Totaal aantal pageviews

zaterdag 10 november 2018

Appels natekenen


Afbeeldingsresultaat voor an apple a day keeps the doctor away
groep 3

We doen de tweede opdracht van kern 3.
De zieke keizer kan beter worden als hij gezond eet.
Maar wat is gezond eten?
De kinderen weten het wel.


Vandaag gaan we iets gezonds tekenen.
We tekenen een appel


Er is voor ieder kind een appel.
We zetten de appel voor ons op tafel 
en gaan er eerst eens goed naar kijken.
Hoe ziet een appel eruit?
De vorm is afgeplat rond en er zit een steeltje in het midden.
De kleur is gedeeltelijk geel/groen en oranje rood.


We gaan de appel natekenen
en inkleuren en we gaan naar de schaduw kijken.
We gaan ook proberen om kleurovergangen te maken
door kleuren over elkaar heen te zetten.
Dat ging redelijk voor de eerste keer.


Als de kinderen snel klaar zijn met de appel
dan kan er altijd een tweede appel bijgetekend worden:


of een derde....



of een vierde....



en nog veel meer appels:


Er werden zelf hele fruitschalen getekend:



en de appelboom:


Ipv meer appels tekenen 
kan je ook de appel halveren of in vieren snijden

Afbeeldingsresultaat voor halve appel tekenen

of de appel opeten en elke stap na tekenen.






woensdag 7 november 2018

Snoep tekenen


groep 3

Groep 3 is aan leeskern 3 begonnen.
De leeskern gaat over de keizer die ziek is.
De keizer voelt ieder pijntje
en is een beetje een zeurpiet. 
Ik kan niet zoveel met het verhaal maar
het thema leent zich wel voor gezond en ongezond eten.


Tekenen kan op een heleboel manieren.
Vorig jaar hebben we voor het eerst
met groep 3 iets nagetekend
en dat ging eigenlijk heel leuk. 
Kijk hier en hier.


Vandaag gaan we Engelse drop natekenen.
Engels drop bestaat uit basis vormen:
namelijk ronde, vierkante en cilindervormige snoepjes.



We gaan dus iets tekenen dat niet gezond is ;)
Voor ieder kind zijn er 5 verschillende snoepjes.
De kinderen leggen de snoepjes voor zich neer
en maken een compositie.


Ik doe op het digibord voor 
hoe je de dikte van de snoepjes kunt tekenen en de cilinder.
Daarna gaan de kinderen aan de slag.
Dat is spannend want het is de eerste keer dat er zo getekend wordt.





Niet alle kinderen komen er zo goed uit
maar dat geeft niet:





Natuurlijk mogen de snoepjes opgegeten worden.
Om te voorkomen dat de tekening wordt afgeraffeld
mogen de kinderen pas eten als ik de klas uit ga.
Snelle tekenaars kunnen nieuwe composities maken met de snoepjes: 


Toch is het knap dat de kinderen van de snoepjes af kunnen blijven
en lekker aan het werk gaan.
De resultaten zijn leuk:



Hier worden de snoepjes niet nagetekend maar omgetrokken:


Nog een paar mooie tekeningen:






maandag 5 november 2018

De sterren


Gerelateerde afbeelding
Groep 3

In de randstad is de sterrenhemel amper te zien.
Er is te veel licht van de industrie en lantarens ed.
In het buitenland of op het platte land is er meer kans 
om de melkweg te zien.


Kinderen vinden alles wat met de ruimte te maken heeft
 vaak erg interessant.
Omdat ze graag sterren tekenen en omdat dat lastig is 
gaan we een lesje sterren tekenen doen.
Het is een oude les die wel past binnen dit thema.


In 2017 had AH een actie in samenwerking met Andre Kuipers
en de kinderen hebben daar plaatjes van gespaard.
Ik begin met een verhaal over André Kuipers
en laat op het digibord zijn foto zien en de Melkweg.
Daarna gaan we de sterren overtrekken.


Een paar tekeningen:







Met een zespuntige sterren:





vrijdag 2 november 2018

Waar is de maan?

groep 3

Het 2de thema van Veilig leren lezen 
gaat over de maan die weg bleef.
Wat was de maan aan het doen in die vreemde nacht?


De maan wilde wel eens een nachtje vakantie.
Hij wilde weten hoe de dieren leefden op aarde.
Hij wilde de bloemen ruiken in het tuintje van mol.
Hij wilde pootje baden in de zee, 
Hij wilde op de hoogste berg de sneeuw aanraken.
Hij wilde met een kind spelen
en hij kwam terecht bij Michiel
Maar Michiel sliep...


De kinderen gaan 10 x links om de maan overtrekken.
Het is de oefening voor de letter O en het cijfer 0.
Daarna mogen ze een gedeelte uit het verhaal tekenen.
Er waren diverse ruimte tekeningen:




De halve maan gaat pootje baden in de zee:


De maan en bloemen:


De maan en de sneeuw:


De maan met een beroemde sneeuwpop: Olaf:

 

Wolken voor de maan
en de maan ontmoet de dieren:


Er waren diverse (eenhoorn) meisjes manen: