Totaal aantal pageviews

zaterdag 24 september 2016

Vis


Afbeeldingsresultaat voor piranha
groep 3

Het woordje vis wordt geleerd en de letter R. 
Dat komt mooi uit want we gaan een tekening maken 
met een vis en met het golfje.



Op internet vond ik ergens dit idee.
Het is een spannende tekening
en weer eens wat anders.



Op het blaadje staat een gevaarlijke vis.
We gaan de golfjes overtrekken.
Het is een oefening voor de letter r en het getal 2 en 7.
Er is al veel over het golfje geschreven.
We doen deze oefening regelmatig.


We gaan de streepjes in de vinnen maken.
We trekken de streepjes van boven naar beneden.
De tekening mag gedraaid worden.
We blijven tussen de lijnen.
Neerhalen zijn de belangrijkste letter onderdelen.



Daarna kan de vis worden ingekleurd.
Hoe... dat mogen de kinderen zelf weten.
Ik doe wat schubben voor 
en dat idee wordt hier en daar overgenomen:


Op het blaadje staan 2 lijnen. 
We maken een vouw op die lijnen.
De vouwen maken dat de vis zijn bek open en dicht kan doen.










woensdag 21 september 2016

Aap


Afbeeldingsresultaat voor apen handen en voeten
groep 3

Het oude leesplankje begon lang geleden met 
Aap noot mies
Nu is het woordje aap 
weer één van de eerste woorden
die worden geleerd.


We vinden het vaak leuk 
om bij de apen te kijken in de dierentuin.
Apen houden ons een spiegel voor.
De mens en de aap lijken aan elkaar verwant.


Apen verschillen wel van mensen.
De voeten van de aap hebben net als de handen een soort duim. 
Met deze klim handen en voeten en met zijn staart kan
 de aap beter in de bomen leven.

Afbeeldingsresultaat voor apen handen en voeten

Een aap heeft meer vacht en zijn armen zijn langer 
waardoor hij makkelijker op handen en voeten kan lopen.
Hij is ongeveer zo slim als een 2 jarig kind.


Het verhaal gaat over een babyaapje dat alles nog moet leren.
Samen met zijn moeder verkent hij zijn wereld.


We gaan vandaag een tekening maken van een aap.
De aap mag worden ingekleurd met kleine rondjes.
Dat is een kleur oefening die de nodige potlood beheersing vraagt.


Daarna gaan we de staart nalopen.
De staart is een spiraal
De oefening komt uit het mandala tekenen.
We tekenen de spiraal naar binnen toe en naar buiten.
We nemen elke keer een andere kleur.


De tekening kan worden afgemaakt 
met bomen en bananen,
met veel zijtakken:



Hier zijn met kleine rondjes stippen gekleurd.
Er is een andere aap in de boom getekend:









zondag 18 september 2016

Kip Florrie


Groep 3

Groep 3 gaat het woordje kip leren.
Ik heb een les over Kip Florrie klaar liggen
en die ga ik vandaag gebruiken.


Kip Florrie is een bijzondere kip.
Ze is mooi glanzend groen.
Ze vindt zichzelf meer dan de andere kippen.
Dat brengt het gesprek op pesten
want kip florrie is erg onaardig tegen de andere kippen.


De haan weet de vervelende sfeer in het kippenhok
om te buigen door een wedstrijd te houden.
Een wedstrijd waarbij het gaat om het mooiste ei
en waarbij kip Florrie door krijgt 
dat (van binnen) iedereen gelijk is.


We gaan de veertjes in de nek van Florrie overtrekken
 en we gaan meer veertjes tekenen.
We tekenen de U.
We doen deze oefening niet zo vaak.


Sommige kinderen hebben er moeite mee
en komen er niet goed uit
maar dat mag de pret niet drukken:



Kip Florrie mag mooi ingekleurd worden.
Hier zijn diverse kleuren gemengd.
Dat zie ik niet veel in groep 3:





Er mag een kippenhok getekend worden en eieren:




We gaan vandaag ook oefenen 
met het kleuren van de poten of de snavel met kleine rondjes.
Hier is de hele kip zo ingekleurd.






woensdag 14 september 2016

Ik


groep 3

Dit jaar wordt er gewerkt 
met een andere methode van Veilig leren lezen.
Er wordt gewerkt met de Kim versie.
We beginnen met het woordje ik  
De is natuurlijk de makkelijkste letter
maar de schrijfletter k  is best heel lastig.


We gaan een tekening maken van onzelf 
in de spiegel.
Het is een opdracht die vaker voorkomt
en leuke tekeningen oplevert.
Aan het begin van een schooljaar
 is het maken van een zelfportret 
een manier om het kind beter te leren kennen.


We gebruiken de spiegel van Sneeuwwitje
voor de opdracht.
We trekken de spiegel 10x linksom.
Het is een oefening voor de letter O en het cijfer 0.




 Deze kunstenaar tekent zichzelf met gebroken arm en mitella:








zaterdag 16 juli 2016

Filosoferen met kinderen, kan dat?





Kan je filosoferen met kinderen?
Volgens de filosofie juf wel.
Kinderen redeneren, volgens haar,
 ontroerend, origineel, slim en creatief.
Filosoferen is goed 
voor hun sociale, emotionele, morele en taal ontwikkeling.
Ze leren kritisch en creatief nadenken.

De leukste reden om te gaan filosoferen
 is dat je kinderen op een andere manier leert kennen.
Je leert niet zozeer wat ze denken maar hoe ze denken.
Kleuters blijken zelfs de beste filosofen te zijn.

Filosoferen met kinderen kan je combineren met tekenen.
nav de tekeningen kan je praten met de kinderen.
In bovenstaand fimpje zie je allemaal kindertekeningen.
De opdracht was: teken iets dat ontelbaar is.

Water kan je niet tellen want de druppels kleven aan elkaar.
De tijdsfactor is belangrijk 
Je kan niet alle huizen op de wereld 
of alle sterren aan de hemel tellen in je leven.

Wolken kan je niet tellen omdat ze voortduren in beweging zijn.
Zo blijf je oneindig vaak opnieuw beginnen met tellen.
Wat is oneindig? 
Is dat hetzelfde als ontelbaar?

Het volgende onderwerp om over te filosoferen is er al.