Totaal aantal pageviews

vrijdag 27 maart 2015

Wolkje


groep 1-2

Eén groep werkt met Kleuterplein.
Het thema is seizoenen.



De klas begint met een verhaal over een klein wolkje.
Het wolkje wil graag sneeuwen 
maar dat mag niet meer van zijn vader en moeder,
want de winter is in middels voorbij.


Het verhaaltje is het uitgangspunt voor de seizoenen.


Het verhaaltje gaat over een kind dat zich verveeld.
Je kan dan op je rug in het gras gaan liggen 
en naar de wolken kijken.

Misschien zie je verschillende figuren in de wolken?
een vliegende draak, een olifantje, 
een muisje of een lammetje in de wei?
Voor je het weet is de middag voorbij,


Ondertussen verveelt het kleine wolkje zich ook hoog in de lucht.
Hij mag niet sneeuwen van zijn vader en moeder...
Uit balorigheid veranderd hij zichzelf
 in een draak, een paard, een muisje, in een lammetje 
en nog veel meer.
Voor hij het weet is de middag voorbij.


We tekenen op wit papier en er is voor iedereen een blauw potlood.
Op het papier ligt een jongetje languit in het gras.
Boven zijn hoofd staat een cirkel om de tekening te beperken.


We tekenen allemaal kleine rondjes en gaan 'wandelen' over het papier.
Het is een oefening uit het mandala tekenen.
Je begint ergens en je gaat een vorm opbouwen vanuit het midden.
Er 'mogen' geen streepjes ed. getekend worden.
handen en voeten moeten vanuit de rondjes opgebouwd worden.
Dat laatste lukt niet bij iedereen:


Het linker ventje tekende zichzelf in het gras.
Hij kleurde de kleding van het jongetje in dezelfde kleuren:



Een tekening met de regenboog:


Een regenboog wolk:





vrijdag 20 maart 2015

Pannenkoeken bakken


groep 1-2

2 scholen werken met het thema eten.
De ene school gaat soep koken,
de andere school gaat pannenkoeken bakken met de kinderen.


De laatste school gebruikt het pannenkoekenboek van Eric Carle. 
Het boek (1970) is recent vertaald en opgepoetst:


Floris heeft trek in een pannenkoek. 
Zijn moeder wil best pannenkoeken voor hem bakken, 
maar dan moet hij eerst tarwe oogsten, 
de korrels naar de molen brengen, 
de koe melken en de eieren uit het kippenhok halen.


Er komt heel wat bij kijken voordat zo'n pannenkoek op je bord ligt.
Het is een prachtig boek waarin oude ambachten herleven
en waarin duidelijk wordt waar ons eten vandaan komt.


De kinderen hoeven niet zoveel moeite te doen als Floris.
Ze gaan gewapend met een boodschappen briefje naar de winkel.
Dat is al een hele belevenis.
Ze gaan in de loop van de week met de juf
zelf pannenkoeken bakken.


Mijn verhaal volgt het boek van Eric Carle.
De opdracht is de dezelfde als bij het soep koken.
De tekening is een beetje aangepast.


We gaan de spiraal maken.
Een spiraal tekenen vraagt best wel wat potlood beheersing.


We gaan 10 pannenkoeken bakken.
We tekenen de spiraal 10 x
van binnen naar buiten
en van buiten naar binnen.


We kunnen pannenkoeken bakken met stukjes appel,
en rozijnen:


Natuurlijk hoort de kok ook op de tekening:







donderdag 12 maart 2015

Elmer en het olifantenfeest.




Elmer maakt graag grapjes 
maar diep in zijn hart vindt hij
 het niet altijd leuk om anders te zijn.


De andere olifanten nemen zijn vermom-poging goed op.
Ze stellen een nieuwe feestdag in.
Op die feestdag komen alle olifanten vermomd.


Alle olifanten zijn die dag vrolijk beschilderd...
en Elmer??


Elmer is op die dag helemaal grijs.


We gaan vandaag de andere olifanten versieren.
Het is de bedoeling dat de olifant versierd wordt en ingekleurd.
Er is geen oefening deze keer.


Dit zijn de resultaten:



Met bloemen en hartjes:




Olifanten met een regenboog:



En een paar tekeningen van nog hele jonge artiesten:



Hard aan het werk:




zondag 8 maart 2015

Elmer in de regen




Elmer vindt het niet altijd fijn 
dat hij anders is dan de andere olifanten.
Op een ochtend gaat hij op weg. 
Hij loopt naar een grote boom met grijze bessen.
Hij schud met zijn slurf de bessen uit de boom
en hij rolt door de bessen zodat hij helemaal grijs wordt.
Als Elmer terug komt in de kudde 
merken de andere olifanten hem niet eens op.


Pas als een flinke regenbui de grijze kleur weg wast 
herkennen ze hem weer.
Ze zijn blij dat Elmer er weer is.


De kinderen kunnen het verhaal vrij goed na vertellen.
Ze kunnen ook alle kleuren (van de regenboog) opnoemen.


Als Elmer een paraplu had gehad 
dan was er niets aan de hand geweest en
had hij nog steeds door kunnen gaan 
voor een gewone grijze olifant.


We gaan daarom een tekening maken 
met Elmer die een paraplu vast houd.


De paraplu is een oude opdracht
Hij geeft de gelegenheid 
om de kinderen de kleuren
 van de regenboog te laten oefenen.


We gaan de paraplu inkleuren 
met de regenboogkleuren in de juiste volgorde! 
Het ging heel aardig.


De kinderen mogen zelf weten hoe Elmer eruitziet.
Is Elmer grijs of heeft hij gekleurde blokjes?


 Er mag een regenboog bij getekend worden
gras en regendruppels:



Bloemen, wolken en de zon: