Totaal aantal pageviews

donderdag 1 maart 2012

Delftsblauw


groep 1,2

Het thema Kunst leent zich uitstekend voor een oer-Hollandse opdracht.
Delfts-blauw schilderen is een ambacht.
Ik heb 35 jaar als plateelschilderes gewerkt
 eerst bij de Royal Delt,waar ik m,n opleiding kreeg
 nu bij Heijnen Delftware.
Er is genoeg te vertellen en te laten zien van dit bijzondere vak.


In de VOC tijd werd Chinese Porselein naar Europa geïmporteerd. 
Toen die import stopte bloeide de aardewerkindustrie vooral in Delft op.
In Delft stonden in die tijd nogal wat brouwerijen leeg.
De gebouwen, de ovens en het personeel waren dus aanwezig.
De aardewerkindustrie bereikte zijn top in 1695.
Er bestonden toen 32 aardewerkfabriekjes in Delft.
De Porceleyne Fles (1653) en de aardewerkfabriek De Pauw (1651)
zijn de overgebleven fabrieken uit die tijd.
(De Pauw is helaas in coronatijd gesneuveld)
Heinen Delftware is als familie bedrijf begonnen 
in de jaren 70 van de vorige eeuw 
en heeft na corona tijd nog wel wat handschilderwerk
maar daar ligt niet meer het zwaartepunt.
Bij de royal Delft/ De Porceleyne Fles draait het allemaal nog wel
om het oude ambacht van plateelschilderen. 
                         
Dit vertellen we niet aan de kinderen.



Nog steeds word het aardewerk bij de Porceleyne Fles
 van begin tot eind met de hand gemaakt en beschilderd.


Delfts-blauw wordt geschilderd met een zwarte verf.
De verf verandert tijdens het bakken in blauw.
Het is een chemisch proces met de glazuur
en het procedé is fabrieksgeheim.



In het Delfts-blauw zien we Hollandse motieven zoals molens en schepen, 
portretten of reproducties van oude meesters of grote bloemenmanden.
We zien ook Chinese bloemmotieven, vogels en rotsen in het middenstuk.
Er is vaak een drukke bloemenrand op de buitenkant.


Met behulp van een gietmal,
onbeschilderd aardewerk, een ponsief en een gebakken vaasje  
en foto's wordt het productieproces verteld.



De kinderen kennen het Delfts-blauw amper.
Een enkele Opa en Oma heeft iets van Delfts-blauw in huis.
Ze hebben geïnteresseerd zitten luisteren.


Na de inleiding gaan we aan het werk.
We maken een Delfts-blauw bord.


We werken op een wit kartonnen bordje.
De kinderen krijgen een lichtblauwe en een donkerblauwe viltstift.
Ze mogen zelf weten hoe ze hun bord versieren.



Dit zijn de resultaten van een klein half uur werken.
De kinderen werken er in de loop van de week verder aan.


De borden komen op de grote kunst tentoonstelling.




maandag 27 februari 2012

Nikki de Saint Phalle



Groep 1-2 start met een kunst project.
Het is een onderwerp waar je veel kanten mee uit kunt.

De week daarvoor ben ik in de Kunsthal in Rotterdam.
In de winkel van de Kunsthal staan beeldjes van Niki de Saint Phalle.
Het zijn kleine Nana's !


Niki de Saint Phalle is een veelzijdige Franse kunstenares.
In 1965 maakt ze haar eerste Nana's.
 Ze maken haar wereld beroemd.


De Nana's staan symbool voor de sterke vrije vrouw.
De 2de feministische golf begint in 1965 en duurt tot ongeveer 1980.
Haar beelden passen precies in de tijdgeest.


De Nana's hebben fel gekleurde of zwarte armen, benen en hoofd.
Het hoofd is klein en er zitten geen neus, ogen en mond ed in.
Het zijn anonieme beelden van vrouwen 
met overdreven vrouwelijke rondingen.
Het lijf is versierd met felle kleuren in eenvoudige motieven.  


Het lijkt een geschikte opdracht voor de kleuters.
Het is lastiger om het verhaal eenvoudig en begrijpelijk te houden.


Op het blad staat al een Nana.
We gaan de armen, benen en het hoofd één kleur geven.
Voor het lijf mogen de kinderen zelf een versiering bedenken.
Op de tafel staan alleen potloden met felle kleuren.


De meeste kinderen kleuren de ledematen met dezelfde kleur in.
Het lijf versieren gaat ze redelijk goed af.
Sommige kinderen help ik een beetje op weg.


De Nana's krijgen hier en daar toch een gezicht.


Op de grote tentoonstelling ziet het er zo uit:






maandag 13 februari 2012

Valentijnsdag




groep 1-2

Wie is er wel eens verliefd geweest?
Op wie?
Wat voel je als je verliefd bent?
Dat zijn de vragen bij deze les.
De vragen zorgen voor een hoop gegiechel.


Er zijn altijd wel kinderen verliefd ...
op iemand in de klas of op papa of mama.


De meeste kinderen weten wat Valentijnsdag is.
Ze weten dat je die dag een kaart mag sturen
 aan degene waar je verliefd op bent.


De oudste valentijnskaart komt uit 1415.


Rood en roze,
Harten en rozen.
Dat hoort bij Valentijnskaarten.


We gaan vandaag zelf een kaart maken.
Er is roze papier
Er is al een hart uit het papier geponst.
Het losse hartje kunnen de kinderen ook gebruiken.


Het papier wordt dubbel gevouwen.
De kinderen mogen de kaart versieren zoals ze zelf willen.
Er is geen oefening.


***
Groep 3 maakte ook een kaart:


Zij kregen de keuze uit roze of rood papier.
Er was een hartje in de andere kleur.
Groep 3 kan natuurlijk al schrijven.
Ze wilden er iets opschrijven:


 Een kaart met veel kusjes.











dinsdag 7 februari 2012

De sneeuwbol



groep 1-2

Sneeuwbollen zijn leuke decoratieve hebben-dingetjes.
Ze zijn dit keer het onderwerp van de tekening.


Het verhaal gaat over een sneeuwbol.
Je kijkt er gefascineerd naar.
Voor je het weet sta je zelf in de bol.
Voor je het weet sta je in een stille-witte-wereld.


Wat kan je allemaal doen in de sneeuw?
Waar speel je mee?


Het idee komt bij tekenen en zo vandaan.
We passen het een beetje aan voor de kleuters.


Op het blaadje staat al een bol met een voet.
De kinderen tekenen de cirkel 10x rond de bol.
Doordat de kinderen tot 10 gaan tellen stoppen ze elke keer heel even op het beginpunt.
Er staat een stip met een pijltje bij de bol en ze trekken de cirkel linksom.


Daarna mag er in de bol een wintertekening gemaakt worden.
Dit deel van de opdracht is vrij.
Het 3de deel van de opdracht is:
Teken kleine sneeuwvlokjes in de bol (arceer oefening)


Als laatste wordt de voet van de bol ingekleurd en versierd.


Een hele mooie tekening van een meisje van 5 jaar! oud



zaterdag 4 februari 2012

vogels voeren




groep 1-2

Vogels hebben het moeilijk in de winter.
Het is leuk om ze te voeren
en om binnen, achter het raam naar ze te kijken.


Wie heeft er een vogelhuisje in de tuin?
Wie geeft de vogeltjes wel eens iets te eten?
Wat geef je ze te eten?
Dat zijn de vragen.



De winter heeft lang op zich laten wachten dit jaar.
 De opdracht 'Vogels voeren' is ook te gebruiken
als een neutraal winterlesje tussendoor.


Het verhaaltje is eenvoudig.
Met de opdracht wist ik niet goed raad...


Omdat je thuis niet altijd goed kan inschatten
hoe een les verloopt wilde ik hem wél uitproberen.
Er zit deze keer geen oefening in de opdracht.



Op het blaadje staat een leeg vogelhuisje.
De kinderen mogen het vogelhuisje verder af maken en versieren.
Ze mogen er vogeltjes in tekenen en pindaslingers,


vetbollen


appels, ed.


De kinderen hebben een tijdje heel stil en geconcentreerd zitten werken.
De resultaten waren leuker dan ik had verwacht.



maandag 23 januari 2012

Vreemde vogels.


groep 3

Het onderwerp van leeskern 6
sluit niet echt aan bij het seizoen.
Het is een vreemde eend in de bijt. 
Dat komt goed uit...


Het onderwerp van de leeskern in Januari, is namelijk:
Dieren die uit een ei komen.


Het verhaaltje voor de tekenopdracht
gaat over een onbekend ei dat onverwacht gevonden wordt.
Er komt een vreemde vogel uit het ei:
Een echte flierefluiter!


De opdracht is: Teken een vreemde...een fantasie vogel.
Het idee voor de opdracht komt bij tekenen en zo vandaan.


De kinderen tekenen in groep 3 al heel leuk.
Er is een groot verschil tussen groep 1-2 en groep 3 wat tekenen betreft.
Het prettige van deze leeftijd is dat ze gewoon 'doen'.


Maar..er is soms een groot verschil tussen de ene en de andere klas.
Waar de ene klas begint te tekenen en gelijk een vogel tekent die 'goed' is,
gebeurt er in een andere klas iets anders:
Het ene na het andere kind wil een nieuw blaadje.
Het duurt even voor iedereen een vreemde vogel heeft getekend die naar zijn/haar zin is.


Er zijn mooie vreemde vogels getekend.
We hebben er op gelet dat de vogels helemaal ingekleurd zijn.


Eén van de juffen maakt een mooie collage van de vreemde vogels.