De onderstaande tekenopdracht zou kunnen helpen om te bepalen
of een kind biologisch gezien klaar is om te leren lezen.
Omdat ik van alles verzamelen rondom tekenen
heb ik de opdracht uitgeprobeerd.
Het lijkt een eenvoudige test om te bepalen
of een kind biologisch gezien
of een kind biologisch gezien
Je neemt twee doorzichtige flesjes of glazen
en vult die met gekleurde limonade.
Een van de flesjes houd je scheef onder een hoek van 45 graden.
Vervolgens vraag je het kind de limonade
in de lege flesjes op het papier te tekenen.
De opdracht is klassikaal gedaan.
Er is 1 flesje recht en schuin gehouden
om het vloeistof niveau te laten zien
terwijl de kinderen in de kring zaten (niet 1op1).
Misschien maakt dat nog verschil?
in de lege flesjes op het papier te tekenen.
De opdracht is klassikaal gedaan.
Er is 1 flesje recht en schuin gehouden
om het vloeistof niveau te laten zien
terwijl de kinderen in de kring zaten (niet 1op1).
Misschien maakt dat nog verschil?
Een kind dat nog niet toe is aan lezen
zal de streep in het schuine flesje
niet horizontaal maar schuin of verticaal tekenen.
Een kind dat wel toe is aan lezen
– rond 6,5 jaar –
Een vergelijkbaar testje kun je doen door een kind
drie bomen op een helling te laten tekenen.
Tekent het de bomen loodrecht naar boven,
dan is zijn brein klaar voor het lezen.
Tekent hij de bomen nog schuin op de helling
De praktijk is wat weerbarstiger dan de theorie...
want er gebeurde van alles.
Kinderen maakten elkaars tekening na
en tekenden allebei de limonade de verkeerde kant op:
want er gebeurde van alles.
Kinderen maakten elkaars tekening na
en tekenden allebei de limonade de verkeerde kant op:
Ze tekenen wel goede bomen
maar geen goede limonade:
Dit kind uit groep 2 blijft nog een jaartje kleuteren
omdat zijn gewone werk te zwak is
maar deze opdracht is goed gemaakt:
De opdracht geeft ook een mogelijkheid
om naar de bomen te kijken:
Hoe stevig staat een kind?
Kijk naar de dikte van de stammen
en of ze goed in de grond staan.
Hoe ziet de bladerkroon eruit ed.
De les is ook in groep 1 gegeven,
net op school:
Het tekenen van de bomen kan nog een probleem zijn.
De kinderen weten soms niet goed
hoe ze een boom kunnen tekenen.
Voor deze opdracht zijn 2 stokjes
met daarop een wolkje in principe genoeg.
Als de opdracht is gemaakt
mag er nog wat bij getekend worden:
Over deze leerling zijn geen twijfels: