Totaal aantal pageviews

maandag 16 juni 2014

Oudehands berenbos


groep 1-2

De hele school gaat op schoolreis naar Ouwehands dierenpark.


Ouwehand staat bekent om het berenbos.
In het berenbos leven bruine beren die vroeger mishandeld zijn.
Er leven oa. beren die leerden dansen voor geld.
Hoe dat dansen wordt aangeleerd
 vertellen we maar niet aan de kinderen.

   
Natuurlijk is er nog veel meer te doen in Rhenen.
 Het ziet er allemaal heel spannend uit.


Omdat het berenbos bepalend is voor deze dierentuin
ligt de focus op de beren in de tekening.
We gaan de haren van de beren tekenen.
We maken er een knuffelbeer van:


We tekenen de haartjes van boven naar beneden.
Het is een arceer oefening.
De neerhalen zijn de belangrijkste letteronderdelen.


De haartjes tekenen was nog aardig wat werk
maar niet iedereen deed daar even moeilijk over.


Drie beren tekeningen met kroontjes:




Met extra bomen in het beren bos:



Het dierenpark is de moeite waard.
Niet alleen de bruine beren 
maar ook de ijsberen hebben zich uitgesloofd voor ons.



Wil je de tekening ook maken?
Teken dan mee:






zondag 15 juni 2014

Drievliet

groep 1-2

De schoolreis gaat dit jaar naar Drievliet.
Daar is voor alle groepen genoeg te doen
en het is niet zo heel ver weg.
De kinderen hebben wel zin in het uitje.


Er is veel te doen in Drievliet
Er is een grote zweefmolen en een sprookjesbos.
Je kan rondjes draaien in delftsblauwe theekopjes.
of griezelen in het spookslot.
Er is een piratenboot en vliegende vissen 
en er zijn botsautootjes en een achtbaan.


De achtbaan geeft me de gelegenheid 
de luie 8 weer te gebruiken.


We tekenen de luie 8 honderd-duizend-miljoen keer.
Het is altijd even opletten of de luie 8 goed getekend wordt
 dwz. of er goed gekruist wordt.
Alleen de hele jonge kinderen hadden hulp nodig 
de rest kan de 8 wel.



Daarna mag het plaatje worden ingekleurd.
Er mag wat van Drievliet bij getekend worden:





Spoken uit het spookhuis:



Op de voorkant werd niet heel vaak verder getekend
op de achterkant verscheen wel van alles
 vooral auto's door de jongens:




De piratenboot:


en een vlinder:






zaterdag 14 juni 2014

Een verjaardagskalender voor vaderdag


groep 1-2

Het is bijna Vaderdag. 
Dat vraagt om een zelfgemaakt kadootje.
Het kadootje past binnen het thema tijd.
We gaan een verjaardagskalender maken.



Op het voorblad komt een foto van het kind en
we maken tekeningen van de verschillende seizoenen.


Tijd is een abstract begrip en lastig uit te leggen.
Na het horloge van de vorige week met de seconden, minuten en uren
komen vandaag de dagen, weken, maanden én seizoenen aan de beurt.


We beginnen met een tekening van de Zomer.
Er is een visualisatie over een dagje aan het strand.
We gaan nl. een strand tekening maken.


We tekenen op een kwart A4 tje.


Voor de lente maken we een tekening 
over een zaadje dat tot bloeien komt..




En we maken een tekening van de herfst 





dinsdag 10 juni 2014

Tijd


groep 1-2

We hebben het over tijd.
Voor de tekenlessen is tijd een lastig thema.
Er zijn wel leuke knutselwerkjes te vinden 
maar niet heel veel tekenideeën.


Het verhaaltje bestaat al langer en is nog niet eerder gebruikt.
Het gaat over een kind dat zich verveeld 
en voor wie de tijd langzaam gaat
én over zijn moeder die het druk heeft.
De tijd gaat voor haar te snel, 
ze heeft te weinig tijd voor alles wat ze wil/moet doen...


Dat tijd snel of langzaam kan gaan voor je gevoel
herkennen de kinderen (nog?) niet.
 .

Dat er overal een tijdstip voor is beseffen ze wel.
Er is een tijd om op te staan, te ontbijten en om naar school te gaan.
Onze hele dag is ingedeeld tot we naar bed gaan.


We hebben de tijd in kleine stukjes gehakt.
We hebben seconden, minuten en uren.
Het zegt de kinderen nog niet veel 
maar het is ook pas de eerste les.


We dragen een horloge om de tijd te meten.
Er zijn kinderen die wel een horloge hebben 
maar er is niemand die er een draagt.
We gaan vandaag een horloge maken.


Het horloge is al eens eerder gemaakt.
We tekenen in de cirkel 10x een rondje links om.
Hiermee oefenen we de letter O en het cijfer 0.
Het horloge bandje kan worden versierd en ingekleurd.


Omdat we 'tijd' over hadden...
 hebben een aantal kinderen de horloges uitgeknipt.
Het horloge was op stevig papier uitgeprint.


Knippen is altijd erg interessant
ik kom er niet aan toe vanwege te weinig tijd per les.