Totaal aantal pageviews

vrijdag 10 juni 2016

Circus


groep 1-2

In de 12 jaar dat ik tekenles geef 
is dit onderwerp nog nooit aan bod geweest.
Nu is het dan eindelijk zo ver.
Het is een vrolijk onderwerp 
dat wordt afgesloten met workshops 
en een gezamenlijk optreden van Circus Rotjeknor. 
De school viert een lustrum vandaar...


Voor het circus in een stad komt
worden er overal posters opgehangen.


Als het circus er eenmaal is dan wordt er hard gewerkt.
De circustent wordt opgezet
en de caravans komen rond de grote tent.
Het is een heel dorp dat even neerstrijkt in de stad.


Circus mensen reizen het hele land door.
of soms zelfs de hele wereld over.
De kinderen leren gaandeweg het vak
en helpen mee waar ze kunnen.


We gaan vandaag een poster maken voor het circus.
Op het blaadje staat de grote tent en het woord circus.
De tent mag worden ingekleurd en afgemaakt.
We gaan streepjes trekken in de onderkant van de tent.



Streepjes tekenen we van boven naar beneden.
De neerhalen zijn de belangrijkste letter onderdelen.
Het is ook een oefening om precies te werken.
We beginnen bij de bovenlijn en stoppen bij de onderlijn.
De onderstaande tekening is niet de bedoeling:


Daarna mag er in de open ruimte 
een circus tekening gemaakt worden.
Een clown:






Ballonnen: 




De artiesten aan de trapeze:


Acrobatiek op het evenwicht koort: 


 Een leeuw?




De piste, de spotlights en de tribune: 


En een moderne act met een vliegend tapijt?






maandag 6 juni 2016

Krokodillentanden


groep 1-2

Een krokodil is een vleeseter,
hij lust inderdaad wel een kindje als hij de kans krijgt.


Bananen en een chocoladetaart zijn niets voor een echte krokodil.


Krokodillen hebben hele sterke kaken.
 Ze kunnen hun kaken met een enorme kracht dicht slaan 
om zo hun prooi te grijpen en te doden. 
Ze hebben ook hele scherpe tanden.


De combinatie van kracht in de kaken 
en de scherpe tanden is dodelijk. 
Krokodillen kunnen niet kauwen. 
Ze moeten hun eten dus in één stuk doorslikken.


Krokodillen eten ook stenen.
Die stenen blijven in hun maag
Ze worden niet uitgepoept.
De stenen vermalen de grote stukken vlees. 


Als de krokodil gegeten heeft 
komt een vogeltje zijn tanden schoon eten.
Dat vogeltje noemen we: de krokodillenwachter.


We gaan vandaag scherpe tanden tekenen.
Kinderen kunnen met ongeveer 6 jaar de driehoek tekenen.  
De opdracht verteld ons iets over hun ontwikkeling.




De krokodil is ingekleurd met (kleine) rondjes:


Met een vogeltje op de kop van de krokodil:


Met extra vogels in de lucht:


Met een kindje gevaarlijk dicht bij de bek van de krokodil:








donderdag 2 juni 2016

Krokodil in het water



groep 1-2 

We gaan verder met ik zou wel een kindje lusten.


Een krokodil eet natuurlijk geen bananen.
Ze liggen met hun ogen, oren en neus net boven water.
Ze wachten tot er een prooi in hun buurt komt.
Hun lijf ligt onder water en hun poten rusten op de bodem.
Ze zijn bijna onzichtbaar.


Een krokodil eet vlees, hij lust alles.
Een kleine krokodil eet kleine prooien.
Een grote krokodil eet grote prooien.
Ze observeren hun prooi soms dagenlang
voor ze toeslaan.


We gaan een tekening maken van een krokodil in het water.
We gaan het golfje maken.
Het is een oefening voor de letter R en het cijfer 2.


Op het blaadje zien we de krokodil in het water liggen.
We zien alleen zijn ogen en zijn neus.
We gaan de golfjes overtrekken
en de krokodil mag ingekleurd worden met kleine rondjes.


Daarna kan de tekening worden afgemaakt met visjes,



kwallen:


en kindjes in het water:



met feest-slingers en balonnen:




zondag 29 mei 2016

Ik zou wel een kindje lusten



groep 1-2

We gaan werken over een kleine krokodil.
Hij krijgt van zijn ouders alleen bananen.
Op een dag wil hij wel eens iets anders.
Hij zou wel een kindje lusten.
Hoe dat afloopt kunnen we zien en lezen in het boek.



Het is een bekend en populair kinderboek.
Op internet is niet veel te vinden over de schrijfster en de illustrator.


De recensies zijn lovend:
Kinderen vinden het vaak een grappig verhaal 
Het boek heeft eenvoudige kleurige, heldere tekeningen.
Het verhaal kan helpen bij angsten.


Het thema van het boek kan ook zijn
Je inzetten om je doel te bereiken,



Het boek wordt op school
gebruikt bij het thema "Voeding".
Dat wordt wat mij betreft lastig.



Het lukte me niet een link naar voeding te maken
bij het schrijven van de inleidende verhaaltjes
en het verzinnen van de opdrachten.



Uiteindelijk ontstonden er gelukkig toch 3 verhaaltjes over krokodillen.
We beginnen met de eieren van de krokodil.
Krokodilleneieren zijn niet eens zo groot.
Ze zijn ongeveer 10 cm.
Een krokodil die net uit het ei gekropen is,
 is ongeveer 25 cm lang.
Moeder krokodil legt wel 90 eieren per keer.
Ze zit niet op het nest maar let wel goed op haar eieren.



We gaan vandaag 10x het ei links om natekenen.
Het is de oefening voor de letter O en het cijfer 0.
Daarna mag het krokodilletje ingekleurd worden.



Er hoort natuurlijk een krokodil in het ei:





Er mag van alles bijgetekend worden:
Er zijn verschillende tekeningen met kinderen
want het krokodilletje lust nog steeds een kindje:




Hier zijn veel extra eieren getekend en een nest:


Tot slot een hele complete tekening 
met een boom omdat als krokodillen heel stil in het water liggen 
ze op een boomstam lijken.
Met een gevaarlijke krokodil in het ei.


 De kinderen vinden het spannend om over krokodillen te praten.
Hier vind je prachtige foto's van krokodillen.