Totaal aantal pageviews

vrijdag 23 januari 2015

De sterren


groep 1-2

We gaan 4 weken werken over het heelal.
Het is een uitgebreid onderwerp 
dat van veel kanten belicht kan worden.


Het eerste lesje blijven we nog dicht bij huis.
In de winter is het vroeg donker.
De kinderen kunnen (misschien?) 
vanuit hun bed de sterren zien.


Heb je wel eens in het donker de sterren gezien?
Heb je wel eens geprobeerd de sterren te tellen?
Dat zijn de vragen.


De meeste kinderen hebben dat gelukkig wel eens gezien.
Maar weten ze ook wat de Melkweg is?
Er kwamen originele antwoorden op die laatste vraag.


Kinderen willen graag sterren kunnen tekenen.
Ze proberen het wel maar ze komen er niet altijd goed uit.
Zoals de rode ster hier linksonder:


We gaan vandaag op 2 manieren sterren tekenen.


In 8 jaar tijd trekt Venus een volmaakt pentagram aan de hemel.
De  5 puntige ster komt meestal met kerst aan de beurt.
De 5 puntige ster kan je achter-elkaar-door-tekenen in 1 lijn.
We trekken lange rechte lijnen van de ene punt naar de andere.


Het andere sterretje maken we vaker.
Het is geen gemakkelijke oefening.


Kinderen van ongeveer 6 jaar moeten de sterretjes kunnen tekenen.
Met 3 jaar kunnen de meeste kinderen een + tekenen en met 5 jaar een x
Beide tekens hebben te maken met het oversteken van de middellijn.
Als het nog niet lukt zie je dat de kinderen 
op een eigen manier de sterretjes maken.
     
De tekening mag worden afgemaakt met de zon, 

 

 Met planeten, een raket en een astronaut:





Er waren ook een paar opvallende sterren:




Zwarte sterren of zwarte gaten?? 



En tot slot nog een mooie complete tekening met ruimte mannetjes:



donderdag 15 januari 2015

Toveren met kleur



 groep 1-2

Hennie houd niet van de winter.
Ze tovert de zomer in haar tuin.
Als je goed naar de boeken van Hennie de Heks kijkt 
dan tovert Hennie vooral met kleur.


We gaan vandaag een lesje over kleuren doen.
Op het blaadje staat de toverketel van Hennie.


Het tekenonderwerp sluit 
De kinderen zingen het liedje voor me in de kring.


Op de middentafel staat een echte heksenketel. 
Er worden ingrediënten verzameld voor een geheimzinnige heksendrank.
Eén van de kinderen heeft al konijnenkeutels meegenomen.


Op het tekenpapier kijken we van boven recht in de ketel.
We zien de kleurencirkel.
In de rand staan de kleuren van de kleurencirkel al voor gedrukt.
Dat blijkt een goeie zet.


Het lesje gaat over mengen van kleuren.
Het lijkt net toveren.


Welke kleuren zijn er allemaal.
Welke kleur krijg je als je rood en geel door elkaar tovert?
Welke kleur krijg je met geel en blauw door elkaar? 
Welke kleur krijg je met rood en blauw door elkaar?
Het bleken lastige vragen.


Misschien gaat de juf er op door en 
gaat ze kleuren mengen met de kinderen?


 De opdracht is kleur de kleurencirkel netjes in
en gebruik de kleuren die in het vakje staan.


Sommige kinderen hadden moeite met de kleuren
en er kwamen vragen in de trant van:
is dit de juiste kleur? 
Of welke kleur is dit?


Als de kleurencirkel is ingekleurd zonder witte plekjes
dan mag in de middencirkel 
de zomertuin van Hennie de heks getekend worden.



Hennie de Heks hoort er natuurlijk ook bij, met bezemsteel ;)












zondag 11 januari 2015

Hennie de heks en winterkleren


Groep 1-2

Hennie de Heks houdt niet van de winter.
Ze houdt niet van warme wollen kriebelkousen
Ze houdt niet van dikke winterkleren.
Het liefst loopt ze met blote benen
 in hoge heksenschoenen ipv met gevoerde winterlaarzen.


In de winter draag je andere kleren dan in de zomer.
Je draagt een muts, wanten en een sjaal.
Je draagt dikke truien en warme jassen.


We gaan vandaag Hennie tekenen met een warme heksenmuts.


Op het blaadje staat de winter toverhoed van Hennie.
Er staan patroontjes in die we over gaan trekken.
We zetten streepjes in het boordje van de hoed.
De hoed kan worden ingekleurd en verder versierd.



Het gezicht van Hennie kan verder afgemaakt worden.
Ook mag het lijf van Hennie erbij getekend worden.


Kinderen kunnen met ongeveer 6 jaar sterretjes en de driehoek tekenen.  
De opdracht verteld ons iets over hun ontwikkeling. 


Nog een paar tekeningen van Hennie:









woensdag 7 januari 2015

Hennie de Heks in de sneeuw



In het nieuwe jaar  
gaan de kleuters werken uit het boek:
 Hennie de Heks in de sneeuw.
Het is een boek waar je meerdere kanten mee uit kan.
Het is te gebruiken als het geen winter wil worden 
en als je toch over de winter wilt werken.


Hennie woont in een groot, oud heksenhuis.
Alles in het huis is zwart.
De vloer, de muren, de gordijnen, de meubels, het dak, alles...
Zelfs de kat van Hennie: Helmer, is zwart.


Een zwarte kat in een zwart huis, dat gaat niet goed! 
Hennie struikelt dan ook regelmatig over de slapende Helmer.


Daar weet onze heks wel wat op:
Ze tovert Helmer in allemaal verschillende, opvallende kleuren.
Helmer schaamt zich voor al die vreemde kleuren.
Uiteindelijk tovert Hennie haar kat weer gewoon zwart
 en om niet meer te struikelen over Helmer
 tovert ze haar huis in allerlei felle kleuren.


Dit verhaal speelt zich af 
in het eerste boek van Hennie de Heks
 en is een introductie voor de komende tekenlessen.


Op het papier zien we Hennie voor het raam staan.
Ze kijkt naar buiten.
Het is winter en er ligt sneeuw.
Hennie houd niet van de witte, koude winter.


We gaan voor de tekenopdracht streepjes zetten in de dakrand.
Het is een arceer opdracht .
De streepjes zijn de belangrijkste letteronderdelen.


We tekenen meer ijspegels aan het dak.
Het huis van Hennie mag worden afgetekend.
De kinderen mogen zelf weten hoe.



Natuurlijk hoort Helmer ook op de tekening.






dinsdag 30 december 2014

Scholen en creativiteit



In het boek van Berthold Gunster: omdenken is stom
worden in het naschrift 2 creativiteitsonderzoeken beschreven.

Omdenken is stom

George Land een Amerikaanse wetenschapper
was benieuwd hoe creatief en innovatief kinderen zijn.
In 1968 testte hij 1600 kinderen van 5 jaar oud
met een door NASA ontwikkelde creativiteitstest.

De NASA was in de jaren 60 op zoek 
naar innovatieve en creatieve ingenieurs
voor de ruimterace tussen America en de Sovjet Unie.

Wat bleek?
Volgens deze NASA test zou 
98% van de kleuters geniaal zijn op creatief gebied.
George Land startte een lang lopend onderzoek 
en testte de kinderen opnieuw
 toen ze 10 en 15 jaar oud waren.
Met 10 jaar was nog maar 30% van de kinderen geniaal
en met 15 jaar nog maar 12 %.

Hoe komt het dat kinderen hun aangeboren creativiteit kwijt raken?
Volgens Land was het onderwijs de grootste belemmerende factor.

De grote vraag is nav het onderzoek van Land:
Wat moeten scholen laten zodat kinderen creatief blijven?


In 2010 bedacht peter Skillman een experiment.
Hij liet teams van 4 mensen een bouwwerk maken 
van 20 spaghetti stengels en een marshmallow.
Elk team kreeg 18 minuten om een bouwwerk te maken.
de marshmallow moest het hoogste punt van het bouwwerk zijn.

Tom Wuljec voerde het experiment uit met 
verschillende groepen volwassenen én met kleuters.

Wat bleek?
De groep met architecten en ontwerpers presteerden het best.
Daarna kwamen de kleuters.
Hoe kwam dat?

Om een lang en spannend verhaal kort te maken:
Volwassenen gaan eerst "uitvoerig" vergaderen en berekenen
en gebruikten de laatste minuten  van hun tijd voor het uiteindelijke werk.
De kleuters gingen meteen aan het werk.
Ze leren door te doen, met vallen en opstaan.

Hun aanpak was:
Eerst doen en proberen en daardoor leren
 ipv eerst denken dan doen.