuren.

 
In de tweede kleutergroep heb ik daarom de gouden potloden gegeven.
Zo konden ze een 'gouden gelukssteen' maken.

 
Er waren maar twee stenen met meer versiering:



In groep 3 is deze opdracht ook gegeven.
Daar maakten de kinderen iets meer van de gelukssteentjes:


Om wat meer structuur te geven aan het tekenen op de stenen
heb ik het over gelukssymbolen:
Een hartje, een hoefijzer, een regenboog, een klavertje 4
een bloem, een beschermengeltje...
Dan wordt er in deze klas 3 toch ineens leuke stenen gemaakt:



een hart en een bloem:


Een lieveheersbeestje:


een soort beschermengeltje:


Thomas de trein:


Een minion:


Het werkje neemt niet veel tijd in beslag
en er mag een tweede steentje gemaakt worden.


Er worden steentjes gemaakt voor een broertje of zusje:



Hier vind je meer ideeën met stenen.